Mus och tangentbord inkopplade samtidigt med USB OTG?

Diskussion i 'Samsung' startad av islandmountain, 13 maj 2012.

1. islandmountain

islandmountain Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Jag skulle vilja använda mus och tangentbord till taben, men har för tillfället inte råd att köpa ett bluetooth tangentbord och en bluetooth mus. Därför skulle jag istället vilja använda USB OTG för att koppla in mitt vanliga datortangentbord och mus.
    Taben har stöd för USB OTG vad jag förstår, men hur gör man för att koppla in både tangentbord och mus samtidigt?
    Jag har bara sett OTG-kablar med ett usb-uttag, men det kanske funkar med en usb-hub?

2. alexm

alexm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    104

MINA ENHETER

På min Galaxy Nexus och Motorola Xoom har det fungerat bra med en usb-hub! Så det ska nog inte vara något problem så länge de inte kräver så mycket ström.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

Last edited: 13 maj 2012
  3. marcusorwen

marcusorwen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    Stock 7.0
    Info:
    Launcher: Google Now
    Telefon 2:
    Nexus 4
    ROM:
    CM 12.1 & Stock 5.0.1 (Rootad)
    Info:
    Launcher: Yahoo Aviate
    Telefon 3:
    Xperia Play
    ROM:
    2.3.7 (Rootad)
    Info:
    Används som väckarklocka
    Platta:
    xperia tablet z
    ROM:
    Stock 5.0.2
    Info:
    Launcher: stock
    Jag har sett någon på youtube använda en USB hub för att kunna använda tangentbord och mus.

Så det ska gå (vad jag har sett) men inte direkt testat det själv eftersom jag inte har en USB adapter.

4. islandmountain

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Tack för svaren, nu gäller det bara att hitta ett ställe där jag kan köpa OTG-kabeln.
    Det enda stället jag har hittat är Mr Gizmo, och där var det tyvärr slut på lagret.
    Någon som vet någon annan svensk webbsida som säljer den, helst med möjlighet att betala med postförskott, eftersom att jag inte är 18 än och inte kan använda mitt kort på internet.

5. hemligsomfan

hemligsomfan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

OTG-adapter finns att hitta på Kjell, testade dock sladdad mus med OTG adapter och fick det inte att fungera. Finns en app i Play som säger sig lösa det problemet ( á 30:- ), dock krävs Root. Men håll oss gärna uppdaterade hur det går.

6. alexm

Mottagna gillanden:
    104

MINA ENHETER

Annars om du kan vänta lite längre så kan du köpa från t.ex. eBay eller dealextreme för ca $1. Då kan du använda paypal och köpa med ditt kort.

7. islandmountain

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Kan du länka till den, jag hittade bara Otg-adaptrar med micro-usb där, men ingen med tabens specialkontakt.

8. islandmountain

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Problemet är att jag inte kan föra över pengar till paypal, eftersom att mitt ungdoms-visakort bara fungerar fysiskt i affärer, och inte på internet... :(

9. alexm

Mottagna gillanden:
    104

MINA ENHETER

Om du har visa electron så ska det gå. Fungerar för mig i alla fall.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

10. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    På min Galaxy Tab 8.9 använder jag en sån här: http://www.dealextreme.com/p/otg-ad...00-p7510-p7300-p7310-white-10cm-109038?item=8

Med USB hub funkar det att köra mus och tangentbord samtidigt.

När det gäller PayPal och kortbetalning så kan man sätta in pengar på PayPal med banköverföring så kreditkort är inget krav. Det tar några dagar innan pengarna kommer in dock men det stora problemet är egentligen att tiden det kan ta för att få prylarna från Dealextreme kan vara allt mellan 10 dagar och evigheten. Det funkar om du inte har bråttom.

Sen kommer vi till nästa problem. Android i grund och botten förutsätter att alla externa tangentbord har amerikansk layout. Om du har en platta med nordisk orginal firmware så kommer dock Samsungs inmatningsmetod att fixa en del åt dig, dock kommer inte tecken som du når med AltGr att fungera om du inte har ett original samsung tangentbord.

Kör du inofficiell ICS eller väljer någon annan inmatningsmetod med stock 3.1/3.2 så blir det amerikansk layout.

Layoutproblemet har jag dock löst med min app (se länk i min signatur) men då kommer återkommer kreditkortsproblemet då jag antar att du inte heller kan köpa appar på nätet? Dock stöder de alternativa marknaderna AndroidPit och SlideMe bl.a. PayPal så det går att köpa appen utan kreditkort.

Det sista problemet du kommer att svära över är varför i h-vete Samsung satt sin kontakt på undersidan av plattan. Vill du köra den med mus+tangentbord i landskapsläge kommer du få ställa den upp-och-ner och få knapparna nedåt istället. Till detta problem är blåtandstangentbord och mus enda lösningen förutom möjligtvis att köpa en original tangentbordsdocka.

islandmountain gillar detta.
  11. islandmountain

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Tack för ett utförligt svar, nu vet jag iallafall att det fungerar!

Kör med original firmware, så det borde gå bra med de svenska tecknena, annars får jag ta och kolla på din app!

Problemet med att kontakten sitter i botten är inget jag hade tänkt på, men kan tänka mig att det är irriterande. Tror jag ska försöka bygga ihop någon egen hållare/stöd så att Taben kommer upp, och kontakten får plats.

Det största problemet just nu är betalningen, jag kan inte flytta pengar överhuvudtaget från internetbanken, och jag tveksam att det går, även om jag går in på banken. Ska nog istället försöka övertala någon av mina föräldrar att låna ut sitt kort.

Last edited: 18 maj 2012
  12. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Det kan vara väl så besvärligt även med kort och de extra säkerhetsfunktioner som både Visa och MasterCard numera kör med. Försökte hjälpa min mor med just detta men det slutade med att hon för över pengar med banköverföring. Om jag inte minns fel så betalar man in på ett bankgiro nummer med en speciell kod som meddelande. Koden gör att PayPal kan koppla inbetalningen till rätt konto. Så vill de inte (eller inte kan) låna ut kortet så kan de säkerligen i all fall betala in på ett bankgiro.

Sen suger det rejält att Google endast stöder kreditkort när man skall köpa appar. Många appar är riktade till barn och ungdomar men enda sättet för dem att kunna använda dem är att ladda ner en piratversion (och sätta säkerheten ur spel) eller knyta någon av förldrarnas kreditkort till sitt google konto. Inget av alternativen är bra.

Med t.ex. PayPal skulle man som förälder kunna pytsa in en slant genom t.ex. banköverföring som de sedan har som köpa-appar-pott. Hade varit hur smidigt som helst. Har själv 3 barn/ungdomar med Androidmobiler och detta är ett problem som Google borde löst för länge sedan.

EDIT: Sorry för att det blev lite offtopic på slutet men just detta är något som retat mig länge.

13. islandmountain

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Kan bara säga att jag håller med dig fullständigt, betalsystemen är alldeles för krångliga!
    Jag förstår också inte heller varför man bara kan köpa med kort på Google Play, i den svenska appbutiken Appland kan man köpa appar, och pengarna dras från kontantkortet/mobilräkningen. Det tycker jag Google också borde börja med!

14. pege63

pege63 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

På 24.se kan du handla på faktura utan en massa avgifter hur smidigt som helst

islandmountain gillar detta.
  15. islandmountain

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

16. marcusorwen

marcusorwen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    Stock 7.0
    Info:
    Launcher: Google Now
    Telefon 2:
    Nexus 4
    ROM:
    CM 12.1 & Stock 5.0.1 (Rootad)
    Info:
    Launcher: Yahoo Aviate
    Telefon 3:
    Xperia Play
    ROM:
    2.3.7 (Rootad)
    Info:
    Används som väckarklocka
    Platta:
    xperia tablet z
    ROM:
    Stock 5.0.2
    Info:
    Launcher: stock
    Har testat Officiella USB/SD-kort läsarna och med en usb hub så kan man koppla in tangentbord och mus samt ett usb minne utan att den klagade på högspännings usb ansluten och det fungerar.

Dock går det inte att ha mer än ett usb minne i samtidigt (hittas inte av plattan).