Hej! Har en Realme GT5 5G. Igår försvann min uppkoppling helt. Har dubbla sim med olika operatörer (Halebop, Telavox) Försökt med allt men får inte igång det. Finns det något sätt att testa om min mottagare är paj? Tänker att det kan vara ett hårdvaruproblem?
Nu vet jag inte vilket nät Telavox använder, men i o med att båda SIM-kortet inte får någon mottagning så skulle jag tippa på hårdvarufel. Testa med ett SIM-kort som inte använder Telias nät. Om du inte får någon mottagning då heller så är det nog stor chans att det är hårdvarufel
Ok! Testar sambons kort strax. Finns det något sätt att kontrollera hårdvaran? Nån app eller liknande?
Nu vet jag inte helt hur man kommer in dit i Realme UI, men testa att manuellt söka efter nätverk. På min vanilla Android finns det under Inställningar -> Nätverk och internet -> SIM-kort -> Välj ett SIM-kort -> (Avancerat (finns inte på min Nokia, men på vissa telefoner behöver man trycka på det) -> Välj nätverk automatiskt. En kusins telefon slutade också helt plötslig få mottagning och när jag testade o söka efter nätverk på den Samsung telefon hon hade så kom det bara upp ett meddelande "ett fel uppstod vid sökning" ungefär. Använd också gärna citera knappen. Då får personen du pratar mot en notis om att du svarat personen
Hej! Nu blev det konstigt här.. Mitt telavoxkort funkar i sambons telefon. Hennes hallonkort funkar i min telefon. Mitt Telavox funkar dock inte i min. Jätte märkligt eller?
Testat att flytta över SIM-korten till en annan telefon, din sambos som ex, och testa hur lyckan är i denna?
Det är inte något typ av glapp i sim-hållaren eller så... Förresten så kan det kan vara intressant, tänker främst på Diagnostic View: https://youtu.be/U42W6WNS6js?si=WZHeporaIfNaG0jm Sen kanske det finns någon inbyggt diagnostik/HW test, samsung har det på sina telefoner. PS. Välkommen till Swedroid
Tack! Borde inte vara glapp då den så att säga hittar korten men sen får jag ingen mottagning. Ska kolla igenom videoklippet där och se om man kan hitta nåt bra
Men du borde kunna se nätverksstatus åtminstone och/eller om det är något som sticker ut med error eller fault meddelande. Hittade den tråden på Reddit som verkar vara exakt problemet som du har. Verkar som att det finns flera drabbade. Boven verkar vara 5G modemet och enda lösning är att välja att inte köra med 5G. https://www.reddit.com/r/Realme/comments/15xj78q/gt_5g_no_connection_to_mobile_network_data_calls/
Verkar som återställning av nätverksinställningar eller APN också har hjälp vissa enligt Reddit tråden
Ny info: Satte i simkorten i en gammal telefon (Redmi note 7), och samma problem där. Detta är alltså ett nytt fenomen sedan igår, det har funkat utan problem sedan nåt år tillbaks.
Hej alla, stort tack för engagemanget! Inget fungerade, men nu när jag tog en tur med bilen så hoppade det igång. På båda simkorten. Så det måste blivit nåt tjall mellan luren och masten. Återstår att se om det funkar när jag kommer hem senare ikväll