Fråga: Motorola 80% laddspärr...?

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av geobjork, 27 jan 2025.

1. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag upptäckte en inställning under Batteri på min fyra år gamla Moto G30,
    "Skydd mot överladdning.
    Laddningen är begränsad till 80%."
    Kan inte påminde mig att jag hadde den förut...?
    När den är aktiverad bryts laddningen vid 80%.
    Är det här något nytt, eller är det bare jag som hamnat lite på efterkälken?

2. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    467
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jag redovisade förändringen på moto g84 21 december i tråden jag skapat för den mobilen (och sannolikt anlände det till lite olika märken vid ungefär samma tid; det är kopplat till Android, inte Pixel eller Motorola.)
    Och nämnde det i din tråd om Pixel och laddspärr, och fick då följande svar:

3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 270
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Den har iallafall funnits där sedan jag köpte min G54, vilket var förra våren. Observera dock att denna inställning gäller bara om man har haft telefonen på laddning i 3 dagar, inte att den alltid spärrar till 80% direkt. Står i inställningen som @Tripod@Tripod skrivit om i G84 tråden, på bilden i hans inlägg

4. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    467
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Det är sant att inställningen: "skydd mot överladdning" har funnits där tidigare, samma som för dig sedan inköp förra våren (och som jag kommenterade i det lite långa inlägget i tråden du nämnde), men beteendet ändrades i december.

Man kan få intrycket (pga illa formulerat från deras sida, och då det tidigare enbart avsåg att skydda vid kontinuerligt inkopplad) att "80 %" bara gäller om inkopplad länge, men den stänger av laddning vid runt 81 procent efter säg 30-35 minuter.

5. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 270
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Känns i så fall märkligt att de skulle säga att det gäller efter 3 dagar. Är du säker på att det verkligen gäller direkt? Kan du visa det?

6. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    467
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jo, men så skrev jag också i inlägget i g84-tråden: "Ni vet hur det är, att skriva begripligt kan för en del vara en utmaning, mer så om det är komplexa ting, sedan har vi alla sett hur översättningar kan ställa till det, och inte bara enstaka ord, utan innebörden av något."

Jag tog tydligen inte en enda skärmdump på batteridiagrammet mellan den 21/12 och 23/1 då den nya funktionen, i det sedan inköp aktiverade "skydd mot överladdning", var i bruk, ser jag. :) Jag stängde av skyddet i fredags och laddade fullt, f.n. drygt 40 % (vi såg ju ingen "kalibreringsladdning" så tyckte det var dags). Men sammanfattade mina erfarenheter i ett inlägg, dagen innan jag stängde av funktionen, i g84-tråden tidigare:
    Jag kan ju förstås slå på skyddet igen, ladda, å ta en skärmdump.

Men jag håller med dig, det är dåligt formulerat av Motorola/Google (som så många av de korta förklaringar på "en mening" som finns vid olika inställningar).

7. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 270
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Här är det inget Google har med o göra, det är helt Motorola/Lenovo då det är en Motorola/Lenovo funktion. Min Nokia har t.ex. fortfarande ingen sån här funktion

8. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    467
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Syftade mer generellt på de korta förklaringar som ofta återfinns vid olika inställningar; somliga generella för alla Androidmobiler, somliga specifika för en viss modell. Så om det kan skilja ngt mellan vissa modeller från samma märke, kan det förstås göra det mellan olika modeller från olika märken.

Aktiverade "skydd mot överladdning" igen (som sagt, det var aktiverat sedan inköp, ändrade beteende efter uppdatering 21/12, och laddade till 81 %, 9 ggr, till 23/1), och laddade nu senaste timmen, men noterade omedelbart att batterisymbolen inte hade den indikation som den fick vid uppdateringen av "skydd mot överladdning 21/12, utan vanlig laddsymbol. Följaktligen passerade laddning 80-81 %, och jag lät den gå fullt. Återstår att se hur den behagar bete sig framöver.

9. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

80% spärren fungerar precis som den ska på min Moto G30.
    På min Pixel 6a verkar det som den bara spärrar procentvisningen. En timmas laddning efter den nått 80%, visar den fortfarande 80%. Avslutar laddningen och startar om, fortfarande 80%. Slår luren helt av, och väntar några minuter, och slår den på igen och den visar 100%.
    Nu ska jag köra batteriet ner tills luren slår av sig själv, (4-5 dagar), och ladda den till 100%. Blir det inte bättre, så skiter jag i hela laddspärren på Pixel 6a, och återgår till 80% alarm via AccuBattery. Det funkar, utom när jag sover.:P

Btw, Motorola är en mycket trevligare telefon än Pixel på alla vis utom storlek och uppdateringar.

10. maloj

maloj Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Finns två inställningar en för optimerad laddning och en för 80 % för min edge 50. 80 % är borderline för en dags bruk men är väl bra köra hängsle och livrem