MTP verkar vara lite småkrångligt att få att funka, men de tekniska fördelarna överväger detta med råge. Fler och fler system börjar dock få ett integrerat system, men olika Linuxdistar, så som Arch, har inget stöd "out of the box".
Jag kör också Arch, och jag har fått igång min Galaxy Nexus utan problem. För att få fungerande MTP-stöd kan du ladda ner libmtp från extra-repon. Sen kan du antingen installera mtpfs, som är ett FUSE-filsystem som gör att du kan montera MTP-enheter, eller så kan du använda de program som följer med libmtp.
listar alla kataloger och deras id-nummmer, och sen använder du
Kod:
$ mtp-sendfile lokal.fil katnr
för att skicka lokal.fil till katalogen med katnr som id. Skriv 0 som katnr för att skicka till roten.
I alla fall för mig har Music-katalogen id 1, så
Kod:
$ mtp-sendfile låt.mp3 1
laddar upp låten till rätt katalog, och den borde dyka upp direkt i musikbläddraren på telefonen.
Sen finns det ju alltid stöd för MTP i de flesta mediaspelare som finns i GNU/Linux. Rhythmbox hanterar detta perfekt, t.ex. Jag vet inte hur väl stödet för MTP-spellistor funkar, men det borde finnas där.
Hoppas detta hjälper någon vilsen GNU/Linux-användare med en lite nyare Android-mobil.