MTP vs mass storage transfer

Diskussion i 'Applikationer' startad av osvanberg, 20 maj 2012.

1. osvanberg

osvanberg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    Hej,

Nån snäll själ som kan förklara den praktiska skillnaden mellan en enhet som bara stöjer MTP och inte USB Mass Storage (UMS) file transfer (GSIII tänker jag på).

Men vad blir det för skillnad i praktiken?

Dyker nallen upp i urforskaren så man kan flytta dit media genom drag n drop /copy/paste?

Kan kan bara flytta media (musik, kort och video)?
    Jag som vill lägga in .docx och pdf:er oxå, hur gör jag då?

tack!

2. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

På Windows fungerar MTP i princip likadant som mass storage. Mobilen får iofs ingen bokstav men copy paste och drag n drop fungerar precis som vanligt i Explorer. Alla filtyper jag privat har gått att kopiera till min GN iaf.

En fördel är att man slipper "koppla ifrån" innan man drar ur sladden och filerna är tillgängliga från appar hela tiden. Med mass storage så syns ju inte minnet från appar medans det är kopplat till datorn.

osvanberg gillar detta.
  3. osvanberg

osvanberg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    ahaa, I see. Låter ju inte så illa då :P
    Tack.
    Vad menar du med :"och filerna är tillgängliga från appar hela tiden. Med mass storage så syns ju inte minnet från appar medans det är kopplat till datorn."?

4. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Försöker jag flytta filmer (mina egna, inte pirat) till min galaxy tab som har MTP krashar windows explorer på min version av windows 7, dvs alla mappar och skrivbordet försvinner och dyker upp om en stund. Jävligt less på MTP :(

När du kopplar in mtp minnet så kommer både datorn och telefonen åt minnet, så om du tex har filer på minneskortet som en app behöver använda så fortsätter appen att fungera samtidigt som datorn kan föra över filer till telefonen. Med UMS måste minnet i telefonen "mountas" på datorn och då är det endast datorn som kan använda minnet.

osvanberg gillar detta.
  5. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Undrar vad som orsakar det. Inte haft problem med MTP på någon av mina Windows 7 datorer. Kanske är någon shell extension installerad som inte gillar när det dyker upp en MTP enhet?

6. zupe

zupe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har en galaxy tab och har stora problem med MTP.
    Jrachar låser datorn och hänger sig JÄVLA skit grej.
    Varför tog de bort mass storage.
    Har det på min SGS S I och det funkar klockers.

BORT MED MTP!!!!

7. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    De använder MTP för att den kombinerade partitionslayouten och det faktum att de använder ext4 gör att de inte kan använda Mass Storage. Detta har beskrivits massor av gånger på diverse olika ställen. Varför inte läsa på lite istället för att bara klaga eller sprida missinformation? :(

Om du använder Windows blir skillnaden minimal. Mobilen får ingen enhetsbokstav när du kopplar in den men du kan kopiera godtyckliga filer till den, precis som vanligt.

Nyare versioner av populära Linux-distar fungerar också ok oftast. OS X har dock inget MTP-stöd, trots att protokollet är en del av USB-standarden sedan 2008.

Last edited: 6 juni 2012
    osvanberg gillar detta.
  8. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag köpte för flera år sen en Zen Vision:M som bara funkar som MTP och mer strul får man nog leta efter. Det funkade öht inte på XP om man inte hade WMP11 eller senare installerad.

Under Linux funkade det inte heller då, i alla fall inte som vanlig enhet. Det fanns vissa program som hade stöd för MTP men det fanns inte i själva operativet så man kunde montera den som en enhet. Det var mest olika musikspelare som hade MTP-stöd vilket inte hjälpte mig ett dugg eftersom jag ville föra över inspelade TV-program i DivX-format (och eftersom programmen bara kunde synka spellistor, och inte kunde spela upp filmer, så gick det inget bra).

Det är möjligt att det blivit lite bättre de senaste åren, men jag föredrar alla gånger mass storage device (framförallt om man t.ex. vill kunna komma åt grejer på jobbet, där vi fortfarande har XP och inte har administratörsrättigheter och inte lär få IT att installera WMP11 eftersom vi inte har behov av den i jobbet).

9. Mr_Miyagi

Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Då man inte behöver avmontera partitioner för att montera dem i datorn så behöver man inte partionera telefonen på samma sätt, det gör att man t.ex. inte behöver ha system och applikationer på en separat partition. Detta kan vara mycket trevligt, har du någon gång varit med om att applikationsminnet är fullt samtidigt som det finns massor av ledig plats kvar på enheten så vet du vad jag pratar om (*host* HTC legend). Men sen är det problem med att operativsystemen inte stödjer det så bra än. Jag har inte fått igång min SGS3 på linux (arch) än, ska testa att knappa in lite udev-regler ikväll och se om jag får igång det. Verkar vara struligt på alla distributioner just nu. Men jag är inte orolig, detta kommer att fungera i framtiden. Positiva är att detta kanske driver på utvecklingen lite, fördelarna med MTP kontra mass storage går inte att blunda för på mediaenheter. Önskar dock att elefonen hade möjlighet till mass storage, åtminstone till SD-kortet.

10. Zorander

Zorander Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

MTP verkar vara lite småkrångligt att få att funka, men de tekniska fördelarna överväger detta med råge. Fler och fler system börjar dock få ett integrerat system, men olika Linuxdistar, så som Arch, har inget stöd "out of the box".

Jag kör också Arch, och jag har fått igång min Galaxy Nexus utan problem. För att få fungerande MTP-stöd kan du ladda ner libmtp från extra-repon. Sen kan du antingen installera mtpfs, som är ett FUSE-filsystem som gör att du kan montera MTP-enheter, eller så kan du använda de program som följer med libmtp.
    Kod:
    $ mtp-folders 
    listar alla kataloger och deras id-nummmer, och sen använder du
    Kod:
    $ mtp-sendfile lokal.fil katnr
    för att skicka lokal.fil till katalogen med katnr som id. Skriv 0 som katnr för att skicka till roten.
    I alla fall för mig har Music-katalogen id 1, så
    Kod:
    $ mtp-sendfile låt.mp3 1
    laddar upp låten till rätt katalog, och den borde dyka upp direkt i musikbläddraren på telefonen.

Sen finns det ju alltid stöd för MTP i de flesta mediaspelare som finns i GNU/Linux. Rhythmbox hanterar detta perfekt, t.ex. Jag vet inte hur väl stödet för MTP-spellistor funkar, men det borde finnas där.

Hoppas detta hjälper någon vilsen GNU/Linux-användare med en lite nyare Android-mobil.