Myter

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 14 jan 2014.

1. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Myter är roligt! Vem har inte hört att man inte får bada efter att man ätit eller att det är kallare i söder när det är 10 minus än när det är lika kallt i norr? :)

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/upplevd-temperatur-1.4613

Att det skulle finnas en mödomshinna som sitter som ett skydd för något i tjejen så att man kan se ifall hon haft sex eller inte är också en myt. Det sjukaste är att jag lärde mig om mödomshinnan, som en hinna, i skolan av min vad-det-nu-var-lärare :)

Badkrampsmyten:
    http://gd.se/nyheter/reportage/1.6028545-badkrampen-en-seglivad-myt

Fyll på med fler myter!

2. strangelovee

strangelovee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

3. Mikael R

Mikael R Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Var en vinter (en vecka) i Strängnäs och där var det runt -20 om jag inte minns helt fel. Den kylan kändes inte lika bitig utan ganska torr jämfört med -10 samma vinter i Götet. Har min hjärna spelat ett spratt eller skyller vi på blåsten? Hørru Dirk DigglerDirk Diggler;

Sent from my C6903 using Tapatalk

5. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Blåst och att vi är mesigare i söder. Sen tror jag ärligt talat att vi nu för tiden intalar oss att "USCH så kallt det är här" när det egentligen inte är så kallt. Bara för att "det känns kallare i söder på grund av jada jada".

Intressant hur det fungerar hur som helst. Det verkar inte så otydligt om man ser till väderfolk att den luftfuktighet som finns vid minusgrader inte ger något väsentlig effekt på hur kallt det känns :P

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Väldigt intressant! Men i det specifika fallet så har jag samma kläder och samma känsla (jämfört när det annars brukar vara en norrlänning och en skåning som jämför vem som har det värst) så det skiter sig lite.

Bada och kramp är en klassiker. Tand i coca cola alt julmust med.

Just ja, fyrkantiga ögon för att stirra på dumburken för mycket. Jag har för mig jag brukade inspektera mina ögon ibland. Satans föräldrar som lurar i en saker.

7. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Och grimasera inte. Du kan bli sån!

Den fick jag höra otaliga gånger när jag jobbade mig med grimsaser. Speciellt när jag kom på hur underhållande det var att skela :)

8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Just jävlar den glömde jag.

Hade ett snack med några om en särskild mina föräldrar berätta. Att det var farligt att åka med heliumballong i bil eller buss. Minns jag rätt var det pga heliumet och inte att en ev smäll kan skrämma chauffören.
    Det var anledningen till varför vi barn aldrig fick en heliumballong när vi var i slottis eller Liseberg :-(.

9. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Grimasera och ögonen var dock effektiva sätt att skrämma mig som liten och tvinga ut mig alt sluta grimasera. Så det kanske ska användas om jag någonsin skaffar kids.

10. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Den var ju rätt smart! Sådana balonger kostar ju så in i helvete så jag förstår att föräldrarna inte ville köpa sådana varje gång man såg en snubbe som sålde.

Skall komma ihåg den tills man skaffar kids :)

11. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Men det är väl ingen myt.

Jag är uppvuxen på västkusten. Bodde i Sthlm senare i livet och det finns ingen tvekan på att det är mildare även fast det är samma temperatur.

-10 i Sthlm var inte alls samma sak som -10 på Västkusten. För det första är det ju ingen blåst på samma sätt, det är mycket råare på Västkusten. Sen känns luften mer mjuk i Sthlm. Den biter liksom inte i skinnet däruppe som på Västkusten.

Varit i Hudiksvall, Åre mm också på vinter och tycker inte alls det är samma sak. Har en polare som är uppvuxen här på Västkusten med som numera bor i Kiruna. Han säger samma sak. Inte alls samma kyla.

---

En annan myt till tråden. Att Cannabis skulle vara farligare än tobak/alkohol.

12. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    - Mamma
    Har du inte mössan på dig blir du dum i huvudet.

13. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det är du mot meteorologerna ;)

CB är en djupt rotad myt. Nästan lika som temperaturen. Jag har bott i Göteborg, Jönköping och Stockholm. Det var lika kallt överallt när det var -10 om man bortser ifrån uppenbara saker som t.ex. stark vind. Då blir det kallare om kinderna.

Man hade nästan velat kalla religioner för myt men med tanke på hur svårbevisat det är åt något håll får man väl kalla det för vandringssägen eller liknande istället för myt. Även ifall jag personligen lika gärna ser religion som myt.

14. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Kom på fler sen när man var en liten skit!

Min morsa berättade för mig om en unge som hade vägt på stolen, ramlat bakåt, slagit i huvudet och blivit blind på studs. Efter att jag berättade det i klassrummet när jag, livrädd, ville rädda mina kompisar ifrån blindhet var det tamejfan ingen som satt och vägde på stolarna längre. Gick någonstans på lågstadiet klass 1-3.

Jag vet ärligt talat fortfarande inte ifall man kan bli blind av att ramla bakåt ifrån en stol men jag tvivlar starkt på att det hände som morsan sa ;)

15. Hänglås

Hänglås Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

Du kan ju slå i den delen av hjärnan som har hand om synen, var den sitter vet jag inte men om man har otur kan man säkert bli blind ;)

16. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

När jag var en liten parvel så fick vi avslagen coca cola. Avslagen genom att röra runt med sked för att bli av med kolsyran. Detta när vi var sjuka, tror det var när vi var magsjuka. Hjälper detta verkligen eller var det något vi fick för att hålla oss nöjda? Colan skulle direkt hjälpa och inte trösta som tex glass vid feber :-P.

17. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 660
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Tro faktiskt det funkar. Beror på pH-balanseringen som blir i magen enligt min egna teori

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

18. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 660
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Helium är ju ytterst brandfarligt så vitt jag vet. Kanske I det problemet ligger

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

19. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Japp, det är en evig kamp mot dom :P

Men hur pålitliga är dom egentligen? Människors generella förtroende för meteorologerna känns ganska lågt. Så varför ska jag tro dom här? Jag upplever ju själv att det är kallare här på Västkusten. Samma som med religion. Det sägs att en gud finns. Men sålänge han eller hon inte visar sig och gör något för att bevisa sin existens så tror jag icke på det.

Absolut, här i Sverige iaf. Mer eller mindre så har ju resten av världen forskat i och kommit fram till svar i denna myt som visar det motsatta. Ser man ju på hur många länder som legaliserat/avkriminaliserat CB.

Kan hålla med. Men en myt är väl en något som är en myt tills fakta visar motsatsen. Det finns ingen fakta alls att jesus gick på vatten eller att gud finns där uppe i himlen osv. Det enda fakta är att bibeln är skriven, men det är ju lika mycket fakta som att Harry Potter är skriven med.

Last edited: 15 jan 2014
  20. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Helium tycks inte vara brandfarliga alls enligt internet. Däremot kan behållaren explodera vid brand.
    Herren tänker kanske på väte?