Motorola: Om ni vill flasha, köp en Nexus One

Diskussion i 'Milestone/Droid' startad av bernard, 4 mar 2010.

1. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 268
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Levereras inte både Motorola Milestone och DROID med låst SPL som från scratch bara tillåter flashning med genuint signerade ROM-filer? Det tog förvisso lite längre tid för Milestone att bli rootad, något jag förutsatte hade och göra med att den helt enkelt lanserades senare och därmed hade Moto tid att lägga till några "förbättringar".

Varför jag frågar beror på denna artikel där det också framgår att Motorola hänvisar de som vill flasha till Nexus One eller ADP1:
    http://androidandme.com/2010/03/new...m_campaign=Feed:+androidandme+(Android+and+Me)

Någon som kan reda ut röran?

2. suzpel

suzpel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hej,
    Milestone har låst bootloader (trots massiva påtryckningar bland annat på Motorolas europesika facebook sida). Det är därifrån dom uttalandet om att köpa andra telefoner att labba med kommer ifrån.
    Den amerikanska (CDMA) varianten Droid har däremot upplåst bootloader, enligt Motorola på grund av affärsmässiga krav, dvs det skulle kunna vara Verizon som krävt det, men eftersom ingen operatör är "champion" för Milestone så lär det nog inte hända här tyvärr.

Dock går det alldeles utmärkt att roota Milestone och därmed kunna göra en hel del förbättringar ändå. Typ:
    - Nandroid via ADB Recovery
    - Flytt av Dalvik cache för att frigöra minne
    - Apps2SD
    - Ta bort MotoNav
    - Installera 2.1 Launcher och Gallery
    - Wireless Tether
    och säkert en massa mer som jag inte har hittat.

Allt detta gör telefonen bättre i mina ögon och tillsammans med det faktum att den kör på 2.0 med en utlovad uppgradering till 2.1 under Q1 gör att jag inte saknar möjligheten till "äkta" custom ROM.

// Suzpel

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 268
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tackar för det utförliga svaret.

4. suzpel

suzpel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det var så lite så.
    Det börjar spridas en hel del Nandroid backups med diverse mod "förinstallerade", har själv inte provat någon själv ännu utav två anledningar:
    - Har inte hittat någon som har exakt de jag vill ha.
    - Vanligast verkar vara att dom är baserade på HK eller FR ROM inklusive basband och jag har inte hunnit läsa på om skillnaderna mot UK ROM.

Hittills har jag gjort en mod i taget men det vore trevligt att höra erfarenheter från andra som testat andras back-uper.

// Suzpel