Fråga: N00b-frågor om rootning

Diskussion i 'Sensation - Allmänt' startad av vulfgar, 11 sept 2011.

1. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Ursäkta om frågorna är dumma, men efter att ha läst en del andra inlägg om rootning mm så är jag ändå lite osäker på följande:

Om jag rootar luren, försvinner alla inställningar och program? Om jag fattat rätt så ska allt finnas kvar, men det är det ju inte säkert att jag har. :P

Vad händer när det kommer nya uppdateringar? Måste jag roota om den då?

2. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo... kan skrivas en uppsats om detta...:teeth: (sen var det då fel delforum för att befria sin lur)

- Backuper ! Samma som med en PC att man tar ju backuper lite då och då på sitt SD-kort.

- Backuper av inställningar, kontakter, SMS, telefoneriet mm mm

Google Mail kontot sköter kontakterna alldeles utmärkt men man kan ju även backupa det en gång till och jag använder MyBackup Pro (betalversionen)

Nu ska den fria versionen nog funka för backup till SD-kortet
    https://market.android.com/details?id=com.rerware.android.MyBackup&feature=more_from_developer

30-dagars version men root-versionen ska nog även den funka utan 30-dagarsgränsen. (vet inte exakt)

Har man sedan fått på root så finns Titanium Backup men den tycker jag är rörig.

---------------------------------------------------------------

Sen ser jag inte vitsen att ligga kvar med HTCs version utan man skrider ju hellre till verkat och kollar in den rom som man själv tycker verkar passa.

Här bör man då studera "chefen" dvs huvudkocken samt vad det är för användare som använder romen plus då ev strulande med olika saker med romen. Första samt sista sidorna ska man orka läsa annars är man en Latoxe som ska låta bli !! :P

Allt som pågår just nu:
    Sensation Android Development - xda-developers

Sen när man hittat sin rom så skrider man till verket:
    [Guide] to Installing S-off, ClockWork, Root, SuperCID & S-on [03/AUG/11](noobproof) - xda-developers

Efter att ha fått på CWN samt root kan man starta luren och gamla HTC-romen startar.
    Men det är ju inte vitsen som jag ser det....

Viktigt är att man tar en Nandroid-Backup med CWM !!

Nu måste man då wipa som det heter för att få på en rom, luren måste vara ren, i flera romar finns det en full-wipe fil som man börjar med.

Sen flashar man den nya romen och det är sedan bara att boota om.

Viktigt nu att man direkt matar in allting som kommer upp med den nya romen, gmail-konto, wifi-lösen etc

Sen är det dags för marknaden och meny > mina appar.... alla appar man hade installerade installeras direkt om det funkar.

Nu tar man en fika och låter installationerna rulla på.

Sen ska luren startas om !!

Återställer inställningar, SMS, telefoneri etc från MyBackup

Klart........ (plus allt annat utforskande som återstår....;) )

Nu har man då övergett HTC och alla uppdateringar kommer från rommakaren, det är olika vad som kommer först, HTC läcker tidvist friskt och redan nu finns tex ver 2.3.5 i vissa romar, ibland läcker de inte och då får man vänta några timmar tills en romkokare fixat den nya anrättningen med HTCs uppdatering.

Trivs man inte med en viss rom så byter man bara... MEN man bör lägga ner lite tid på att välja ut sin rom, jag tycker inte om att byta enbart för testandets skull, sen under veckorna vill jag ha en stabil lur.

Slut på uppsatsen.........;)

Last edited: 11 sept 2011
  3. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Tack för en mycket utförlig info! :)

Nu är jag lite försiktig av mej, är ju egentligen helt nöjd med luren som den är så jag tänkte börja med att endast roota. Det är ett par appar jag är intresserade av som kräver root nämligen. Att byta rom kommer nog, men jag är inte riktigt färdig för det ännu. :P
    Ska kolla närmare på MyBackup i alla fall, det skadar ju inte att ha ett bra backupprogram!

4. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Ok... jo MyBackup är mycket enkelt att hantera.

Till vänster med Market-länken har du alla versionerna av MyBackup.

Borde gå att börja med Free och sedan byta till root-versionen om man inte tycker att man behöver Pro-versionen.

5. Steiner

Steiner Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har lekt lite med min lur nu och det var ju busenkelt att fixa S-FF, SuperCID, PermaRoot samt flasha custom ROM (Valde Revolution HD 3.1.1 med Sense som första experiment). Allt har funkat bra och det var enkelt att få tillbaka apps och data på den nya ROMen (lyckades förlora alla mina SMS dock).
    Dock har jag ett problem nu, jag får fula grafikfel på widgets, får massa smala olikfärgade linjer över dem. Ska testa Cyagenomod så fort de får ut en officiell för Sensation.

6. Speedmaster

Speedmaster Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jepp hade dom själv (tror det finns en tråd om det), som tv-störningar.
    Funkar att starta om, ett tag sen kommer det tillbaka.
    Det var för min del bara på nya widgets, inte Htc´s.

Vet bara att dom försvann när jag la in min senaste version av min rom.
    Är dock inte säker på om det var det som löste det, eller någon annan inställning.

7. Steiner

Steiner Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hittade info om det på XDA (tror jag), tydligen beror det på Sensations qHD upplösning som inte stöds av alla appar (därför det funkar så bra med HTCs egna). Att byta skin KAN hjälpa tydligen, omstart är en annan (ej permanent) lösning.
    Har redan flashat om nu iaf och kör LeeDroid 3.0.0 med 3.1.0 kernel, käns redan bättre än Revolution.