Musiken stannar vid sms, email, facebookmeddelanden etc... men bara ibland!

Diskussion i 'Desire HD' startad av rytterstedt, 12 mar 2012.

1. rytterstedt

rytterstedt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Info:
    Nova Launcher
    Har ett väldigt underligt problem som jag försökt felsöka själv men kommer inte fram till något vettigt.

Jag har en Desire HD (så klart) som inte är rootad men kör med senaste uppdateringen. För att spela upp musik använder jag mig av Winamps gratis-app, jag använder oftast in-ear hörlurar men ibland (när jag tränar) så kör jag med ett MW600-headset. Oavsett om jag använder vanliga in-ear lurar eller ifall jag kör med mitt bluetooth-headset så stoppas musiken när någon smsar mig, när jag får e-mail eller när någon skriver till mig via facebookchatten. Dock är det inte alltid något sådant händer utan bara ibland, vilket gör det hela mycket konstigare. När problemet uppstår så löses det genom att man startar om mobilen och då fungerar det ett tag men sen blir det samma problem igen. Jag har provat att vara "inne" i själva appen samtidigt som jag lyssnar på musik, musiken stoppas ändå. Jag har provat att inte vara "inne" i själva appen samtidigt som jag lyssnar på musik och musiken stoppas ändå.

Vad är det som kan orsaka problemet?

2. Ior

Ior Adult Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Du menar att musiken stoppas helt? Inte bara paus?

EDIT:
    Måste ju bero på winamp. Tänkte först att mobilen blev överbelastad men det låter svagt när Desire HD är så pass vass. Så jag gissar på winamp. Testa att använda "vanliga" musikspelaren ett tag.

Last edited: 12 mar 2012
    rytterstedt gillar detta.
  3. rytterstedt

Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Info:
    Nova Launcher

Ibland bara pausas den för en sekund (vilket ska ske) och ibland stoppas den helt och jag måste starta den igen (vilket inte ska ske). Känns, som du säger, som att det är Winamp som spökar men jag hittar ingen inställning i appen som skulle ge upphov till detta beteendet.

Ja vanliga musikspelaren skulle jag ju kunna köra med och mitt i-landsproblem är ju att jag inte gillar den. ;)

4. Ior

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Ja en liten paus ska det ju vara. Men jag tror faktiskt det är winamp som är skurken här :) Tror inte det är en inställning utan snarare är det en bugg. Prova att använda vanliga androidspelaren (eller vad den nu kallas...) i en dag eller så. Kvarstår problemet så tyder det ju på något allvarligare fel.
    Btw, varför gillar du inte den vanliga spelaren? Själv gillar jag inte winamp. Tycker den är sååå jobbig...

5. rytterstedt

Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Info:
    Nova Launcher
    Det kanske är en bugg i vanliga spelaren men jag tycker den spelar samma musik om och om och om och om igen. Då har jag även på Shuffle och har ca 350-360 låtar i min spellista. Fast jag kanske bara har sjuk otur när jag får lyssna på samma låt inom loppet av tio minuter. :)

6. Ior

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jag kör alltid med shuffle i vanliga spelaren men har nog aldrig fått samma låt uppspelad inom tio minuter. Eller ens någonsin faktiskt, lyssnar på musik hela dagarna och hör aldrig samma låt mer än en gång. Har också runt 300 låtar i min mobil.
    Dock har jag ibland känt efter att jag lagt in ett par nya låtar att det kan ta lång tid innan de nya spelas upp. Att typ alla de gamla låtarna jag har haft i några månader spelas upp innan de nya. Men det är nog något synvilla-liknande tror jag. Slänger man in fem nya låtar bland 300 gamla så ska ju spelaren shuffla 305 låtar, då kan det ju ta lite tid innan någon av de nya spelas liksom.
    Droppe i havet/nål i en höstack ungefär :)
    Började förresten fundera på nu hur shuffle funkar. Har hört att låtarna väljs efter en algoritm (som jag knappt vet vad det är). Någon som vet om det stämmer?

7. rytterstedt

Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Info:
    Nova Launcher
    Det är nog väldigt mycket psykologi inblandat i det hela. Man uppmärksammar några speciella låtar och märker att de spelas mer än andra fast de inte gör det. Jag har t.ex One, Master of Puppets osv från de "vanliga" albumen med Metallica + S&M. Jag har märkt att både Winamp och den "vanliga" mediaspelaren kan spela upp någon av de vanliga låtarna från Metallica, sen direkt efter välja låten från S&M och då har jag fortfarande shuffle aktiverat.

Jag har också funderat på hur shuffle fungerar eftersom ibland tycker jag att några låtar aldrig spelas och vissa låtar spelas hela tiden. Borde det inte vara så att varje låt har lika stor sannolikhet att spelas upp? Fast programmerarna kanske har lagt till att ju mindre en låt "shufflas fram" desto större sannolikhet blir det att den shufflas fram? Eller kanske ifall man hoppar över en låt många gånger så minskas sannolikheten att den "shufflas fram"? Skulle vara intressant att veta hur det fungerar som. :)

8. Ior

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jo det ligger nog lite psykologi i det, på sätt och vis. Vissa låtar läggar man kanske också märke till mer än andra. Just att shuffle-funktionen lär sig vilka låtar som är mindre önskvärda, låtarna man skippar, har jag också funderat på. Känns som om det stämmer...
    Hittade lite intressant info om shuffle. Låtarna väljs, som jag trodde, efter en algoritm :)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Fisher–Yates_shuffle

9. Ior

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Yo, hur gick det med ditt i-landsproblem? Var det Winamp som spökade för dig?