N1 i bilen, hur gör ni?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av thorkel, 29 jan 2010.

1. thorkel

thorkel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Sådärja nu har jag stött på handhavande problem med en telefon i bilen för första gången. Har aldrig känt ett behov av att koppla in telefonen till stereon men med spotify i luren och en kass antenn på bilen så får det bli så.

Hur gör ni när det ringer? Sliter man sladden när telefonen sitter i hållaren så svarar telefonen. Svarar man medans den sitter i hållaren så hör folk inte var man säger.

Har någon en smidig procedur vid dessa tillfällen?

2. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 029

MINA ENHETER

Rörer aldrig telefonen,har grön lur på stereon ljudet går i högtalaren i bilen.

3. djchester

djchester Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har ingen nexus ännu men Ford har en suverän bluetooth funktion kopplad till stereon i Mondeon som jag har. Efter parning så behöver jag aldrig ta upp min telefon ur fickan. Allt sker via stereon och knappar på ratten. Stereon klarar även röstkommandon (sparas i stereon, inte i telefonen). Med röstkommandon kan jag inte bara styra telefonen utan även stereon i övrigt samt climate control. Jag förmodar att detta även borde fungera med N1.

4. julian

julian Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

En liten halvdum fråga: Om man har en bilstereo med USB-port och kopplar in Nexus via den, laddar telefonen samtidigt då?

5. BenPool

BenPool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Jag trycker bort samtalen och fortsätter lyssna på musik, men det är ju jag det :)

6. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Det borde den ja.

/Söder

7. thorkel

thorkel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Det här är det bästa alternativet än så länge :)

Jag har inte en bil som är begåvad med en stereo som parar telefonen utan här är det sladdar som gäller och därav problemet.

Angående USB på stereon ----> telefonen, den bör laddas ja. Kan dock tillägga att min billaddare orkar knappt fylla på mitt batteri när jag har både spotify och waze igång.

8. mr.andersson

mr.andersson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det borde den ju rimligtvis göra eftersom minnena som är tänkta att koppla in i den porten behöver spänning för att fungera.

9. stampe

stampe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

På min RAV4 med Fullmap GPS / Bluetooth så fungerar handsfree:n klockrent med Nexus:en. Stereon har även stöd för att strömma via blåtanden från telefonen. Funkar klockrent nu, även Next / Prev från ratten (om man inte har SR Player och Wiki Player igång samtidigt ! :) . Dock vid inkommande TA (Traffic Anouncement) via RDS:en så bryts musiken, men den kopplas inte tillbaks automatiskt, utan att man fipplar med telefonen.
    Work-around är att stänga av TA:n helt och hållet...infon finns ju på GPS:en redan.

Har också märkt att en "vanlig" USB-ciggladdare inte orkar att ladda och driva telefonen samtidigt, speciellt inte när man både streamar + har GPS och WiFi på :)Wardrive ;) )

Lösningen var en smidig liten Cigg-adapter som ger 1.2A ut:
    http://www.wisper.se/shop2/images/uploads/CAR-USB.JPG

-----------
    Stefan - wisper.se

Last edited: 7 feb 2010
  10. Magnus Olsson

Magnus Olsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag skaffade en stereo med båtand, fungerar riktigt fint faktiskt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=484688

Rekomenderas för de priset så får du ingen annan stereo med blåtand, dessutom kan du som bonus se på film :D

11. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 601
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Varför inte skaffa dej ett bluetooht headset så svara du i det och slipper ta loss telefonen
    Mvh Crister

12. thorkel

thorkel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Den tanken har slagit mig men budgeten är snäv just nu och jag blir tvungen att ha en blinkfyr i örat : ) Finns det inte en 3,5mm hanne att sticka i så man får två honor och på det viset kunna använda medföljande headset. Har frågat på några ställen men utan framgång.

13. NoiseMaker

NoiseMaker Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Klart det finns! Kolla tex kjell.com / sök på "minitele" / översta alternativet. (Hittar ingen direktlänk.)

14. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Inte för att strö salt i såren eller så... Men kontakterna på den där delaren kommer inte att göra någon nytta om du vill kunna prata med någon genom headset. Du har en höger och en vänsterkanal på vanliga kontakter. Headset-kontakten har 3 "kanaler" där din röst är en. Om du hittar någon delare med tre isoleringar (de där svarta ränderna) är chansen stor att det fungerar.

Pluggar man in den där kan man lyssna på musik både i bilstereon och i sitt headset samtidigt. Inte så lyckat kanske :)

Ska man svara så får man antingen slita ur kontakten först, eller så får man testa att svara ändå och se om telefonen fattar att du pratar i inbyggda mikrofonen. Bakgrundsmikrofonen borde kunna släcka ut personen som pratar i andra änden om du så vill.

Nån som provat att prata med någon med en vanlig 3,5a ipluggad? Fungerar mikrofonen i telefonen?

15. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Det är ju inte precis raketteknik att tillverka en splitter själv. Kontakterna/uttagen kostar under 20kr/st på elfa.se.

Funderar själv på att bygga om originalhörlurarna till Nexusen till en hörlursadapter med fjärrkontroll...