Morsan X10 mini bara slockna

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av dragontrumpetare, 11 sept 2010.

1. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    MIn mors X10 mini startar inte längre. HOn har laddat den, och säger att när hon trycker på On-knappen så lyser lampan rött. Men mobilen startar inte. Vad kan det vara för fel. Är det MObilen eller laddaren?

2. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Lyser lampan rött så låter det inte som att batteriet är laddat. Har hon provat starta den medan telefonen laddar ?

3. Airborne

Airborne Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Det är lite lurigt när den varit så urladdad att den stänger av sig själv.

Först verkar inget hända alls när man satt i laddsladden men efter en stund tänds röda lampan.
    Sedan måste den ladda en stund till innan den går att starta upp och är man otålig här så är det lätt att tro att det är fel på den när den ej startar.

Väntar man bara en god stund efter att röda lampan tänds så startar den som vanligt utan problem, vilket den också brukar göra om man stänger av den innan den "självdör" av batteritorsk.

Antagligen krävs det att batteriet har upnått tillräcklig laddningsnivå för att telefonen ska orka starta upp och innan den nått denna laddningsnivå startar den helt enkelt inte trots att röda lampan lyser. Kan ju vara ett skydd mot att uppstarten av telefonen tömmer batteriet helt och hållet då batteriet inte mår bra av att tömmas helt i botten och kan förstöras om det töms för mycket. Därför stänger telefonen av sig när laddningen blir för låg för att batteriet inte ska ta skada.

Visserligen har jag X10 mini pro med löstagbart batteri men jag tror nog även vanliga minin beter sig likadant.

Låt alltså telefonen laddas ordentligt innan den sätts på så fixar det sig nog.

Skulle den ändå inte starta så lär det bli serviceverkstaden nästa för batteribyte, faktiskt ett skäl till varför jag själv valde pro istället.Detta att kunna ha ett reservbatteri med sig eller för att kunna ta ut batteriet om telefonen hängt sig är mycket värt för mig.

4. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM

Troligen är det möjligen fel på batteriet. Morsan har sagt att hon haft den på laddaren en hel kväll, och den har fortfarande vaknat. HOn sa att hon fick igång den en kort stund, bara för att den skulle slockna igen. Jag tror att batteriet pajjat och mobilen satt igång säkerhetsfunktionen genom att helt enkelt snabbtömma batteriet. Men visst det värsta är att morsan är ganska otålig, lyssnar dåligt på vad man ger för råd. Är lite orolig för att skicka den på reparation å så visar det sig inte vara något fel, bara för att morsan inte klara av att hantera den.

5. espling

espling Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Läser i den här https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=19490 tråden att nytt i 1.2.A.1.174 är att telefonen kan vara avstängd när den laddas.

Har ingen aning om hur det fungerar med det verkar som att det inte går att ladda telefonen när den är avstängd i tidigare FW. Det i sig låter ju som en otroligt korkad "feature" men SE kanske hade någon plan.

6. Mordechai

Mordechai Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej
    Har nåt liknande knas med min mini efter senaste programuppdateringen. Gick och la mig igår kväll, batteriet var på minst 80%. I morse på jobbet när jag skulle ringa var det helt tomt. Blinkar bara rött när jag försöker starta den. Ingen internetuppkoppling var på så jag vet inte vad som tömt batteriet.
    Inte har jag nån kabel med mig så jag kan ladde den heller. Surt.

7. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tack för tipset, men mammas har inte den programvaran. Kan inte hella få den. Vet inte varför?