Musmarkör, e det möjligt i android?!

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av daspunner, 7 sept 2009.

1. daspunner

daspunner Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    98

MINA ENHETER

Min arbetskompis har en sån här, den har nåt som impade på mej och det var en musmarkör vilket funkade jävla grymt när jag fick testa hans lur en stund! Med tanke på att Hero o Magic (kanske fler android-lurar, dåligt påläst) kör med styrkula hade det ju varit helt underbart om man kunde få detta tillval. E det möjligt överhuvudtaget? Kan inte nån snäll jävel fixa det?!! Jag kan som högst bidra med markören för jag kan nada om programmering! :cool:

Hade varit sååååå fett om det gick!

/Dave

2. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Vad menar du exakt? Kulan funkar ju som "muspekare" för finmotoriska saker, eller e det en penpenna du vill ha? hur exakt funka den du gillade?

3. daspunner

Mottagna gillanden:
    98

MINA ENHETER

Hur brukar en musmarkör fungera?! :confused::confused::confused:

Checka länken nedan!

http://www.youtube.com/watch?v:DfZ8xtl3sJ0

/Dave

4. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jo, jag tycker också att det är märkligt att det inte finns något sådant.. trackball:en är ju som klippt och skuren för en sån grej.

5. stab

stab Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Galaxy s7

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy s7
    ROM:
    Orginal
    Själva grejen med muspekaren i winmob. är väl för att kunna slippa pennan emellanåt och på grund av att win 6.x inte är schysst anpassat för touch användning. Det är ytters få gånger jag har behov av något annat är mina fingrar på min magic.

Nu säger jag inte det här för att kritisera ditt inlägg om att du skulle vilja ha en :)

6. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Trackballen fungerar ju så direkt i android egna program, visst den visar inte en markör (medveten design från google som även tas upp i Googole I/O talks, då det är inriktat på touch och då ska inte en markör flyga runt oxå) men det markerar ju så fort du rullar med den och vissa program har en markör i sig oxå t.ex. Opera Mini när du kollar en "none-mobile" site får du en muspekare med, därav fattar jag inte riktigt vad du menar, funktionalliteten finns ju redan med just fin motorikshantering via trackball?
    Om det e själva markören enbart du då jagar, så själva bilden av en markör att köra runt så i Android e det nog en hel del fix iom att systemet är designat för att inte ha en sådan, så skillnaden som imponera var en bild av en pil?

7. daspunner

Mottagna gillanden:
    98

MINA ENHETER

Gillade upplägget på det, är ju van datoranvändare och vill ha musmarkör om det är möjligt kort o gott.

8. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Trackballen fungerar ju mer som piltangenter än ett pekdon! Måste erkänna att jag sällan har känt ett behov av att ha en muspekare, men jag har ofta känt att jag inte får ut det jag vill av just trackballen.

När men skriver text och vill ändra en specifik bokstav nånstans bakåt så är det rätt så meckigt att hitta rätt med fingret och man får snurra flera varv för att komma några tecken tillbaka om man använder kulan.

När man surfar så skulle det ju vart idealt ifall kulan fungerade som scroll framför att hoppa till nästa länk. Här skulle en liten muspekare kunna funka bra typ när man snurar lite så åker muspekaren runt över skärmen, men om man drar den till något ändläge och fortsätter att snurra så scrollas det helt enkelt..

9. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Jag brukar peka i närheten av det jag vill ändra med fingret för att flytta text markören sedan rulla 3-5hopp max för att komma fram exakt dit jag vill?

Okej just scrollen kan jag köpa, det vore en nice implementation men att dra runt pekaren över sådant du ändå inte kan klicka på ser jag inte direkt meningen med

10. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Nä, det är väl isf om man skulle utnyttja det för kopiering av text och grejer, men jag vet inte riktigt hur man skulle göra det och så att det skulle bli bättre.

Lite OT, men just det där med att kopiera text finns det ju inget bra native-stöd för eller vad man ska säga.. det funkar väl i browsern och jag tror det funkar i gmail också, men i applikationer (exempelvis market) så är det svårt att markera text.

11. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    De flesta e det bara hålla in (long press), däremot var det en smart ide med markering, vet inte om long klick funkar med trackballen måste testa

Edit:
    Haha ;) kopiera text i browsern genom att hålla long press på trackball och du får en liten mus pekare att styra för att markera text, google e ganska smarta de med (inte testat vilka andra program det funkar med) ;D
    Martket verkar inte alls gå oavsett hur man gör

Last edited: 7 sept 2009
  12. daspunner

Mottagna gillanden:
    98

MINA ENHETER

Finns det ett "copy all" kommando på någe vis?

13. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    verkar inte finnas något direkt auto sätt att köra copy all tyvärr, i edit rutor finns det men inte över ren text

14. wizzler

wizzler Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

borde väl fnugera med lite mod? har inte portade x86 versionen till pc en musmarkör?