Musik hackar

Diskussion i 'Blade' startad av RoadHazard, 12 feb 2011.

1. RoadHazard

RoadHazard Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Om jag lyssnar på musik och gör annat samtidigt så hackar musiken till då och då. Detta händer oavsett vilken musikspelare jag använder (har testat den inbyggda, WinAmp och Mixzing). Det kan till och med ibland hända om jag enbart lyssnar på musik utan att göra något annat (fast det körs förstås ändå annat i bakgrunden). Klarar telefonen inte riktigt att hålla igång musiken medan annat händer, eller...? Med en processor på 600 MHz tycker man ju inte att det borde vara något problem, men tydligen är det det...

Fler som upplever detta?

EDIT: Verkar vara ett välkänt problem. Kan ju hoppas att det blir bättre med 2.2...

Last edited: 12 feb 2011
  2. Occz

Occz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Har inte märkt problemet alls faktiskt, men så hade jag bara 2.1 i ~2 veckor också.

3. Mikdroid

Mikdroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Upplevde samma sak nu senast. Musiken hackar vilket är riktigt störande.

4. micke.800

micke.800 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

hade det problemet med 2.1 men efter att jag la in JJ RLS8 så funkar det nästan helt felfritt. jag använder power amp.

5. RoadHazard

Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

Okej, då får jag vänta på 2.2 och hoppas att det fungerar bättre efter den! (Har bestämt mig för att vänta på officiella uppdateringen.)

6. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag har inte haft några problem alls med uppspelningen av musik...varesig nu eller med orginal ROM. (har enbart använt orginal spelaren)
    Du har inte något som kanske syncar i bakgrunden som stör?

Dvs har du samma problem om wifi/data/sync är avstängt?

7. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Hade samma problem med Spotify på min Blade. Kunde till och med hacka någon liten millisekund när man bara låste skärmen. Verkar ju som att det funkar bättre med 2.2

8. RoadHazard

Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Körde du med någon task killer? Jag har nämligen märkt att om jag stänger ner alla icke nödvändiga processer innan jag börjar lyssna på musik så fungerar det praktiskt taget felfritt. Nu är bara frågan om det är någon speciell process som stör musikuppspelningen, eller om det bara helt enkelt blir jobbigt för Blade:n om för mycket är igång samtidigt.

Sen har jag även haft en del strul med A2DP (stereo över Bluetooth) med mitt SE MW600. Hemma fungerar det bra, men så fort jag går utanför huset så börjar musiken "skippa" med jämna mellanrum. Har kommit fram till att detta beror på att BT och Wi-Fi i telefonen inte samsas speciellt bra. När jag tappar mitt eget Wi-Fi så börjar ju telefonen leta efter andra nät att ansluta till, och då bryts BT-signalen jämt och ständigt (förmodligen när telefonen detekterar ett annat nät - och sådana finns det gott om här i Gbg). Detta är vad jag har förstått ett vanligt problem som kommer av hur A2DP är implementerat i Android. Lösningen är att helt enkelt stänga av Wi-Fi helt och hållet. Då slutar BT-anslutningen "skippa".

För att kunna lyssna på musik utomhus, via mitt MW600, måste jag alltså utföra följande steg innan jag lämnar lägenheten:

1. Stänga av Wi-Fi för att förhindra att BT-signalen störs ut
    2. Döda alla icke nödvändiga processer för att telefonen ska orka (?)

Och visst, det kan jag väl leva med. Efter att jag har gjort dessa saker fungerar det i princip perfekt även utomhus. Bara lite störande att man ska behöva göra det.

Det löser dock fortfarande inte problemet att musiken hackar om jag börjar göra något annat samtidigt, t ex surfa. Saker som att starta appar och ladda ner saker (t ex en webbsida) resulterar ofta (men inte alltid) i hack i musiken.

9. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Just att det inte fungerar med BT och wifi samtidigt har diskuterats i en annan tråd också, hittar inte den nu bara. Tydligen är det så att BT och wifi ligger på samma krets, precis som på iPhone t.ex, och därför kan de båda inte användas felfritt samtidigt.

10. RoadHazard

Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Mmm, har också uppfattat det så (i kombination med att implementeringen av A2DP i Android inte verkar vara den bästa). Men det alltså är framför allt när jag inte har Wi-Fi-uppkoppling, och telefonen söker av efter nätverk i närheten, som det blir problem. Har jag uppkoppling så fungerar det generellt bra. Men det är väl ingen jättestor pina att slå av Wi-Fi innan jag går ut.

Då är det mer störande att behöva hålla på och döda processer. Android ska ju vara sååå bra på att sköta sånt själv, och man ska absolut inte använda task killers, men... well, tydligen är inte Android tillräckligt bra på det. Jag märker ju att telefonen blir betydligt rappare överlag efter att jag har gjort en "mass kill", så att det bästa är att låta Android sköta hela processhanteringen själv kan jag bara inte hålla med om. Nu kör jag ingen automatisk task killer (startar den och gör det manuellt då och då istället), men jag funderar på att börja göra det.

Det stör mig även att vissa appars processer startar upp automatiskt efter ett tag (utan att telefonen har startats om), även om det inte är appar som ger notifications eller dylikt. Ett par exempel på appar som gör detta är Dropbox och IMDB. Den sista är för mig särskilt förbluffande. Varför ska IMDB köras i bakgrunden innan jag vill använda den? Mycket underligt. Och jag har inte hittat något sätt att förhindra detta. Får väl avinstallera.

Last edited: 14 feb 2011
  11. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag kör ingen taskkiller.
    Det verkar ju om om ngn process stör din spelare...

Jag har dock alltid wifi/data avstängt när jag inte använder det.. pga spara batteri. Har inget behov att synca gmail ständigt utan kollar på lunchen via telefonen.