Hejåhå! Har ett massivt jobb framför mig Men först lite bakgrund: Förra året valde jag och min fru att avverka den stationära datorn hemma och enbart pilla med bärbart. Samtidigt kastade vi ut VHS spelaren. Nu saknar vi möjligheten att spela in program och min kära fru har beordat mig att "fixa för h-e!". Nu har jag rotat bland mina dataprylar och håller på att fixa en hyffsad burk. Xeon 3.6GHz, 2GB ram, TV-kort. mm. Tror jag skulle kunna sätta upp detta i källaren och dra lite TP-kabel. MEN... Här kommer problemet. Jag vill ha datorn i källaren som mediaserver. Dvs strömma TV, video, musik. Även kolla på bilder. Hur löser jag detta på enkelt (billigt) sätt. Läst lite om Mythbuntu men har inte fått grepp om det funkar som jag vill. Testat Mediaportal för ett tag sen men va inte imponerad då jag inte fick det funka på min android. Krav är att det ska gå att använda mobilen som fjärr/spelare. Önskvärt är att använda extern fjärr till frontendenheterna (har en billig hemma som får duga) Skulle inte vara jättetrist om man skulle kunna styra detta utifrån (sittandes i sommarstugan och välja att inspelning ska ske.
1) Skaffa en digitaltvbox med inspelningsfunktion. Ska ni bo kvar i ett år till så är det ju inget konstigt att binda sig för den tiden och få boxen gratis. 2) Skaffa en boxee. Är säker på att en Xeonburk drar mer ström än vad Boxee kostar under ett år inkl att boxee är igång. Själv kör jag en D-Link Boxee som streamar från diskarray i annat rum. // A
Mythtv som Mythbuntu använder sig av är ett avancerat system som kan bestå av en eller flera backends och en eller flera frontends och en databasserver. (Det var något år sedan jag använde mythtv så jag kanske inte kommer ihåg helt rätt.) Det är inte trivialt att konfigurera, men när man väl gjort det så kan man ha ett system som hämtar in tablåer automatiskt och som automatiskt spelar in programmen man är intresserad av. Det går även att titta under tiden ett program spelas in och sk. timelaps.
MythTV är som sagt komplicerat och mycket snårigt att få fason på. I ditt fall skulle jag fundera på något XBMC-baserat i kombination med t.ex VDR eller TVHeadend. T.ex. http://www.yavdr.org/ eller http://openelec.tv/ Dessa är mycket enklare att få igång än Myth, därmed inte sagt att det är enkelt...
Tack till er alla för svar. Jo, har tänkt att skaffa något enkelt (typ boxee) i framtiden. Just nu har vi skaffat en (biiilig) digitalbox med USB för extern hd. Funkar sådär :/ Bra att få tips om olika system och att få info om att myth är svårt. Kommer nog kika lite på andra prog oxå. För att klargöra lite. Den Xenonburken jag har kommer att bli grunden i mitt hus. Där kommer dels media strömmning ske, men har ambitionen att bygga på med kameraövervakning, larm, nätverks koll osv. Jag vet oxå att det finns mängder med system därute som är ganska billiga. Har åt en kompis realiserat lösning med nätverk och lagring samt strömmat media till laptop (den enkla varianten alltså ). Mycket av detta som jag ska göra nu är förena nytta med nöje. Hårvaran finns, kunskapen eftersöks och arbetet påbörjats så smått. Tror inte att systemet kommer upp före semestern tagit slut. Vi får väl se om framtiden bär frukt En ganska viktig del i detta projektet är att kunna släpa med min laptop/Android ut i gräset och lyssna på musik samt kolla tv. Just nu är jag i färd med att täcka min gård med Wi-Fi täckning. Även en tråd ska dras till en granne för att han ska få en egen HDD på servern. Han ska även ha begränsad tillgång till media osv. Ergo: Detta projekt handlar om att återanvända gammalt skräp och att pressa sina kunskaper till max. Behöver bara lite starthjälp Tack igen!
En klok inställning! Jag roade mig också med att bygga mitt eget mythtv-system: http://www.poolhem.se/video/ Det tog några år att få det klart, men då var det mest hårdvaru-relaterade problem som jag brottades med. Att använda sin Android som frontend lät som en rolig ide'. Jag googlade lite på det och hittade: http://parker1.co.uk/mythtv_android.php Tyvärr kräver detta version 0.25 av MythTV, jag kör nu 0.20 och har inte lust att installera om/uppgradera även om den senaste ofrivilliga uppgraderingen gick oväntat smidigt.. m v h Henrik
Kika på MediaPortal igen, med MPExtended och aMPdroid fungerar det fint att använda telefoner och plattor som frontends/fjärrkontroller.
Mjo, jag har testat detta. Skulle finnas något sätt att köra tv i mobilen också. spenderade några "gråahårsdagar" innan jag gav upp. iofs var detta under betastadiet, men om inget nytt inträffat under tallen så var de 3-4 3:e parts programmen som strulade till det? Ska definitivt hålla detta i åtanke då jag faktiskt använde mediaportal då blixten slog ut våran digitalbox och plånboken var maläten. Körde då på en otroligt tyst Dell Optiplex med bristande hårdvara med gott resultat
Wahoo... Du gav mig en hel del nytt under huven. Har faktiskt en del skrot som skulle passa fint i TV-bänken. (hoppas inte frugan slängt... hmm ). Vem vet, kanske lägger jag upp en projekt sida jag med. Tack för dom länkarna. Dom har blivit favoricerade nu
Det låter som du svurit över föregångaren MPWebStream som krävde en massa andra saker och aldrig fungerade. MPExtended är en installation med ett installationsprogram, sedan är det klart för att koppla upp aMPdroid. Vill du ha ett webbgränssnitt installerar du WebMediaPortal (kräver IIS Express om du inte har en webbserver installerad redan) så är det klart. Vill du använda aMPdroid som en fjärrkontroll installerar du Wifiremote på klienterna. Ska du komma åt rubbet utifrån krävs det lite öppningar i brandväggen men så är det ju alltid.