Diskussion: Mottagning äldre/nyare mobil

Diskussion i 'Off Topic' startad av H-M, 9 sept 2017.

1. H-M

H-M Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 5 MK II
    Visste inte var jag skulle lägga tråden då ena mobilen inte är Android. Är i Norrland. Min Sony Z3c som jag inte tycker har dålig mottagning annars får inte kontakt med 3 ( min vanliga operatör). Stoppade in kortet i trotjänaren Sony Ericsson W995. Funkar. Svag signal men verkar gå att ringa vid behov. Den klarar bara 3G men antar Z3c också skulle välja det bandet om 4 g inte finns?
    Känns märkligt om det blivit sämre. W995 är dessutom så liten att man borde haft problem att få in en antenn. Gjord i metall dessutom

2. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

fullständigt normalt om du frågar mig.
    Jag befinner mig ofta i områden där mottagningen är lite sämre och har inte hittat någon smarttelefon som har lika bra mottagning som de gamla dumtelefonerna. även de billiga knapptelefonerna som säljs nu har bättre mottagning än dagens smarttelefoner. (för att inte tala om batteritiderna)
    operatören 3 fungerar dessutom lite sämre än de andra operatörerna norr om dalälven, 3 verkar tro att man inte skall ringa (eller ens vistas) utanför stadsgränserna.

3. H-M

H-M Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 5 MK II
    Låter som om du har koll. Ändå dagens väldigt stora mobiler borde ha plats för antenner kors och tvärs ;). Dessutom ofta gjorda helt glas som jag tror släpper igenom signaler bra?

4. drzap

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

de är stora ja, har plats för flera antenner ja, glastelefoner är bättre än metalltelefoner ja. chippen som sitter i de gamla dumtelefonerna har dock högre signalstyrka och har känsligare mottagning. antennerna för telefoni behöver inte vara så långa, de ryms utan problem i en dumtelefon. dock är de bästa dumtelefonerna de som har extern antenn.

5. H-M

H-M Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 5 MK II
    Har svaga minnen av Ericsson 668 (?). Man kunde skruva på längre antenn. Men knappast fickvänlig ;)

6. drzap

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

prova att kånka omkring med en eriksson 198! tegelsten med vikantenn men mottagning som en gud.

7. jonko

jonko Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Både 3xx och 6xx serien hade utbytbara antenner (8xx hade det nog också).

8. H-M

H-M Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 5 MK II
    På den tiden telefonfunktionen var superviktig. På den tiden telefoner inte var slit och släng. Man byggde ramen delvis i magnesium. Men ändå ingen tid jag vill ha åter. Har oftast bra täckning med 3 annars

9. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 877
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fast ett problem idag är ju att antennerna är mer komplicerade samtidigt som telefonerna är mindre (nåja...på djupet i alla fall). De skall ha stöd för fler frekvenser och har mängder av antenner, ofta sex stycken eller fler.

Hade man bara behövt optimera telefonerna för ett snävt frekvensband hade mottagningen säkert varit bättre.

Last edited: 9 sept 2017