Moto G med företaget

Diskussion i 'Moto G (1-5:e generationen)' startad av davidhellmyrs, 5 feb 2015.

1. davidhellmyrs

davidhellmyrs Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej,

min firmatelefon pajade, bad chefen beställa en ny. Fick en tegelsten. En CATERPILLER B15. Stor som fan. Har en privat Samsung Galaxy S4 Mini som jag är nöjd med i storleken.

I samband med att jag fick en tegelsten i jobbet så blev jag trött på att springa runt med två stycken mobiler.

Beställde förra veckan en Moto G Dual Sim för 1800kr privat. Tänkte ha bägge korten i den.

Men idag kom företaget tydligen med "en ny policy". Att alla anställda av någon anledning skall ha mail, och måste läsa den minst en gång om dagen.

Mailen går således via Exchange, och krävs att man ska ha PIN kod och grejer för detta. Skärmlås, med timeout tid på max 5 minuter.

En fråga.

Får företaget "rättigheter" över min telefon bara för jag har skärmlås/pin + timeout? Kräver Exchange mailservern typ systemadministratör rättigheter?

Om nu företaget får rättigheter för hela telefonen så vill jag helst inte detta. Använder mest telefonen för att ringa kunder / sms. Kommer inte använda eposten något nämnvärt.

Kan man på något sätt installera "två miljöer" i telefonen? Googlade lite och fann "DUAL BOOT". Är det i så fall det smidigaste alternativet som finns om "Exchange kräver admin rättigheter"?

Är MOTO G möjlig att ROOTA, och installera multipla OS miljöer (av DUAL SIM mode) ? Där ena är "min egen" där jag bara ringer / smsar / surfar på eget surf. Och en annan OS miljö där jag läser mailen en gång varannan dag eller vad som kan anses nödvändigt för mig i tjänsten.

Fan jag som tyckte just DUAL SIM var som en fullträff för mig, så kommer de med nått sånt här helt plötsligt ;)

2. kalleboston

kalleboston Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194

MINA ENHETER

Tjena!
    Det lät ju knöligt för dig.
    Vi har också Exchange på jobbet. Jag installerade den här http://www.apkmirror.com/apk/google-inc/exchange-services/exchange-services-6-5-1533254-apk/
    Då behöver jag inte köra med stock emailappen som jag inte gillar, utan får allt i gmailappen.

Och sen vill den ju också vara administratör, det kan jag inte hjälpa dig med. Med mig är det lugnt.
    Kanske inget av det här var till hjälp, men jag försökte i alla fall :)

3. davidhellmyrs

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Bryr mig väl inte, men intalar mig själv att mitt företag kan sitta och titta vad jag har på telefonen och känns ju fullständigt fel att de ska ha åtkomst till min privata del. Även om jag inte har något dölja i den bemärkelsen och de inte lär "ha tid" för de sakerna, så känns det ändå som man bör värna om sin egen integritet lite. Annars är risken stor att man i slutändan står där utan någon. Bit för bit flyttar man gränserna liksom.

Tack för svaret !

4. Kaka!

Kaka! Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi 11 Lite 5G NE
    ROM:
    PixelOS
  5. moto moto

moto moto Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    148
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11
    Men den kan enbart synka mejl och inte kalendern. Vet ej om den version som kostar har den möjligheten.
    Som det är nu sykas mejl, kalendern och kontakter. Jag behöver åtminstone de två första, annars är cloudmagic ingen lösning.

6. davidhellmyrs

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jätte tack Kaka!.

Testade det och fungerade perfekt.

Kunde ta bort alla säkerhetspolicys, och mailen funkade ändå.
    Valde att PIN kodsskydda just bara mailen, och ändå inte kommer användas då mitt jobb inte är av den karaktären att det behövs speciellt ofta.

Kaka! gillar detta.
  7. KurtRune

KurtRune Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    Iphone 6S
    Telefon 3:
    Moto G2
    När du får Lollipop 5.02 så kan man ju ha flera användare på samma telefon, kanske skulle vara något annars? :)