Mycket nag nu...

Diskussion i 'Allmänt' startad av mjoelner, 9 mar 2025.

1. mjoelner

mjoelner Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Någon annan än jag som reagerat på att det börjar bli lite väl mycket nag från Googles appar nu?

Jag vill inte t.ex. backa upp mina foton till Google drive, men jävlar vad foto appen kan nagga om att jag måste slå på det. Jag vill inte heller använda RCS chattar i messages, jag vill bara ha en enkel SMS app och inget annat (jag vill inte dela ut min e-postadress till kreti och pleti, speciellt inte den till mitt google konto som jag inte använder för e-post), men tydligen är det otroligt viktigt att påminna mig om RCS ofantliga viktighet var och varannan gång jag går in i messages.

Sen höll videosamtal på att tjata om att man skulle knyta min e-postadress blah blah nånting och där råkade jag klicka ok en gång. Dessvärre är Google Meets videosamtal betydligt sämre än gamla "Duo", ekosläckningen funkar betydligt sämre och det är nån jäva blå bubbla med nån animering i som fipplar varenda gång jag pratar. Jag vet väl för i helvete själv när jag öppnar munnen och ger ljud ifrån mig! Otroligt enerverande. Tyvärr verkar det stört jävla omöjligt att ångra sig.

Jag ogillar verkligen trenden med dialoger/popups som vill få mig att "tacka ja" till något, men där alternativet "nej tack" saknas. I bästa fall finns där någon kryssruta för att stänga dialogen, men påfallande ofta så verkar alternativet mest vara "inte nu" eller "påminn mig senare" (vilket bådadera betyder nagga mig om en liten stund).

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 093
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    1. Får man fråga varför du inte vill använda RCS? 2. E-post adress används inte med RCS. 3. RCS är trevligt och ger högre säkerhet än vanliga sms och bättre kvalite på bilder/videor som skickas. RCS är Androids motsvarighet till iMessage

ulrier och stelex gillar detta.
  3. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 780
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Kan också hålla med om en del där, men däremot ser jag ingen anledning och inte köra RCS, det är end to end krypterad direkt på enheten, och att få bilder skickad till sig blir full upplösning bättre kvalitet en kraftigt nerskalade bilder det skulle bli om det gick över MMS.

bernard, stelex och jnsson gillar detta.
  4. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 093
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ja, det sker lite då o då. Det är lite störande

5. mjoelner

mjoelner Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

1. RCS använder mobildata som kostar per MB och jag har obegränsat med SMS i mitt abonnemang. Jag vill skicka enkla SMS, några få MMS, inget annat, men RCS gör om saker till chattar och skickar jag till fler blir det gruppchattar, inte heller något jag vill. Så primärt helt enkelt för att jag inte vill.

2. Nej iofs inte, men Google verkar försöka integrera det med Meet eller något åt det hållet. Sist jag råkade slå på det (det var nån uppdatering) så stod det något om att folk med min e-postadress nu kunde skicka meddelanden till mig, eller så, så jag antog att det var RCS.

3. Om det är trevligt och bättre är subjektivt beroende på personliga preferenser. Vill jag skicka bilder eller video med högre kvalité använder jag inte Messages.

Men detta är lite OT. Det som stör mig är naggandet, jag väljer att jag vill ha saker inställt på något visst sätt och sen ska det naggas nåt helt otroligt för att Google vill något annat. Varför kan jag inte själv få välja vad jag vill och varför vill Google till varje pris tvinga mig att använda något, vad tjänar dom på det?

6. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 254

MINA ENHETER

Använd en annan sms-app . Finns väl mängder på GP

7. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 093
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag har inte sett någonstans epost eller meet användning i Google Messenger appen. Jag har iallafall aldrig angivit min epost adress. Det som de lagt till däremot är att man KAN (det är inget krav) att använda sitt Google konto i appen, något som är valfritt. jag har iallafall inte fått någon fråga om meet.

Gorgeous gillar detta.