Fråga: MP4 i iMovie?

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Droid55, 7 dec 2016.

1. Droid55

Droid55 Guest

När jag importerar MP4-filer till iMovie så sparas filmen i MOV-format. Hur gör jag för spara och konvertera till MP4-format dvs. behålla klippens ursprungliga format?

2. Droid55

Droid55 Guest

Fick svar på 99mac. Tydligen handlar det om CODEC. Min fil blev nämligen skitstor och tog evigheter att ladda upp till YouTube. På YouTube stod det att jag bör använda rekommenderad CODEC.

3. bvb

bvb Solbränd Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Finns lite olika saker att skilja på. Format, containers och codecs.

Stödjer iMovie mp4-format?

4. Droid55

Droid55 Guest

Det verkar inte så. Kan inte hitta något om det. Det som strulat till det för mig är dock uppladdningstid till YouTube vilket jag tror beror på CODEC. Jag valde tunga kvalitet ProRes som gav mycket stora filer = evigheter att ladda upp till YouTube.

5. bvb

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Ja alla inställningar för codecs och format spelar in i vad filstorleken blir på i slutändan.

Tex. relativt nya codecen x265 som blir allt mer och mer populär ger oerhört liten filstorlek men tar väldigt lång tid att rendera.

Vad du har för inställningar som output lär spela stor roll, gäller att hitta en bra profil själv efter vad man är ute efter. Använder inte iMovie så vet inte hur det fungerar där.

6. Droid55

Droid55 Guest

Är x265 annorlunda från H.264?

7. bvb

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Ja precis, uppföljaren. Fast man ska inte blanda ihop x264 och h264 (samt x265 och h265/HEVC).
    h264/h265 är standarder för hur videon ska komprimeras, medan x264/x265 är själva codecen för videon.

8. Droid55

Droid55 Guest

Ok. Finns massor att lära sig. Gäller bara göra rätt så jag slipper problem vid uppladdning.

Ska försöka testa och lära mig ett annat program så jag inte binder mig till Mac men tog bara iMovie pga. finns redan där.

9. ingfre

ingfre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93
    Har ej läst om h.265, men låter bra på papperet men dåligt i praktiken. Ja om renderandes tar mer tid i gemförelse med h.264

10. bvb

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Fortfarande en väldigt ny teknik även om den kom för tre år sen. Knappt någon som använder den vad jag vet, men tror Apple kör det för Facetime. Har ju börjat bli ett populärt alternativ för torrents för att få ned filstorleken.

Kräver både tid och mycket mer kraft i datorn för att klara av rendering av längre filmer med h265.

Förhoppningsvis så blir det mer etablerat snart. h264 är över 10 år gammalt liksom, samt stödjer endast 4k och inte högre samt en begränsning på 60fps. h265 klarar 8k och 300fps.

11. Droid55

Droid55 Guest

Hittade en video. Sparade ner samma fil igen. Jag valde kvalitet "Hög" istället för tidigare "Bäst (ProRes)" och filen gick från ca 13GB till under 2GB! Snacka om skillnad. Av någon anledning sparades den i mp4-format nu istället för mov. Kollade på den mindre filen och jag ser ingen skillnad i kvalité så ingen vits med spara ner i massiva ProRes. Valde även komprimering "Snabbare" istället för "Bättre kvalitet" utan att veta varför. Han i videon valde snabbare men förklarade inte varför. Ser dock inte ut att påverka filstorleken.

Om filerna blir så här "små" så har jag kanske råd att ladda upp sådär 1-2 ggr i veckan med mitt 100GB tak. Denna månaden får jag dock uppsöka publik Wi-Fi pga. redan stulit massor av data genom ladda upp enorma filer. Man lär sig av sina misstag.