Motorola Defy, Root risker?

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av Perlisch, 10 feb 2011.

1. Perlisch

Perlisch Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75

MINA ENHETER

Hejsan, har skaffat mig en Defy och är riktigt nöjd. Men jag tycker den kan vara lite seg och har kollat runt lite och det verkar som MotoBlur är boven. Skulle vilja Roota den för att intstallera Custom roms och clocka den. Verkar finnas mycket kul man kan göra som Root användare. Så det jag undrar är vilka risker som finns och hur stor riken är. Om man måste ha nån speciell firmware eller liknande för att Roota. Det verkar också som att det kan spela in vart luren är ifrån. Min är från Frankrike (Pixmania) skulle bli glad om nån kunde länka till lite specifika sidor eller om nån kunde förklara lite om det jag frågat. Har installerat launcher men det verkar gå att få den snabbare ändå. Ps. Detta är min första Android lur så om ni använder termer förklara gärna ;).Ds

Ser fram emot svar MVH Robin

2. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Jag har förvisso inte en Motorola, men de 2 HTC lurar jag har så har jag rootat båda, bara man är noga i instruktionerna går det bra för 99% av alla som gör det. om man hoppar på att roota så fort de kommit på hur är det lite högre risk att nått oförutsett händer, så man bör inte vara den första som provar, men man behöver inte heller vänta i all evighet på hur det gått för alla.

Risken är givetvis att man lyckas bricka telefonen pga flashningen eller fastnar i boot loops eller, det senare går att fixa, men brickar man så är telefonen bara en snygg tegelsten.

Så mitt tips är att läsa noga, speciellt när det kan förekomma olika varianter av samma telefon. te x htc magic fanns i 32a (nordic) och 32b (vodafone). flashar man fel så blev det inte nån succé direkt :)

3. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Risken att roota är att man som root kan göra nästan vad som helst med mobilen, och därmed göra den obrukbar m.m. Och om man tillåter att ett program blir root så får det programmet göra vad som helst, och det kräver ju att man har stort förtroende för de som gjort programmet. Tänk alltså efter både en och två gånger innan du ger ett program root-access.