Motsvarighet till iOS "Bilder"

Diskussion i 'Allmänt' startad av saangberg, 3 dec 2016.

1. saangberg

saangberg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan!

Sitter i tankarna att byta till en Android lur eftersom jag dels fått en S7 som jobb telefon. Min iPhone 5s börjar kännas väldigt slö jämfört med den nya.

Dock så har jag sökt febrilt till att försöka förstå hur bildlagringen fungerar. Jag vill ha samma funktion som apples bildlagring. Tar jag bort på min ipad försvinner det på min iMac och Iphone tex.

Googles Foto verkar vara det närmaste jag fått fungera någorlunda men bilderna blir inte 100% synkroniserade. Visst i just appen Foto men inte fysiskt i mina enheter där kan det vara olika bilder. Inte som på Ios om ni förstår? Finns någon motsvarighet eller har jag missat det?

2. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 027

MINA ENHETER

Kolla på Google Drive

3. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Google Photos ska funka så att alla bilder som finns på en enhet ska dyka upp på alla andra. Tar man bort bilden på en så försvinner den på alla. Dock synkas bara kamerabilderna som standard medan andra mappar på enheten inte synkas. Dessa måste man manuellt välja att synka. I så fall kommer även dessa att dyka upp på de andra enheterna, men tillsammans med kamerabilderna.

Eller menar du att bilderna inte sparas som en jpeg-fil lokalt på de andra enheterna?

4. saangberg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Exakt, Apples bilder så ligger väl i princip allt i molnet, oavsett enhet så visas samma innehåll. På Android enheterna så finns de bilder man tagit med respektive enhet samt google foto syncningen. Städar jag min S7 som kommer fortfarande min Android platta vara ostädad. DVS om jag förstår det hela rätt så om jag har jag 2 enheter samt Google Foto så kommer jag alltid ha "3st album" att hålla koll på?

5. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Nej, om jag inte missförstår dig så tror jag att Google Photos gör det du vill ☺️ om jag städar min Nexus 5X så städas även min Nexus 9 och bilderna på photos.google.com. Men man kan inte städa via en filhanterare eller en annan albumapp utan man måste göra det i appen Google Photos. Om man tar bort en synkad bild i den appen så ska den försvinna överallt. Första gången man trycker på papperskorgen i appen får man till och med ett meddelande om att bilden också tas bort från andra enheter.

Edit: jag kommer alltså åt alla mina foton, filmer och skapade album på alla mina enheter.

jnsson gillar detta.
  6. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 316
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Photos tycker jag är sjukt medioker och inte speciellt användarvänlig heller, försöker lägga upp allt på drive istället och hade gärna sett nån funktion likt dropbox att den laddar upp nya kamerafoton själv.

7. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 562
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Vad är mediokert och dåligt med just Photos? Själv tycker jag det är sjukt smidigt och lätt att använda.

thexps och jnsson gillar detta.
  8. saangberg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för ditt tålamod :) Helt rätt som du så agerar Google Photo som jag önskar och som du beskriver.
    Vet inte hur jag ska beskriva det kanske är ett lyxproblem men går jag in i respektive enhets "galleri" så skiljer bilderna på de olika enheterna även om de även finns synkade i Google Photos där man ser båda enheters bilder du förstår? Det är just det jag vill komma ifrån att det finns flera platser för bilder och inte bara en som i Apples "bilder"

9. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Använder du då Google Photos som din galleriapp? Enheter idag brukar ju levereras med en app som heter tex Album eller Galleri och dessa kommer bara visa bilder som finns lagrade lokalt på telefonen. Jag har valt att använda appen Google Photos för att visa mina bilder och använder alltså den som galleriapp istället för den medföljande. Då visas samma bilder på alla enheter ☺️

jnsson gillar detta.
  10. frassedylan

frassedylan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 093

MINA ENHETER

Borde funka med IFTTT?