Multitasking/Keep home app in memory

Diskussion i 'Magic' startad av dani3l, 4 jan 2010.

1. dani3l

dani3l Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har haft problem med ett enormt lagg ibland när jag ska gå tillbaka till homescreenen, vi snackar runt 10 sekunder. Testade därför att använda "Keep home app in memory" vilket gjorde att lagget försvann helt, men fick istället problem med multitasking. När jag exempelvis kör Browsern, och startar Music och sedan går tillbaka till browsern så avslutas Music-appen (antagligen för att det inte går att hålla allt i minnet). Någon mer som har samma problem?
    Ligger normalt på strax över 20 MB free memory.

2. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Testa uppdatera till 4.2.12.2. Precis som du misstänkte är det den begränsade mängden minne som gör att du upplever detta "lagg" när du ska till homescreenen. Minnesbristen gör att OS:et dödar Home vilket sedan behöver startas upp igen när du avslutar programmet. När du behåller Home i minnet så resulterar det som du sade i att du inte får plats med lika många andra program i minnet. En lösning på detta vore möjligen Compcache (kan numera aktiveras direkt i Spare Parts) eller möjligtvis Swap om du inte bryr dig om att det kommer ta död på ditt sdkort förr eller senare. Compcache är bättre ur den aspekten eftersom det bara använder ram.

Jag hade problem med att Gtalk dödades och därmed loggades ut tidigare. Har dock inte hänt i 4.2.12.2 än. Har dock bara kört den versionen sedan imorse.

3. dani3l

dani3l Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tack för ett bra svar!
    Har missat att 12.2 var ute. Har kört "10MB RAM hack" vilket löste mina problem men det känns inte riktigt som en bra lösning ändå. Har även aktiverat compcache men kan inte svara på om det gör någon skillnad nu när ramhacket är gjort. Får se efter uppdateringen till 12.2, ramhacket försvinner tydligen efter en uppdatering.
    Vill minnas att jag läst någonstans att "Keep home app in memory" i kombination med compcache inte skulle vara en bra idé, men kan inte minnas varför.