Musik ej kontorollerbar via BT

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av RoidRage, 4 maj 2011.

1. RoidRage

RoidRage Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Desiren har varit inne på reparation och fått sitt tredje moderkort. När jag skulle prova att starta musikspelaren via Play knappen på mina MW-600 BT hörlur så hände inget. Jag har även en Sink Cube högtalare med Play FF och Rev knappar, samma sak där. Detta gäller för samtliga appar som spelar musik, således även för strömmad radio. Således borde problemet ligga i APAP (eller vad det nu heter) som väl är till för att kunna styra spelandet från BT attiraljer, antar jag?
    I Inställningar>Bluetooth finns inga inställningar för detta. Hur kan jag kolla var problemet ligger, och kan jag göra något för att fixa det?

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Om den är tillbaka från service är det då original/stock ROM utan root? Hade grymma problem med mitt MW600 och custom ROMs.

3. RoidRage

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag har aldrig mixtrat med ROM i telefonen, alldeles för nervöst lagd för den sortens experiment. Den enda ROM jag vågar lägga vantarna på kallas Bacardi.
    Bootar jag om telefonen fungerar det igen. Jag har förutom MW-600 även en kub vid sängen. Kan det ha att göra med att jag byter BT högtalare? Varför skulle det spela roll?

4. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

AADP = Advanced Audio Distribution Profile

Det är inte AADP som är problemet. Problemet är hur knapp-trycket skickas runt bland applikationerna. Värja applikation som är intresserad i att veta när ett knapp-tryck händer skapar en prenumeration i Android systemet. När något händer (ett knapp-tryck) skickas händelsen till en av dessa applikationer (jag vet inte precis hur systemet väljer vilken - senaste prenumerant? Enligt någon prioritet? Aktiv?).

Problemet är vad som händer sen. Applikationen kan välja att ignorera händelsen eller den kan göra något. Men om den ignorerar händelsen, vad så med de andra applikationer som också var intresserad i händelsen? Det beror på hur applikationen är skrivit. Taskigt skrivna program som Spotify gör ingenting. WinAmp kan konfigureras till att behålla händelsen eller skicka den vidare. O s v.

Så avinstaller alla icke-standard applikationer som kan ha intresse i BlueTooth händelser och se om standard musik applikationen börjar att fungerar.

Last edited: 11 maj 2011
  5. RoidRage

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Intressant

Tack för ett intressant svar, men faktum är att jag enbart använder den Musik applikation som kommer standard med Android. Har experimenterat lite och även om resultatet inte är avgörande får jag ett intryck att den tappar förbindelsen :)AADP slutar verka) när jag byter mellan olika BT tillbehör. Antar att Apparna inte är tänkta att switcha mellan olika hörlurar.