Fråga: Monteringsråd flera rörelsedetektorer

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Hubertius, 20 feb 2018.

1. Hubertius

Hubertius Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hejsan!

Har redan Arlo wifi övervakningskameror med inbyggda rörelsedetektorer (PIR).

Köpt ett Kerui G19 GSM larm. Medföljde PIR detektorer. I manual står att man ej bör montera PIR detektorer intill varandra.

Varför då? Är det inte bättre än att montera dem mitt emot varandra, på varsin sida av rummet?

Problemet är att jag hittade ideala ställen för Arlo kamerorna, så vill sätta Kerui PIR detektorerna intill Arlo kamerorna då de täcker rummen bra.

Vad är best practice här?

:)

2. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Trådlösa enheter kan störa varandra om de monteras för nära varandra eftersom de kommunicerar via radio, så det är inte själva rörelsedetektorn som är problemet i detta fallet. Rörelsedetektorer med kabel kan man montera hur man vill. Lämna typ 20cm mellan enheterna så ska det säkert gå bra.

Hubertius gillar detta.
  3. Hubertius

Hubertius Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Strålande. Förstår nu. Får ändra lite. Kerui G19 kör 433 MHz för kommunikation, är väl samma som wi-fi?

Körde Wifi mapping program i bärbar dator:
    Free Wi-Fi heatmap coverage mapping software for homes and small offices - HeatMapper | Ekahau

Den hittade trådlösa routern för internet, trådlös router Netgear för Arlo, men inget vad gäller Kerui?

Trodde basstationen för Kerui var en trådlös router, eller hur kommunicerar den med de trådlösa detektorerna (har en drös, magnetbrytare, PIR mm).

Vore ju bra att veta så man placerar enheterna optimalt mot varandra pch väljer rätt wi-fi kanaler (1, 6, 11).

Har internet och Arlo på 6 resp 11.

Oklart vad Kerui använder?

4. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

WiFi går på 2,4 eller 5 GHz och Keruin har säkert ett eget system som den använder, så den kommer du inte att hitta med datorn. Enheterna kan dock störa varandra även om de inte ligger på samma frekvens OM de sitter för nära varandra.
    Gällande kanaler på wifi är det inte så noga om du bara har ditt eget nätverk inom räckvidd, men man brukar försöka välja en kanal som inte alla grannar har om de når in till dig.