Multiplayer-spel och generationsklyftor.

Discussion in 'Off Topic' started by Jördis, Mar 10, 2012.

1. Jördis

Jördis Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Denna fråga rör egentligen inte spel på det sättet att den passar under spel-sektionen. Så testar här.

Jag är född tidigt 80-tal och växte upp med kompisar som hade NES och själv hade vi Amiga 500 och 1200 hemma. Spel har för mig alltid handlat om upplevelse och story. Grafiken är sekundär (sålänge skaparna faktiskt har ansträngt sig och det inte ser ut som nåt försök till 3d ritat i ms paint). Ett nytt spel i retro-stil är minst lika lockande som senaste God of War till PS3.

Men nu till min fråga. Jag gillar verkligen inte online/multiplayer/mmo och allt vad det kallas. Jag ser ingen som helst charm i att spela mitt favoritspel mot någon annan. Jag vill spela mot spelet i sig. Spelet har då en story och man får den upplevelse som skaparna tänkt sig. Att spela ett FPS online mot någon har liksom ingen story.
    Är detta en generationsfråga? Vi som växte upp med att spel var något stationärt (där det inte ens gick att spara) tycker att onlinespel är något främmande, eller är det bara jag som tycker så? Visst känner jag folk i min ålder som spelar WoW och allt möjligt, men jag har en fördom att yngre generationer snarare ser ner på spel som inte har online-funktioner och där det nu är ett krav på onlinefunktioner när nya spel släpps.

Eller som jag brukar säga: "Spela spel är som att runka. Det är inget att skämmas över, men något som man helst avnjuter i enrum."

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Är född 83 och gillar online/multiplayer/mmo.

3. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

född lite tidigare och lirar/lirade mycket både online och offline fram till 4 december när vi fick en dotter. händer väl då och då att man lirar ett par 10 rundor mw3 och tycker det är precis lika kul.