Mycket skräp ute på marknaden

Diskussion i 'Allmänt' startad av Eldmannen, 19 feb 2013.

1. Eldmannen

Eldmannen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Flesta telefonerna i affärerna verkar skrämmande nog fortfarande köra gamla Android 2.3 "Gingerbread".

Verkar som ända vettiga telefonerna är Nexus-serien, men senaste har glas på baksidan som lätt går sönder.

Ser ut som det fortfarande finns utrymme på marknaden för en ny aktör att slå sig in.
    Med tanke på kvalitén på Nexus 7, så skulle jag vilja se mer från Asus.
    Kanske från Dell, Huawei, och andra bara för att få ser lite fler aktörer på marknaden.

Samsung
    Jo, jag vet att alla lovordar Samsung och att jag kommer få skit för det här.
    Samsung kändes allmänt plastiga, fula, billiga och kass byggkvalité.
    Deras telefoner har inte Androids klassiska tre knappar, istället har dom bara en knapp.
    Deras TouchWiz gränssnitt är förskräckligt, det är hemskt.

Apple
    Apple verkar ha i särklass snyggast design och högst byggkvalité, synd bara att glaset spricker så lätt.
    Att iOS plattformen bara finns för Apple gör ju att man håller sig undan.

HTC
    HTC mobilen med Windows 8 är snygg också, och har grym byggkvalité.
    Vad hände med HTC, det går dåligt för dom, varför?
    Var det för att dom lanserade massa skit telefoner som sabbade deras rykte?

Sony
    Sony telefonerna har en vettigare ROM än Samsung och känns närmare Googles vision för Android. Synd bara att dom har så många knubbiga, bredda, små 3" modeller.
    Skulle vilja se en med Androids touchknappar istället för Sonys egna touchknappar.

LG
    Inget som man vågar köpa, med tanke på att man kommer vara fast i gamla Androidträsket och inte få några uppdateringar.

ZTE
    Först Blade var hypad och säkert prisvärd.
    Men tvåan och trean verkar inte vara varken nämnvärda eller prisvärda.

Nokia
    Är "has beens". Det ända av värde är deras patentportfölj.
    Dom borde öppnat källkoden för Symbian tio år tidigare, när dom fortfarande var relevanta. Borde ha gjort som alla andra och släppt lite Androidlurar också och iaf hållt sig över ytan.

RIM
    Aldrig varit något i Europa, men i Nord Amerika och Indien har de tydligen varit populära. Känns numera som "has beens", dom har nog tappat i Nord Amerika också. Dom får desperat försöka komma tillbaka med BlackBerry OS 10.

2. Drasuten

Drasuten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

LG hade ju chansen med O2X men det gick ju sådär... Synd bara på en annars trevlig och välbyggd telefon.

3. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Så allt som Samsung släpper är "fula, billiga och kass byggkvalité"? Ja, skillnaden mellan HTC är ju att HTC målar sin plast med metall-färg vilket tydligen ger en fantastisk byggkvalitet...

Sen har ju både Huawei och ASUS släppt (någolunda) highend-lurar men du verkar ju inte ha någon större koll på dagens utbud...

4. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Först trodde jag att jag läste en tråd på Flashbacks forum för "Tripp och rusrapporter".
    Men det gör jag ju inte.
    Nästa gång du är pårökt så gå inte in på Elgiganten och kläm på dummyphones och därigenom bilda dig en uppfattning om hur verkligheten är, och du ska absolut inte skriva ett inlägg här samtidigt.
    Ok!

Det är väldigt svårt att ta din trådstart på allvar, det verkar mest som att du vill att folk ska bli irriterade.
    Ta och sätt dig in i hur verkligheten ser ut och kom sedan tillbaka.

Vad är det du vill diskutera?
    Ditt inlägg är mer ett konstaterande från din sida.

Last edited: 20 feb 2013
    DCLXVI och deks gillar detta.
  5. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 361
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det känns som du missat en hel del av vad det finns för telefoner på marknaden idag.

Kolla upp Sonys utbud, likaså vilka "knappar" Samsung har på sina telefoner. Glöm för all del inte heller att kolla upp hur bra det går för Nokia på WP-marknaden.

Sen att Apples glad skulle vara ömtåligare än någon annan tillverkares, njaaa. Det handlar väl mer om vilken typ av människor som har vilken telefon. Sen är det ju självklart att om man har glas på fram och baksidan så blir telefonen ömtåligare.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

6. Figgy

Figgy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Det du pratar om gällande design så kan jag ju bara säga att det är en smaksak. Du verkar ha fallit för Apple's design, vilket jag själv inte kan förstå mig på utav följande (personliga) punkter;

- Deras design på hårdvaran, själva telefonen alltså, skulle jag likna med en tegelsten. Folk säger att den är "stilren" men inte ser jag det i alla fall. Den både känns och uppfattas som klumpig i hand enligt mig, samtigit som den väger bly. Detta gäller alla deras lurar och plattor.

- Skärmen rent ut sagt suger på iPhonen enligt mig. Du måste i princip banka med hammare på den för att den ska registrera din tounch i jämförelse med samsungs galaxy skärmar som nästan registrerar din tryckning innan du knappt hunnit röra glaset.

- UI't är föråldrat och har knappt ändrats alls med tiden. Om du jämför med t.ex. Android så har de uppnått ett mycket mer praktiskt och användarvänligt gränssnitt, samtidigt som det är mycket snyggare både i design och animering.

Att du tycker att Sony's rom's är bättre en samsungs är ju helt åt skogen, då kan du inte ha ägt både en samsung och en sony. Sony's skitrommar är skam för hela android atmosfären enligt mig. Deras UI laggar, drar batttttteriiiiii, buggar sönder efter att två widgets installerats och är allmänt dåligt utformat. Fast då pratar jag bara av erfarenhet efter min första och sista sony mobil.

Förövrigt har du enligt mig rätt i vissa punkter, så som att touchwiz är lite "mindre bra" och att många budget modeller finns (därav klassat som budget modeller).

7. Eldmannen

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Inte sett alla HTCs telefoner, men HTC 8X känns väldigt gedigen.

Inte sett eller hört mycket från dem i Sverige.
    I Asien har dom säkert telefoner, men har dom det i Europa också?

Antar att det är frustration från min sida.

Sony verkar ha ett ganska fragmenterat utbud med många ganska snarlika modeller, massa 3.5" knubbiga telefoner.
    Xperia Z verkar lovande, men är svindyr.

Jag har tappat min Xperia ray i golvet oräkneligt antal gånger.
    Flera av dom jag som känner som har iPhone har krossat glaset på sin efter att den åkt i golvet en gång.

Vet inte hur responsiv skärmen är, hur operativ systemet är, kanske suger allt med telefonen. Men jag tycker designen är snygg, när skärmen inte är på, så ser man bara en helt svart yta över hela telefonen.

Jag har en Xperia ray, och tycker att ROMen är helt okej.
    Jag har inte märkt några problem med den.
    Det är möjligt att Samsungs ROM tekniskt sett är bättre, att den laggar mindre, har bättre batteri, och mindre buggar.
    Jag syftade bara på att Samsungs ROM är skitful och konstigt, och att Sonys är snyggare och känns mer Android.

8. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 361
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Men de gör ju även telefoner i andra storlekar, Xperia S är ju ett bra exempel Xperia V är också ett bra exempel.

Du jämför en mobil i glas ( iPhone 4 och 4S) med en mobil i plast, vad absorberar stötar bäst? Du får nog jämföra iPhone 4 med t.ex Nexus 4 istället.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

9. Eldmannen

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag tycker att det var ett misstag att göra både iPhone och Nexus 4 i glas.
    Dom borde använt plast, safir, eller något fiberförstärkt glas/plast som Gorilla Glass eller Dragontrail.

10. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Blanda inte ihop kvalitetskänsla med byggkvalite. Samsung har kanske inte samma kvalitetskänsla som HTC, men de är bra ihopbyggda och håller bra.
    Min SGS2 har varit med om mkt, inkl dopp i en toalettstol... ;)

11. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Nexus 4 har Gorilla Glass 2 på båda sidor.

12. Eldmannen

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Najs, men jag har hört att den ändå spricker. :(

13. PingviN

PingviN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Plastiga, ja.
    Kass byggkvalité, nej.
    Tre knappar, ja.

Hur får du ihop "högst byggkvalité" och "glaset spricker så lätt" i samma mening?

HTC har sedan man lanserade Legend och Desire haft svårt att hitta sin plats. Man trycker ut dussintals med telefoner som har samma hårdvara, kostar samma men har olika namn. Sedan har markandsföringen varit, som bäst, dålig.

Nokia har gott om tillgångar utöver deras patent som har värde. Nokia spelar inte kortsiktigt och har aldrig gjort det, satsningen på Windows Phone är en långsiktig sådan. Folk som fortfarande tror att Android skulle satt Nokia i en bättre situation bör titta på hur det går för Sony, LG och HTC.

Last edited: 21 feb 2013
  14. Eldmannen

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

När jag kollat på Samsung telefoner har jag bara sett en knapp längst ner.
    Jag har inte sett dom klassiska tre Android-knapparna.

Jo, det suger att glaset spricker lätt, för det gör det verkligen.
    Men den känns gedigen i handen.
    Tror nästan Apple gjort den ömtålig med flit, för att inbitna Apple fanatiker skulle aldrig köpa något annat. :P

Jo, och Sony göra lite samma sak. Xperia A-Z.

Jo, men LG shepper ju Android 2.3 och uppdaterar inte.
    Sony och HTC har för många snarlika modeller.
    Samsung går det ju bra för.

Det skulle säkert gå bra för Nokia om dom;
    * Bra marknadsföring
    * Bra telefoner till rimliga priser (Nokia har ju haft bra kameror)
    * Bidrog till AOSP, CyanogenMod, etc.

Men du har rätt, det skulle antagligen inte gå så bra för dom om dom skeppade Android 2.3 och hade för många snarlika modeller och dålig marknadsföring.

15. 0xZero0swe

0xZero0swe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S4
    Samsung - För mig räcker det med en knapp.

16. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    De andra två knapparna är kapacitiva och släcks när de inte används. Det finns en menyknapp och en bakåtknapp till vänster resp. höger om den fysiska hem-knappen på alla modeller vad jag vet.

Om glaset spricker lätt (vilket det egentligen inte gör om man nu inte har otur när man tappar den i marken) så kan man enkelt konstatera att byggkvalitén inte är särskilt imponerande. En kedja är inte starkare än dess svagaste länk. Problemet Apple själva skapade med sin iPhone 4 var att man har en aluminium-konstruktion som inte absorberar en stöt lika bra som plast. Speciellt inte i kombination med två stora glaspartier. Resultatet är en vacker enhet där form har gått före funktion. Man rättade till det med iPhone 5 som verkar betydligt tåligare.

Går inte särskilt bra för Sony heller. Dessutom har Sony åtminstone ett logiskt namnschema, HTC kör vidare på Droid, One, Incredible, Evo i en fullständigt oförståelig sörja.

Vad är det här för dumheter? LG har telefoner från 1300kr till 4500kr som alla skeppas med Android 4.0 och uppåt. Optimus 2X fick, till slut, ICS under 2012.

Du förenklar. Nokia låg långt efter vad gällde smartphones redan från början. Man missade helt och hållet utvecklingen och Symbian var på väg åt fel håll. Vägen tillbaka från att vara fullständigt irrelevant till att vara en marknadsledare är lång. Nokia har bra telefoner till rimliga priser och har haft det under flera år. Felet ligger inte i hårdvaran, felet ligger i att Microsoft inte fått fart på WP och att folk är djupt inkörda i Androids och iOS ekosystem. Det är svårt att motivera ett byte till en helt ny plattform när man har köpt appar, musik och film för hundratals kronor.

Bra marknadsföring är ett alldeles för diffust begrepp och entusiaster som bryr sig om vilka som bidrar till utvecklarna är för få för att vara värda att ägna alltför mycket tid åt. Man behöver förstå att den stora massan är helt omedveten om vad Cyanogenmod är, vad en ROM är eller varför man skulle flasha in en.

HTC har varit duktiga på att uppdatera sina telefoner, men det går ändå dåligt. Sony har också varit duktiga på att uppdatera, man knagglar sig ändå fram. Felet med Android är att man måste konkurrera med Samsung som har enorma finansiella muskler. Samsung kan betala för att synas mer än alla andra och det har byggt ett starkt varumärke kring hela Galaxy-familjen. Nokia med Android - även om man hängt med i uppdateringarna - hade inte varit bättre än Nokia med Windows Phone. Windows Phone är åtminste annorlunda från vad alla andra använder och Microsoft har tillräckligt med pengar för att hålla det vid liv tills det lyckas.

17. bjajjull

bjajjull Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

De har en fysisk knapp (en för mycket) och två kapacitiva knappar. Jag föredrar on-screen buttons som börjar bli de "klassiska" Android-knapparna.

18. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det sjuka är att jag håller med dig TS. Eller, inte riktigt, men i stora drag. Jag generaliserar kanske inte så hårt. Alla märken släpper telefoner som är fina, stabila och snabba. Sådana som tilltalar en helt enkelt. Typ SGS2 (plast men den känns sååå bra ändå), HOX, HTC:s 8X och Nokias Lumia-serie för att ta några exempel.

Men frustrationen du har känner jag igen. Det var därför jag stack ifrån Android för ganska exakt ett år sedan. Jag kände inte att det var en enda telefonjävel som tilltalade mig. Apples var de närmaste men jag pallar inte IOS och deras hierarki i ALLT de rör. Palla helt enkelt.

Det blev en Lumia 800. Dessvärre fanns det inte appar, något som jag köpte under en lång tid men det blev lite tråkigt till slut, så jag började vänta på att det kom en Android-telefon som var välbyggd, flytande (som man hade vant sig vid i WP) och lagom stor (det vill säga max 4" men helst runt 3.7").

Till slut kom Nexus 4. Allt var perfekt förutom att den var lite stor. Jag kan ärligt säga att jag fortfarande önskar att den fanns med samma hårdvara fast i LITE mindre förpackning.

Den telefon jag varit mest nöjd med över lag är nog när jag köpte min SE Ray. På den tiden var den snabb. Den var dessutom liten, lätt och sjukt snygg. Välbyggd var den också. Och billig. Det är så synd att ingen bygger en sådan liten smidig sak med bra hårdvara. Jag skiter i om den blir dyrare. Jag vill ha en.

19. Eldmannen

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Oj, jag har nu hittat dom knapparna.
    Jag såg dom inte först, och såg bara en knapp och trodde att det var den enda.

iPhone må vara kass kvalité och skit, det säger jag inte emot.
    Men den ser och upplevs som om den vore solid.

Men LG har ett rykte.
    Man har ju sett dem släppa nya lurar med Android 2.3 Gingerbread när andra hade 4.0 ICS lurar ute.
    Man har hört hur mycket som helst hur dom är dåliga på att släppa uppdateringar och att ingen vill ha något med LG att göra.

Dom kunde ha kört på Android, då skulle dom iaf haft en plattform.
    Symbian och Windows Phone innan 8 var ju bara ett skämt.

Om man bortser från Applefåren som köper vadsomhelst som Apple släpper, utan att ens veta vad det är, så brukar nog folk läsa recensioner och fråga någon insatt bekant om råd.
    Recensioner och nyhetsartiklar skrivs ju ofta av nördar som faktiskt bryr sig.
    Sen insatta nördvän som man frågar om köpråd bryr sig.
    Man ska inte underskatta geeksen. :P
    Nexus-serien är ju alltid populär för det är precis vad alla nördar vill ha.

Oavsett om man kör Android eller inte, så måste man ju ändå konkurrera mot Samsung och deras finansiella muskler.
    Apple och Nokia konkurrerar ju också med Samsung.
    Sony har väl också finansiella muskler?

Jo, jag har nu märkt det. Jag märkte inte det först.
    Jag håller med, jag föredrar on-screen knappar också, som på min Nexus 7 platta.

Jo, HTC 8X känns verkligen bra.
    Tyckte SGS2 kändes plastig och kunde varit bättre.

Jupp, jag är inte heller helt glad i Android, men pallar som du inte heller iOS.
    Lumia 800 med WP7 skulle jag aldrig heller orka, kanske HTC 8x eller Lumia 900 med WP8. Men WP7 bläh.

Nexus 4 verkar lovande.
    Jag gillar vanilla Android. Jag tycker tillverkarna bara förstör när dom ska hålla på och ändra, Samsung TouchWiz och HTC Sense, fy jag står inte ut.

Jo, jag har en SE Ray.
    Tycker skärmen känns liten, och den känns inte så snabb efter man kört något spel.
    Men jag tycker den är välbyggd, har en ROM som man inte spyr över, och är dessutom tunn. Tunnare än många nyare mobiler.
    Dessutom har den hyfsat bra skärm också, den verkar bättre än SGS3 Mini som är prickig.

20. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Ja, det är något som hängt med dem - något oförtjänt - efter att man inte ville uppdatera de gamla telefonerna till ICS.

Windows Phone är en plattform. En alldeles utmärkt plattform dessutom. Felet är att man saknar ett fungerande ekosystem. Hade man valt Android hade man haft ett ekosystem, men man hade haft samma plattform som alla andra. Det behöver inte vara en konkurrensfördel på sikt.

Jag vet inte hur andra gör, men jag brukar rekommendera telefoner utifrån behov. Det har blivit många WP som föreslagits senaste tiden kan jag säga.

Nexus-serien är inte särskilt populär bortsett från Nexus 7 och det enbart för att det är en bra platta till ett lågt pris.

Ja, men du konkurrerar inte med samma plattform. Säljer du en Android behöver du förklara varför just dina Android-telefoner är bättre än Samsungs Android-telefoner trots att de innehåller så gott som samma hårdvara och samma mjukvara. Det är (uppenbarligen) ett stort problem för alla tillverkare som fokuserar på Android. Har du en annan plattform (så länge den är tillräckligt kompetent) behöver du inte leta efter små skillnader, du kan marknadsföra det stora.

Sony går med förlust för femte året i rad och lär inte vara tillbaka i svart kostym före 2014.