Mottar dubbla SMS och ibland inga samtal

Diskussion i 'Google Pixel 8 / Pixel 8 Pro' startad av Tiderman, 22 aug 2024.

1. Tiderman

Tiderman Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Jag har haft min Google Pixel 8 pro sedan den lanserades förra hösten och jag tror det var tidigt i våras jag började få problem.

Jag tar emot dubbla SMS, alltså att samma SMS kommer direkt efter varandra. Det är från olika mottagare och oberoende var jag är. Det kan jag leva med, men det största problemet är att samtal inte kommer fram alla gånger. Jag får heller ingen notis om missat samtal, de går helt enkelt inte att nå mig.

Detta sker också oberoende var jag är eller vem som försökt nå mig. Det är lite jobbigt eftersom jag har egna företag.. puh.

Jag kontaktade då min operatör Hallon som gjorde någon ändring som inte hjälpte. Fick ett nytt SIMkort i hopp om att det är där felet ligger. De hjälpte inte heller.

Kontaktade Hallon igen som till slut hänvisade mig till Google support, då de läst att om man har dubbla sim så kan det strula.
    Jag kontaktade Google support och gick igenom flera felsökningssteg som inte hjälpte och det sista var att återställa telefonen. Jag tog sen säkerhetskopia och sedan en factory reset. Samma fel igen.

Kontaktade Elgiganten och de trodde problemet ligger i Säkerhetskopian.. suck. De var inte behjälpliga alls egentligen. Är de inte hårdvara gör de inget.

Känner ni till problemet? Finns det något mer jag kan testa? Snart köper jag en ny telefon, jag måste kunna bli nådd.

Google Pixel 8 Pro
    Använder dubbla sim, hallon fysiskt och tele2 e-sim. Vet inte om Tele2 e-sim krånglar då det är väldigt få sms och samtal på det. Hallon är viktigast.

Allting är uppdaterat, både i appväg och OS.

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 222
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har du testat o köra med bara 1 SIM-kort? För felsökningensskull.

Kristy gillar detta.
  3. Tiderman

Mottagna gillanden:
    1
    Nae, det har jag inte. Har ingen andra telefon, men kanske kan låna en till de Tele2 E-sim bara för att se om de blir någon skillnad. men även om de blir det, så finns det ju ett fel någonstans som behöver åtgärdas.. hmm. Ska se om jag kan testa detta.

Kristy gillar detta.
  4. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 222
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Det där med samtal, sker det även när du inte har något samtal aktivt? För telefoner som har dubbla SIM-korts stöd, stödjer inte samtal på båda SIM-korten samtidigt. Så får man samtal på SIM 1 blir man onåbar på SIM 2 fram tills att man lagt på samtalet på SIM 1, och tvärtom

trjberg, MultiMan och Kristy gillar detta.
  5. Tiderman

Mottagna gillanden:
    1
    Ja, det är väldigt sällan det ringer på Tele2 e-sim, så det sker absolut när jag inte är aktiv i annat samtal.
    Det sker när jag är mitt i Göteborg, hemma i Alingsås, oberoende av wifi eller via operatören. :(

6. Tiderman

Mottagna gillanden:
    1
    Jag chattade precis med Hallon igen, under tiden försökte en vän nå mig utan att komma fram.
    Hallon hävdar att det är många felrapporter på just pixel 8 och dual sim. Så nu har jag skickat vidare chatten till Tele2 samt håller på och flyttar över mitt e-sim till en annan telefon. Men man vill ju kunna använda den med dual sim... suck!

7. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 035

MINA ENHETER

Jobbigt problem.

Utan att veta något säkert, men när det funnits problem av den här karaktären tidigare så är min minnesbild att det några gånger visat sig vara "kompatibilitetsproblem" mellan operatör och telefontillverkare. Dvs att ansvaret för felet i så fall skulle vara delat mellan Hallon och Google i detta fall, att nånting där deras gränssnitt möts inte klaffar som det ska. Därmed inte säkert att det i detta specifika fall är en sån orsak som ligger bakom. Om du kan få både Hallon (Tre) och Google att felsöka tillsammans, så tror jag det skulle ge bäst utsikter att lösa problemet.

Vad var det sista Google sa när du samtalade med dem? Skulle de lyfta frågan vidare, från support till teknisk avdelning?

En möjlighet är såklart att byta telefon, en annan möjlighet är att portera Hallon-numret till en annan operatör och testa den ett tag. Jag skulle nog faktiskt testa det sistnämnda, om problemet hänt mig. Åtminstone så kan man då undersöka ifall felet sker då också, vilket jag skulle tro är osannolikt att det gör.

Har Hallon en sån funktion, att man får sms vid missat samtal (samtal som inte kopplats fram)? Kolla om den går att slå på i inställningarna på operatörens webbsida.
    Det kan ju hända de flesta att ett samtal nån gång ibland inte kopplas fram, trots att man är i stan med god täckning. Inte varje månad men nån gång ibland. Om du har en operatör som ger dig ett sms, så är ju det en väldigt enkel och egentligen grundläggande funktion som skulle lösa halva problemet. Oavsett om man har ditt problem eller inte så tycker jag det är självklart att operatören borde skicka ett sms vid samtal som inte kopplats fram.

8. Tiderman

Mottagna gillanden:
    1
    Ja, det hade ju varit toppen om Hallon och Google kunde snacka med varandra - Google känner inte till att de ska vara några större mängder incidenter med dual-sim. De senaste Google skrev nu var att de vill att jag ska skicka in telefonen till en Google-verkstad. Det känns dock lönlöst på något sätt.

Just nu har jag flyttat E-sim till en annan telefon så att jag har separerat det, bara för att se om problemen fortsätter. Jag hade slagit av röstbrevlådan på Hallon och fick därför inte SMS om missat samtal, men nu har jag aktiverat den igen och då fick jag att jag hade försökt bli nådd igår, så nu kanske de kan genereras i ett SMS iaf.

Jag ska se vad som händer nu, OM problemet fortsätter har det väl inte med dual-sim att göra och då har Hallon fel. Men Elgiganten hävdar att problemet säkert ligger i Säkerhetskopian och de vill att jag återställer telefonen och kör den clean, alltså utan min säkerhetskopia men de känns knappt ens som ett alternativ just nu :O Jag köper hellre en ny telefon, testar den med min säkerhetskopia och ser vad som händer...

Man har ju halva sitt liv i den där förbaskade luren :D

9. Najtprowler

Najtprowler Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tele2, Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    iPad 6th Gen
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 6 Classic - Astro Edition
    Upplever exakt samma problem och haft telefonen sedan den släpptes.

Hallon som vanligt sim och Tele2 som e-sim, hade dock Fello som vanligt sim innan och upplevde samma problem där, testade byta operatör som en del av felsökningen. Finns inget direkt mönster i när telefonen inte kan ta emot samtalen, kan ske både hemma och mitt i stan. Verkar dock endast påverka det fysiska sim-kortet vad jag uppfattat det som, så vet inte om telefonen ev har nått problem med just det om man kör ett e-sim samtidigt?

Även varit i kontakt med Google support vars svar var fabriksåterställning, påpekade att flera andra med samma problem redan testat detta tidigare men att det inte hjälpt, men supporten tyckte ändå att jag skulle testa det för att se om det funkade. Efter mycket tjatande fram och tillbaka så verkade personen fatta till slut och skulle skicka mig vidare till expert-support. Deras första förslag var att återställa telefonen.. :neutral:

10. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 222
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Det är det typ hos alla

11. mansa

mansa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag har samma problem av och till.
    SIM från Fello och e-SIMfrån Tele2.
    Onåbar och missade samtal från Fello, aldrig Tele2.
    Fello support föreslog naturligtvis också att återställa...