Mottagning av SMS fördröjs, till synes slumpmässigt, bara ibland

Diskussion i 'Allmänt' startad av ZaInT, 13 jun 2011.

1. ZaInT

ZaInT Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    hallon
    Telefon:
    Motorola Moto G 5G Plus 64 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    hallon
    Telefon:
    ROM:
    Stock januari 2020 & Magisk root
    Info:
    Nova så klart
    Jag är så j- nära att kasta min X10 Mini Pro i asfalten och stampa på tills skorna går sönder, enda anlednigen till att det inte redan skett är väl att jag inte har råd med en telefon till.

Ibland när folk skickar SMS till mig (eller som nu, när jag skickat efter en SMS-biljett till bussen, därav frustrationen) kommer de inte fram direkt. Det kan ta 5 minuter, 10 minuter, 15 minuter, en dag, en vecka eller ibland upp till två veckor. Jag har försökt ALLT, och jag menar ALLT, för att få den här såkallade telefonen att sköta sig som just en telefon men nej.

Ny firmware (2.1), gammal firmware (1.6), CyanogenMod (Mini6 med 2.2.1), fabriksåterställningar, utan minneskort, med minneskort, flygläge på och av, 3G på och av, mobil data på och av, starta om telefonen, slå på telefonen, bita på telefonen, installera om SMS-app, byta SMS-app, olika platser i stan, andra städer, annat land (Danmark och Spanien), det spelar INGEN ROLL. 9/10 SMS kommer fram på sekunden men helt plötsligt lever den sitt eget liv och vägrar ta emot något.
    Det har inte att göra med vem som skickar, och två personer kan skicka samtidigt alternativt nästan samtidigt men bara det ena SMSet kommer fram, slumpmässigt huruvida det är det först skickade eller senast skickade.
    Jag har full täckning både med 3G och 2G där jag bor och vistas som mest, så det är inte det heller. SIM-kortet från Telia fick jag med telefonen och det fungerar som det ska i andra telefoner 100% av tiden.
    Google ger ingen lösning och SMS är ett för kort ord för att söka på Swedroid efter.

Har nån mer än jag det här problemet så snälla förklara vad jag ska göra för att lösa skiten, annars lär jag snart använda "telefonen" till att se hur små bitar plast, glas och batterier egentligen kan ta form som.

Tack på förhand, eller vad man nu säger.

2. iptilldroid

iptilldroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Låter som det är din leverantör problemet ligger hoss
    Hade sama problem innan jag bytte till telia

Sent from my 7CK100 using Tapatalk

3. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det beror troligtvis på operatören och inte telefonen. Så länge det står "Sending..." i SMS-appen så är inte SMS:et skickat. När det står "Sent: [hh:mm]" så är det skickat.

Vad säger Telia om det?
    När du testar med SIM-kortet i annan telefon, hur länge testar du då och hur många SMS skickas?

Kör några mer utförliga tester Skicka t.ex. 30 SMS (eller ännu hellre 100 stycken) från varje telefon med SIM-kortet från Telia och från exakt samma plats och logga hur lång tid det tar för dem att komma fram.

Last edited: 13 jun 2011
  4. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Hur mycket sparade SMS har du? Långa SMS trådar? Hur mycket ledigt minne i telefonen har du?

5. ZaInT

ZaInT Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    hallon
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    hallon
    Telefon:
    ROM:
    Info:
    Nova så klart
    Har testat att tömma inkorgen helt utan resultat, minne ledigt just nu är 69 MB.

Ibland står det hos den som skickar att meddelandet inte kunde skickas - MEN det brukar hända även när meddelandet kommit fram till mig. Också en skum sak.

Jag har inte pratat med Telia eftersom det fungerar i andra telefoner. Jag har kört med en Nokia 1112 och min gamla SE W508i i en vecka i taget utan problem, runt 100-200 SMS.
    Jag kommer att köra med någon annan telefon när jag åker runtom i landet i sommar, kan passa på att göra lite tester då.

Jo men jag har ju redan Telia :(

6. Richi

Richi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Har du testat med ett nytt sim-kort?

7. H0gberg

H0gberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 2 XL
    Har en vän som har exakt samma problem som dig med en likadan telefon - X10 Mini Pro. Hans sms kan också skickas iväg slumpartat. Igår t.ex. fick jag ett sms från honom som han skickat i fredags kväll.

Tror inte heller det beror på operatören då han har Tele2 och du hade Telia. Ett helmysko problem!

8. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 596
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    kör du med telefonens inbyggda smsprogram eller använder du någon annan?, kan ju vara värt att prova att byta för att se om det är så att det är programet som spökar, prova gosms fungerar utan problem för mej

9. ZaInT

ZaInT Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    hallon
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    hallon
    Telefon:
    ROM:
    Info:
    Nova så klart
    Testat ChompSMS, inbyggda samt Handcent. Ingen skillnad.

Tråkigt att höra, men samtidigt skönt att jag inte är ensam :P

Nej, bra idé! Har något 3-kort jag kan slänga i nallen och testa med här nånstans...

10. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Har oxå en mini pro men aldig haft detta problem. Min brorsa har samma telefon och aldrig några problem där heller. Skönt att slippa det iaf

Sent from my U20i using Tapatalk

11. Blu3D

Blu3D Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Gosms har funktioner som låter det fungera även om stock messaging är avinstallerat, till skillnad från handcent och chomp (åtminstone när jag testade dem sist). Prova dra in Gosms, bocka i rutan om att standard är avinstallerat och frys frys standard i titanium. Kan kanske hjälpa. :)

Sent from my Nexus S using Tapatalk