Ja, på västfronten intet, eh, på Motorolafronten intet nytt.

[Lite längre om laddningsoptimering etc.]
Eller kanske lite. Pixelmobiler (oavsett vad man tycker om dessa) fick ju ett mega-dropp av små funktioner härom veckan. Som vi vet har Google i allt högre utsträckning portionerat ut diverse uppdateringar vid sidan av månadsvisa och skiften av OS-versioner. T.ex. damp ju snabbdelning ned för flera år sedan, och blev aktivt även på äldre mobiler (utan direkt kvarvarande stöd från tillverkaren). I början av oktober anlände lite smått här, varav en del helt ointressant i mitt enskilda fall: något kopplat till Wallet, reaktioner i Messages, och någon Google Foto-redigering.
Så där har det rullat på. Jag nämnde ovan något om att det var lite ryckigt att skrolla i den lista med inställningar som finns under Inställningar > Google, det är åtgärdat sedan länge. Och senare adderades även stöldskyddsdetektering.
Men allt kommer ju inte via dessa nedladdningar, somligt via Play butik, och somligt via lite märkliga kanaler i butiken. Jag har kanske ett dussin installerade appar, och de flesta av Googles uppdaterar jag knappt, då inte används. Sedan händer det att det trillar in uppdateringar till Motorolas appar. Nu senast (i mitt fall)
Moto Actions (Rörelser & gester). En liten uppd. enl. ver.nr, men ändå ca 30 MB. Inget nytt verkade det som, samma "gester" etc.
Sedan vart det dags för laddning på fredagen, och då trillade det in en avisering, eller två, från just Moto Rörelser och gester (vill jag minnas; kan ju vara fel då ej står så nu, men fick def. en avisering från Moto Actions just i ansl. t laddn.). "
Skydd mot överladdning är på". Något överraskande, då jag vet att jag under Batteri sedan start haft det "skyddet" aktiverat, vad nu det är värt, då få lämnar en mobil ansluten i 3 dagar (som det sägs).
Men nu stod det i aviseringarna: "
Skydd mot överladdning är på. Laddningen är begränsad till 80 % tills du kopplar ur enheten." resp. "
Skydda mot överladdning. Aktivera Skydd mot överladdning för att hålla batteriet i bra skick."
(Förstår faktiskt inte varför en del önskar sig minst 45-65 W (men det kan vara att man vänjer sig); 30 W på denna är fortfarande bra snabbt; denna gång var den rätt urladdad, 14 % [inte vanligtvis], å efter 20 min var där 55 %; laddningen lugnar sedan ned sig förstås.)
Just kopplat till laddning har g84:an 2 inställningar (för användning är där 3 ytterligare: anv. av appar i bakgrunden, batterianpassning & förbättra batteriet vid inaktivitet):
optimerad laddning och skydd mot överladdning. Den sistnämnda har jag som sagt haft aktiverat sedan start (begränsar laddning när varit inkoppl. kontinuerligt i 3 dagar; enda fall jag kan tänka mig är om folk har den kopplad t dator (ofta låg laddn.) eller fordon, knappast väggladdare). Men nu står där även: "Laddning begränsas till 80 % för att spara på batteriet. En gång i veckan laddas batteriet till 100 % för att hålla det kalibrerat."
Visa bifogad bild 187030
Visa bifogad bild 187031
Visa bifogad bild 187032
Jaha, är det det nya svarta, alla talar om. Kanske inte. Klickar man på: Se hur det fungerar, sägs bl.a. begränsa till 80 % när varit ansluten
kontinuerligt i 3 dagar. Så vad består förändringen i?
"Optimerad laddning" har som man kan gissa, som tidigare (fast på senare år med "AI"..., funktionen att den försöker lära mönster, saktar ned vid 80 %, å trycker upp till 100 % timmen innan man förväntas koppla ur den. Har aldrig aktiverat detta, då jag laddar utan direkt mönster över veckan, även om det finns ett starkt mönster hur länge den räcker, givet 2-3 olika användningsscenarior.
Så, jaha, det var ju en "stor" finess. Om du lämnar mobilen ansluten till din väggladdare, kommer den efter 3 dagar(!) att stanna vid 80 % oavsett vad, och sedan en gång i veckan(!) fortfarande ansluten..., ladda den till 100 % för att hålla kalibreringen i check. Det blir inte mycket till mobil telefon om den ska sitta fast i en sladd i veckor.
Ni vet hur det är, att skriva begripligt kan för en del vara en utmaning, mer så om det är komplexa ting, sedan har vi alla sett hur översättningar kan ställa till det, och inte bara enstaka ord, utan innebörden av något.
Resultatet blev i vart fall att min g84 tvärnitade på 81 %, glömde kolla när [men har hyfsad koll på laddkurvan] då den förstås inte nollställer (å anger klockslag) som den gör när den når 100 %, å meddelade "ansluten, laddas inte". Så även en lägre mellansegments-Motorola är nu med i leken om det senaste i laddnings-modet.
Så, å ena sidan säger de förvirrade översättarna/teknikinformatörerna att det gäller om den är kontinuerligt inkopplad 3d eller mer, som tidigare fast m tillägg att laddar t 100 % 1 g/vecka eller så, och å andra sidan presenterar de detta som en nyhet vid all laddning, och så tycks det fungera i praktiken.
Å sedan formuleringen: "laddningen är begränsad till 80 % tills du kopplar ur enheten". Jaha, så om jag vill ladda till säg 90 % ska jag koppla ur enheten?
De långa användningscyklerna, 100 till 20 procent, på 4-4,5 dag, kommer att kortas med ca 1 dag; de mer intensiva användningscyklerna påverkas inte så mycket.
För övrigt:
Vi har alla sett diskussionerna: "hur mycket skärmtid får du ut?", tämligen värdelös info när precis allt man gör påverkar batteritiden, skärmanvändning är förvisso en stor del. Hur fungerar det nu för folk, med Android 14? På min gamla Sony m A8 nollställer den SOT vid 90 eller 95 % har jag för mig, men om folk vanemässigt numera (av än större omsorg om batteriet) laddar bara till 80-90-95 % nollställs ju inte skärmtiden. För några månader sedan hade jag just det: en skärmtid på 1d å drygt 10 timmar, när det normalt varierar mellan 7,5-8,5 till 12,5-13h.
Click to expand...