Multifjärr, Logitech Harmony One?

Diskussion i 'Off Topic' startad av 2444ever, 28 dec 2010.

1. 2444ever

2444ever Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    Hej.
    Detta är ju väldigt OT, så postar här istället för Köpråd.

Hade tänkt minimera mina rörelser i TV-soffan. Har kollat runt lite o kommit fram till att Logitech Harmony One är good stuff.
    Nackdel som jag ser det är att jag fotfarande måste ha en fjärr för eluttagen (går på radio?).

Någon som har några åsikter/erfarenhet av andra fjärrisar?

(Tror inte på någon lösning som inkluderar mobilen, inte den närmsta framtiden, samt att jag inte vill vara beroende av mobben för att styra TV o Ljud-enheter)

2. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    362
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    JA JA JA! Harmony One is the shit, älskar allt som har med det att göra ;P

För att styra eluttag så köper du en IR-bender, den tar IR signalen och gör om den till RF, så du behöver inte koppla in mottagaren, skulle du däremot välja en annan Harmony med vanliga batterier så finns det RF batteri som ersätter en av batterierna och gör då om allt till RF direkt :)

Jag kör med en Harmony One här hemma och den funkar klockrent :) skulle du ha strul med en enhet med att få den att fungera så är Logitechs support skitbra! dom hämtar oftast inställningar från andra kunder och tankar ner deras setup till ditt Harmony konto.

Så du kan som sagt styra din eluttag med fjärren då, samt alla Nexa prylar (jag styr min taklampa te.x)

Går du in på närmsta Kjell så ska du nog få med dig allt du vill ha :)

2444ever gillar detta.
  3. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 279

MINA ENHETER

Det finns ju Logitech fjärr med radio också. Har själv en Harmony 885 tror jag den heter och är grymt nöjd med den och logitechs supporter om man har problem med något.

Sent from my E10i using Tapatalk

4. Pliind

Mottagna gillanden:
    362
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Ska man ha RF funktionen så sticker det iväg i pris. Med mina IR bender behöver jag inte ens sikta på IR ögat för att tända lampor så, till en kostnad av ca 300kr

5. 2444ever

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    Perfekt.
    Har också kollat lite på det där med RF i batterier, o då är ju One lite B, samt också konstaterat att det sticker iväg med fjärris som också har RF.
    Får helt enkelt läsa in mig på IR-bender...

Vänligen precisera. Något mer skoj o köpa till, eller du menar IR-bendern?

Och puh! Har redan köpt Harmony One, valde att formulera tråden annorlunda för att få lite mer objektiva svar :) samt att jag fick den obligatoriska "sh*t-skulle-köpt-något-annat"-ångesten som alltid infinner sig, plus att jag blev lite fundersam på det här med RF. Men det verkar ju lugnt då.
    Så nu ligger den på laddning 8 timmar, rör inte den innan det oavsett vad alla säger, så lagom till Sverige-Ryssland är slut så är det Julafton igen :)

6. 2444ever

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    Sökte lite på 885, men verkar vara utgående modell?

7. Pliind

Mottagna gillanden:
    362
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Var just IR Bendern och Nexa produkter jag tänkte mig :)

Jag använder denna bendern iaf http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=66030&path=636500000,668500000,669000000

8. 2444ever

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
  9. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 279

MINA ENHETER

Vet inte om du missförstod mig, 885 har inte rf. Det jag menade var bara att den typen av fjärr är grymt bra,haft min i närmare 2 år nu och skulle inte klara mig utan.

Sent from my E10i using Tapatalk

10. Pliind

Mottagna gillanden:
    362
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Japp rätt :) du lägger till NEXA prylar som du lägger till vanliga enheter i Harmony programvaran, IR-link och IR-bender är samma sak :)

11. yeppeyump

yeppeyump Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Jag kör med Harmony 525, Digiality IR-200, sam Logitech PS3 mojängen som jag att jag kan styra, IR, RF och PS3 (blåtand). En enda fjärr! Funkar hur bra som helst!

Mediamarkt säljer Digiality IR-200 extra förlängare för runt 180kr (den enda delen du behöver). Så här ser hela kitet ut: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=145487

Du behöver alltså bara ena delen, den som tar emot IR och gör om till RF.

12. Pliind

Mottagna gillanden:
    362
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Kan vara med med en mottagare liggandes om man vill passa på att trycka in alla sina enheter bakom en lucka eller dylikt :)

Sen lite mer tips, vill man inte ha dosan liggandes framme och man kan löda så kan man plocka isär vilken ir-sändare som helst och helt enkelt lägga till en kabel mellan IR-ögat och kretskortet så man bara har en liten plupp liggandes framme :)

13. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Okey, då skall vi bryta trenden i tråden! :)

Jag har alltid vart kåt på multifjärrar. Mest då de ser förbannat coola ut men också självklart för att slippa alla andra. Såhär är min historia.

1

Först ut köpte jag denna:

Mina kompisar var avundsjuka och jag var kung i baren. Man kunde styra allt. Då var visserligen allt inte mer än en TV och DVD men ändå! Den var smidig och allt, och lös fräckt i mörkret, men till slut insåg jag att jag till 95% använde den till TV-kontroll och eftersom det fanns några kommandon som låg enklare till på den riktiga TV-kontrollen sålde jag min Kameleon.

2

Efter ett tag kände jag suget igen. Jag spontanköpte mig denna:

Den köptes begagnad ifrån Blocket. Den fungerade bra. Efter ett tag märkte jag att jag av någon anledning ändå använde mig av de vanliga kontrollerna. Sålde den ungefär lika dyrt när jag behövde pengar.

3

Jag flyttade hemifrån och skaffade mig fler prylar. Dags för en multifjärr igen!

Jag kommer inte ihåg vad den hette men den såg ut ungefär som den på bilden. Denna var kostsam och man ställde in allt i datorn för att kontrollen skulle funka. Jag var lycklig ett tag och använde mig väl av vissa macros. Vid macroanvändning kommer ju kontrollens kraft fram. Annars kan det ju kvitta. Efter ett tag märkte jag att jag inte kom åt alla kommandon som jag brukade använda. Jag blev irriterad och köpte mig var som då var flaggskeppet för denna slags kontroll:

4

Mmm. Touch screen och allt. Nu jävlar måste ju allt funka som det skall!

Nej. Man kommer inte åt alla kommandon till alla maskiner lika enkelt och det tar längre tid att klicka sig fram till vissa kommandon än att helt enkelt byta fjärr. Jag kom efter mycket om och men fram till att ett sådant don är jätteroligt i tanken men att den ALLTID blir liggandes efter ett tag. I alla fall om du använder den till vardagsbruk. Använder du den i ett separat biorum så är det världens bästa sak. Men för att BARA sätta på TV:n eller BARA höja volymen på förstärkaren är de inget vidare med en sådan kontroll. Det tar längre tid och man blir irriterad på att den inte kan göra ALLT.

Det fräckaste med One var att lägga in egna bilder som den visade som skärmsläckare när den låg i laddningsdockan...

Så för att sammanfatta tycker jag, högst personligen, att det är bortkastade pengar. Jag har väl köpt mina för ett snitt av 800:- stycket genom året. Det blir inte så mycket pengar men med tanke på att jag inte fått tillbaka mer än hälften när jag sålt dem vidare på Blocket (undantaget den jag köpte begagnad) jag har slängt de 1,400:- i sjön.

EDIT:
    För att attackera grundproblemet.

Hur ofta skall man seriöst ha på ALLT i hemmet samtidigt? Och orkar man sitta och vänta 10 sekunder på att allt skall sättas på?

Hemma hos mig t.ex.:

Titta film
    TV på
    AV -> HDMI 2
    Ljud av

Bluray på

Förstärkare på
    Ingång Bluray

Detta med en multikontroll blir problem. Det blir fördröjningar mellan TV på och AV -> HDMI 1. Om TV:n inte kan ta emot ett sådant kommando, eftersom den inte är klar med att sättas på, händer inget. Kontrollen vet ju inte om kommandot slog igenom utan förutsätter bara att det fungerade. Detta händer hela tiden. Då får man lägga in lagg i kontrollen. Säg 5 sekunder. Då sitter man och väntar på att något skall hända. Och om man nu råkar ha olika bra och dåliga beaktningsvinklar till DVD och TV måste du tajma in så du riktar om kontrollen till de olika maskinerna när kontrollen ger kommandon. Annars står den ju mot TV:n och sprutar kommandon som skall till en DVD som inte uppfattar något. Då måste du ändå ta upp kontrollen igen och göra det manuellt.

Så det blev att man istället för att ta tre kontroller ifrån bordet och göra som man brukar ungefär såhär:

1, Hämta kontrollen ur laddningsdockan
    2, Titta på den och bläddra fram till vad man skall göra (t.ex. Titta på film)
    3, Lägga kontrollen så att den kan spruta kommandon till alla maskiner
    4, Trycka på knappen
    5, Stå och titta på när allt sätts på
    6, Eventuellt, men oftast, korrigera något som inte kontrollen fick fram till någon maskin
    7, Ta upp kontrollen och sätta sig tillrätta

Men, för guds skull, köp en! Du blir säkert mycket mer nöjd med hur "smidig" den är :)

EDIT 2:

Oj fan! Du hade köpt en. Jaja, du kanske inte tröttar efter någon månad som jag gjorde fyra gånger :)

Last edited: 29 dec 2010
  14. Pliind

Mottagna gillanden:
    362
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Min sprutar kommandon i kanske 5 sekunder, du kan finslipa fördröjningen också, när jag har tv igång så används volymknapparna enbart till förstärkaren, så där har jag sparat mig 2 fjärrkontroller, sedan har jag även belysning i rummet (ännu 2 fjärrkontroller) sedan ska ju mediaspelaren också ha sitt (ännu en fjärr) istället kan jag kontrollera allt med en fjärr, är det något jag vill komma åt ofta som inte finns i skärmen så kan man flytta fram det i Harmony programvaran.

Bara man orkar finslipa allt så funkar allt kalas, prata med supporten hjälper också då dom kollar av mot andra användare som kanske har konfigurerat annorlunda för just den TV:n te.x Skit skönt att inte ha 5 fjärrkontroller liggandes.

Haft min i 2 månader och har fortfarande användning för min :) så är väll vilka krav man ställer på det hela.

15. Claes B

Claes B Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40
    Telefon:
    Pixel 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 4
    Telefon 2:
    Pixel
    Kör bara min numer 2 år gamla Logitech Harmony 525 (den silvriga på bilderna ovan.), bästa fjärrkontrollköpet jag gjort nånsin. Ett tryck och tv, reciever och sattelitmottagare går igång. Programmerad så att jag slipper ändra nånting under tv-tittandet eller blu-ray-tittandet beroende på vilken funktion jag valt från början. Visst finns det apparatspecifika funktioner som är enklare med originalfjärr, men det finns inga funktioner den inte kan eller som inte kan läras om man lägger lite arbete på att få det att funka.

16. 2444ever

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    sedan avsluta det hela:
    för att slutligen vrida om kniven i såret:
    Hygglo liksom, blir inget tack där inte...

...men känns lite positivt iaf att du inte hittade någon bättre

17. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Jag vill kunna göra allt detta med telefonen istället. Det är det jag jobbar för :P

18. 2444ever

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    Så.
    Haft den snart 2 dygn nu (räknat från 1a användningen). Liten sammanfattning:

+
    Väldigt skoj - återstår att se om den är lika användbar som den är rolig leksak, men det verkar så.

Funkar bra med aktiviteterna, har starkare IR-sändare än samtliga de andra fjärrisarna. Och framförallt till en ljudanläggning är det suveränt, där var jag tvungen att sikta exakt med originalfjärren tidigare.

Jag har en massa apparater, för att titta på TV har jag t.ex. 4 st. och där är det helt suveränt med "aktivitet" (eg. 5 st. med ytterligare en extra för ljudet som jag dock måste vänta till jag får till det med NEXA)

-
    Dåligt att man inte kan in och editera ordningen på startkommandona för en aktivitet.
    Samt att man inte kan in och editera mer fritt i startkommandona, typ lägga till kommando för att ändra bildformatet t.ex.
    (eller något jag missat?)

Varit bättre om knapp man trycker på skärmen hade fått typ röd ram eller liknande för att markera att man klickat på just den (typ Android).

Liten detalj men irriterande: Jag har tagit bort en massa kommandon på "övriga knappar" för TVskärmen, hade 12 sidor med kommandon, men sedan måste man sitta o flytta upp alla kvarvarande en och en, tycker den skulle "komprimerat" - tagit bort tomma utrymmen själv.

Irriterar mig alltid på "scrollboxar" som inte ändrar storlek när man maximerar fönstret på skärmen (PC:n) - mycket scrollande blir det.

När man växlar till en "enhet" tycker jag att on/off-knappen borde gå till den enheten (och vara programmerbar) - inte gå till aktuell aktivitet. (vet att man kan lägga den på annan knapp, men inte så snyggt).

Hade trott att fler enheter skulle ligga i db, blev en hel del inlärning av knappar där.

Men
    Ganska nöjd ändå. Skall bara få till det med styrning av NEXA, där fattar jag inte riktigt hur det skall göras trots inläggen, kanske någon snäll person kan PM:a.

Sedan får man väl roota och flasha in någon schysst ROM...

19. 2444ever

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    Tänkte det också först, och var lite tveksam till investeringen. Men sedan tänkte jag att dels vill jag inte vara beroende av mobben, och dels tycker jag redan att det är för få knappar på fjärren, då hade jag definitivt tyckt det med de få som får plats i displayen på mobben, och använda flera fönster känns lite B.

Men självklart, om det skulle komma något sånt skulle jag givetvis testa, alltid kul med leksaker :)
    Finns väl redan någon slags Harmony-app för Google-TV - men har dålig koll på vad det är för något.

20. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Såg ju inte att du köpt en :) Jag skulle, efter mina erfarenheter, inte rekommenderat någon att köpa en. Men eftersom det finns en marknad för kontrollerna bör ju inte alla vara som mig. Det skulle vart rätt konstigt i vilket fall. Jag menade aldrig något illa.

Jag ville avråda dig ifrån att köpa en då jag, som sagt, gick efter mina erfarenheter. Andra säger ju raka motsatsen.

Ärligt talat så blir du säkert nöjd. Och om du inte blir det så säljer du den på Blocket för 500:- mindre än vad du köpte den för. Säg att du då haft den i två månader. Det blir mindre än 10:-/dag för att ha lite extra roligt. Det kan det ju vara värt! Och ifall det blir på det viset kanske du inte behöver göra om mina tre extra misstag...

Eller så är du en sådan som jag inte är. En sådan som tycker det är värt att ha en überkontroll. Och då är det ju gröna skogar framåt så att säga :)

Last edited: 31 dec 2010