Jo... kan skrivas en uppsats om detta...
(sen var det då fel delforum för att befria sin lur)
- Backuper ! Samma som med en PC att man tar ju backuper lite då och då på sitt SD-kort.
- Backuper av inställningar, kontakter, SMS, telefoneriet mm mm
Google Mail kontot sköter kontakterna alldeles utmärkt men man kan ju även backupa det en gång till och jag använder MyBackup Pro (betalversionen)
Nu ska den fria versionen nog funka för backup till SD-kortet
https://market.android.com/details?id=com.rerware.android.MyBackup&feature=more_from_developer
30-dagars version men root-versionen ska nog även den funka utan 30-dagarsgränsen. (vet inte exakt)
Har man sedan fått på root så finns Titanium Backup men den tycker jag är rörig.
---------------------------------------------------------------
Sen ser jag inte vitsen att ligga kvar med HTCs version utan man skrider ju hellre till verkat och kollar in den rom som man själv tycker verkar passa.
Här bör man då studera "chefen" dvs huvudkocken samt vad det är för användare som använder romen plus då ev strulande med olika saker med romen. Första samt sista sidorna ska man orka läsa annars är man en Latoxe som ska låta bli !! 
Allt som pågår just nu:
Sensation Android Development - xda-developers
Sen när man hittat sin rom så skrider man till verket:
[Guide] to Installing S-off, ClockWork, Root, SuperCID & S-on [03/AUG/11](noobproof) - xda-developers
Efter att ha fått på CWN samt root kan man starta luren och gamla HTC-romen startar.
Men det är ju inte vitsen som jag ser det....
Viktigt är att man tar en Nandroid-Backup med CWM !!
Nu måste man då wipa som det heter för att få på en rom, luren måste vara ren, i flera romar finns det en full-wipe fil som man börjar med.
Sen flashar man den nya romen och det är sedan bara att boota om.
Viktigt nu att man direkt matar in allting som kommer upp med den nya romen, gmail-konto, wifi-lösen etc
Sen är det dags för marknaden och meny > mina appar.... alla appar man hade installerade installeras direkt om det funkar.
Nu tar man en fika och låter installationerna rulla på.
Sen ska luren startas om !!
Återställer inställningar, SMS, telefoneri etc från MyBackup
Klart........ (plus allt annat utforskande som återstår....
)
Nu har man då övergett HTC och alla uppdateringar kommer från rommakaren, det är olika vad som kommer först, HTC läcker tidvist friskt och redan nu finns tex ver 2.3.5 i vissa romar, ibland läcker de inte och då får man vänta några timmar tills en romkokare fixat den nya anrättningen med HTCs uppdatering.
Trivs man inte med en viss rom så byter man bara... MEN man bör lägga ner lite tid på att välja ut sin rom, jag tycker inte om att byta enbart för testandets skull, sen under veckorna vill jag ha en stabil lur.
Slut på uppsatsen.........
Last edited: 11 sept 2011