Motorola Defy eller Xperia Neo?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av .enpartner, 29 jun 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. .enpartner

.enpartner Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Funderar på en av dessa ... Motorola Defy för 2700kr eller Xperia Neo för 3000kr.
    Jag lever ett ganska aktivt liv så det talar ju för Defy telefonen ... vad finns det för andra skillnader förrutom att Xperia Neo är snyggare + myycket bättre kamera?

2. JOHGRU

JOHGRU Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Xperia Neo har en snabbare processor (1 GHz istället för 800 MHz). Den har även Android 2.3 som Defy aldrig kommer få se... :( Jag tror också att Xperia Neo har ett bättre "grafikkort" :)

3. Trexgbg

Trexgbg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    SE Neo har nog bättre hårdvara rätt över även om processorn är samma.

Defy är nerklockad till 800mhz vilket man kan ändra om man rootar, själv har jag klockat upp min till 1400mhz.

Själv valde jag defy för att den var så robust och vattensäker. Men har man andra krav kan man nog med gott samvete välja Neo.

Och vill man behålla allt original så är ju det sant att Defy inte kommer att få 2.3, men rootar man finns ju CM7 tillgängligt.

Last edited: 30 jun 2011
  4. McZ

McZ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag har en Motorola Defy men jag tycker den är slö orgina. Kör dock med CyanogenMod 7 RC0 nu och överklockad till 1000mhz vilket gör den bättre.

Det är vansinningt bra flyt i menyer på Neo (och Arc som har samma hårdvara utom skärm). Enligt mig mycket bättre flyt i menyer/hemskärmar än SGS2 och HTC Sensation (dock bara testat telefonerna på MediaMarkt). SE har värkligen skärpt sig ordentligt med kodningen/optimering av deras gränssnitt.

Mjukvaran i Defy är allt annat än bra tycker jag. Alldeles för mycket "skräp" (t.ex. MotoBlur, Motorolas motsvarighet till HTC's Sense gränssnitt) som är väldigt dåligt optimerad jämfört med Neo och även jämfört med många andra tillverkares mjukvara.

Däremot gillar jag inte utsidan på Neo, alltså inte designen utan snarare ytan på baksidan. Alltså den extremt repvänliga (? det ser ut som att den skulle bli repad av bomull, är förhoppningsvis tåligare) blanka plasten som telefonen har fått. Där är Defy ljusår före med sin kanske lite trista mattsvarta lite gummiliknande yta, som tål repor typ en miljon gånger bättre än vad jag kan tänka mig att Neos blanka plast gör.
    Jag befinner mig väldigt ofta i smutsiga industrilokaler och jag har placerat min telefon medvetet på betongolv (när jag använt t.ex. högtalartelefon) där den glidit runt lite på sand/grus utan att den ens har minsta lilla märke i plasten. Igår tappade jag telefonen från ca 1.5m höjd rakt ner i betonggolv, inte ens en repa i telefonen. Alla andra telefoner jag haft som jag tappat har batterilucka samt batteri har flygit åt alla håll o kanter och det har blivit massor med repor i plast m.m.

Är man intresserad av att roota telefonen och hålla på med Custom ROM's m.m. så är Neo bättre val då man (vad jag vet) kan låsa upp bootloader på den precis som Arc.
    På Defy är bootloader både låst och krypterad vilket betyder att alla Custom ROM's måste basera sig på en officiellt släpt kernel. Det brukar betyda lite fulhack och många omvägar och inga mer optimerade kernels. Men CM7 (och lite fler custom roms) fungerar ändå mycket bra på Defy även fast den har låst bootloader.

5. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Var har du hittat Neo för 3000 någonstans

Defy är ju en robust byggd telefon som ska tåla väldigt mycket. Var själv inne på en sådan tills nyligen då jag kommit till sans med att jag inte behöver den typen av lur. Funderar också på en Neo nu!

6. Rospigg

Mottagna gillanden:
    2 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Nu kostar den 3399 på The Phone House!
    Har kollat och de matchar priset i butiker också!
    Jag åker och handlar nu!

7. Rospigg

Mottagna gillanden:
    2 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Så, ny telefon, , , det blev visst en LG Optimus 2X.
    Neo föll på bristen på minne och själva känslan i att hantera telefonen.

8. .enpartner

.enpartner Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Låter som om Sony Neo är vinnaren ...
    Hur stor skillnad är den emot Xperia Arc? Är Xperia Arc 1000kr bättre?

9. McZ

McZ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det beror på vad man vill ha för telefon, stor och klumpig eller liten och smidig.

I båda telefonerna så är det (vad jag vet) samma hårdvara utom just skärmen som är mindre på Neo. Men Neos skärm har fortfarande samma upplösning som Arc (854x480) och eftersom skärmen är mindre så blir DPI högre.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.