Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

1. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Hehe mjo det har jag sett, jag har lite värre problem så ska ur med motorn nästa helg för att se om jag kan hitta vad som gått åt helvete.

Vad tycker du detta låter som?

och

Det låter mest på vänstersidan av motorn så jag hoppas det bara är något med ventilerna, men med min otur så är det väl något vevlager som har gett upp...

Kan ju tillägga att den går lika bra som den alltid har gått, och ljudet försvinner nästan helt när man har nått arbetstemp

Skönt att de är som lego bilar och att det går att plocka delar från nästan vilken subaru som helst höhö

2. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

låter inte som ventiler tycker jag men det är svårt att avgöra. knackar det hårdare vid belastning (ordentligt acc vid kall motor) tyder det mer på vevlager. är det lika kan det iofs vara de hydraliska lyftarna som beckat igen, händer ofta på turbomotorer.
    innan du lyfter ur kan du ju prova med en sk engineflush, försvinner knacket är det lyftarna.

3. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Man får anstränga sig rejält för att höra det när man står där i "verkligheten", det låter inte så något knack riktigt heller. När man är över ca 2200-2400rpm så hör man det inte heller, antar att det mesta annat överröstar det då.

Har du tips på något vettigt medel för engineflush?

4. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Har skaffat kamlåsningsverktyg för min bil på Ebay. Sen har jag en steg för steg guide hur man gör.

Dock fattar jag inte varför man måste låsa något alls egentligen. På min Renault mégane II 1,6 så föreslår de att man ska låsa båda kamaxlarna och vevaxeln. Borde det inte räcka att remmen ligger på rätt kuggar? (Med reservation för att vevaxeln går dubbelt så snabbt som kamaxlarna och att man måste synka in detta)

Vattenpump och spännrullar ska givetvis bytas samtidigt.
    Byt själv kanske? Verkar inte vidare svårt.

Min bil är så lite värd att ett rembyte på verkstad lätt hade kostat 50% av bilens värde!

5. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 479
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Min bil är en års 08 och fortfarande värd en del så jag låter faktiskt hellre en verkstad byta den. Annars så brukar jag skruva själv när bromsbelägg/skivor, hjullager eller andra slitagedelar behöver bytas.

6. drzap

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

är det så skulle jag tippa på att det är lyftarna som slamrar lite vid kall motor.
    bäst är det att lämna in för att göra en sådan då de trycker rengörningen bakvägen genom motorn, kallas ibland motordialys.
    annars så har jag haft bra erfarenheter av pro-tec engineflush som man häller i innan ett oljebyte. lyftare har tystnat.

7. drzap

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

så här fungerar det.
    på en del bilar som behöver (rekommenderas) kamlåsningsverktyg så kommer kammarna att vrida på sig då du lossar kamremmen och kammarna ej är låsta. på andra bilar (ford bl.a) så finns det inga markeringar på kammarna och man skall lossa kamdreven för att få rätt sträck på kamremmen med kammarna i rätt läge. med andra ord är det väldigt svårt att få allt korrekt utan verktygen på de bilar som kräver verktyg. har du tur (när du monterar lite fel) kommer bilen att gå som en påse nötter, har du otur går ventiler av då de kolliderar mot kolvarna. en del bilar är skillnaden mellan bra och trasig 0.5 kugg!
    hoppas att du nu förstår varför kamlåsningsverktyg behövs på en del motorer

8. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Då förstår jag fullständigt! Har faktiskt funderat på hur man ska få sträck på remmen när sträckaren sitter på ena sidan. Men om både kamdrev och drevet på vevaxeln kan röra sig fritt på axlarna tills man drar åt dem så blir det ju enkelt. Antar att det är så det funkar på min motor eftersom samtliga tre axlar kräver låsverktyg.

Köpte verktygen för 400 på Ebay! Remmen och vattenpumpen är på väg. Kanske blir byte nästa helt om andan faller på.

9. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Jag förstår enkelheten i att göra något sådant, men skjuter det inte bara problemet framåt X-mil?
    Kan tillägga att det blivit värre med tiden, under en period på två månader. Prövade byta till tjockare olja, var okänd 5W-30 enligt verkstadskvitto från förra ägaren och jag bytte till 10W-40, blev ingen skillnad dock.

Nu är den avställd sen en månad tillbaks i tiden.

Jag vill lösa det permanent, har ändå en annan bil jag kör. Sen är jag också rätt nyfiken på hur det fungerar :)

10. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 479
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Har ägnat morgonen åt att ringa runt till olika bilverkstäder ang service på min bil.

Toveks märkesverkstad 1 vill ha 14600:- för service med byte av kamremsbyte, vattenpump osv.

Toveks märkesverkstad 2 vill ha 13900:- för samma arbete.

Mekonomen 1 vill ha 11000:-

Mekonomen 2 vill ha 9500:-

Och random verkstad vill ha 7500:-

Den sistnämnda kändes ganska oseriös så även om den är mycket billigare så hoppar jag nog över den.

Blir nog Mekonomen 2 så får mina pengar!

11. drzap

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

det finns 3 sätt att lösa problem med tickande lyftare.
    1. engineflush. löser oftast problemet, en längre eller kortare tid. ett billigt test och hjälper det inte får man testa nästa variant.
    2. renovera lyftare. dyrare, löser nästan alltid problemet, kladdigt, kan göras med motorn på plats. i övrigt se 3
    3. byta lyftarna. betydligt mycket dyrare, löser problemet en längre tid men kommer tillbaka om man missar oljebyten, kör med fel olja osv. motorn behöver ej lyftas ur.
    en bubblare vore då att lyfta ur motorn, strippa denna på externa aggregat och lämna in för slipning och renovering. dyrt som knark men sen vet du att du har en perfekt motor i din bil. lite billigare att renovera själv men attan så svårt om blocket måste borras och veven slipas.

Last edited: 19 sept 2016
  12. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Efter allt jag läst på andra forum så verkar det som att boxer designen knappt tillåter det så motorn åker ur, blir isåfall steg 3 för min del. Tack för tipsen!

13. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Har som plan att till nästa år påbörja renovering av motorn, byte till andra kolvar, stakar och ev. vevaxeln. Vill bara luska vidare runt tickande så jag inte spenderar ett 6-siffrigt belopp på något som exploderar nästa gång nyckeln vrids runt :)

14. drzap

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

bästa sättet att luska är enligt mig att köra en billig engineflush, slutar/minskar det då var det lyftarna och ingen fara. är det oförändrat, var beredd på att det kommer att kosta. om du skall trimma (som jag förstår av ditt resonemang) måste du ju ändå byta lyftarna så de är fräsha, risken att det exploderar blir större hur du än gör om du trimmar så i det fallet har det ingen betydelse.

15. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Hehe ne de där interna komponenterna är inte de billigaste, vill ju inte heller sätta i något skräp. Helt plötsligt blev ett kamremsbyte billigt ;)

Börjar med en engineflush, synd bara att oljan jag beställde inte säljs i sverige och har legat i bilen i typ 10 mil... Kanske kan tappa ur den och köpa något annat i Sverige för engineflushen.

16. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Har 9-5 kamrem eller kedja?

17. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Kedja

18. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Tackar

En polare ska kolla på en 9-5 i veckan och han undrade ifall det var kedja eller rem.

19. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

@leolulz@leolulz om kamkedjan inte bytts efter 20000 mil, är det läge att byta då eller ska man enbart byta "vid behov"? Internet säger olika saker.

20. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 313
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Alla 9-3 (nya och gamla) och 9-5 har kedja utom nån snikvariant med Opel motor som saknar turbo men den vill man ju inte ha ändå....