Moxier mail/sync - x10

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av taz, 2 sept 2010.

1. taz

taz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag har en x10 med Moxier mail/sync installerat.

Har stött på lite konstiga saker vad det gäller sync av kalendern och tänkte därför höra om det är någon annan som varit med om liknande eller nån som kan tänkas testa för att se om de får samma fel som jag.

Förutsättning.
    Server: exchange server 2007 sp2 tidszon +1 med "adjust for summertime"
    Client: x10 v.31 med moxier mail 2.1.75.2 tidszon +2
    Clien pc (alla) Outlook 2007 tidszon +1 med "adjust for summertime"

1. Jag får en kalenderbokning från person A satt till måndag 15:00
    2. Jag godkänner denna.

I min kalender, både Outlook (2007) på datorn och i moxiers kalender så är dag och tid Måndag 15:00.

Men...... För den personen som sände ut bokningen och alla andra mottagare så har tiden ändrats till 16:00 dvs en timma framåt.

Tidszonen i min telefon är satt till +2 eftersom den "riktiga zonen" +1 där vi egentligen ligger inte går att använda då det inte finns någon möjlighet att välja "adjust for summertime"

Jag kan alltså inte använda +1 för då är alla mina bokningar en timma fel i kalendern, jag kan nu heller inte använda +2 för då blir alla bokningar jag svarar på fel. Lite moment 22 alltså.

Jag har påtalat problemet med tidszonerna i tråden https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=14502

Jag hävdar fortfarande att hur SEMC hanterar zonerna är fel då det påverkar andra program

Någom som har testat detta?

2. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Sommartid?

3. Anders66

Anders66 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tidszon +2 är alltid zon+2. Tidszon +1 med sommartid är fortfarande tidszon +1, även om tiden är den samma med sommartid ibockadd. Byt till tidszon+2 på server, utan sommartid ibockad. Nu borde det fungera? Syndrom från Android -Oops tänkte inte på det?

4. taz

taz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Att begära att ett företag med +10000 användare ändrar zonen i exhangeservern samt alla klientdatorerna, det är knappast att tänka på, lättast är om man låter användaren själv välja sommartid eller inte i telefonen, då är problemet löst.

Att nu manuellt tvingas till att växla mellan zonerna beroende på sommartid eller inte, det är klart bakåtsträvande.

Detta är dock endast ett problem i X10, jag har inte sett det i HTC eller Samsung

En permanent lösning skulle vara att flytta till ett annat land där sommartid inte finns :P

Synd eftersom X10 verkade lovande, men nu blir det nog HTC eller Samsung i stället. Så vida SEMC inte fixar till problemet.