N1 vs iPhone, kamerajämförelse

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av Rundcirkel, 5 feb 2010.

1. Rundcirkel

Rundcirkel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag lånade polarens iPhone 3G (obs, ej 3GS) och tog bilder med den samt min N1. Jag ska försöka lägga upp bilderna, men jag tror att min recension räcker långt, alla parametrar var likadana för båda telefonerna och:

N1 kamera är värdelös.

Jag gick igenom inställningarna i N1 för att optimera, det hjälpte inte, bilderna var väldigt mörka, medans iPhone bilder visade mer eller mindre precis så som det såg ut. (notera: kameraljuset var inte på, med den blev bilden blå!?!?!)

Det är sorgligt.

Rummet var en normalljus restaurang, ett par lampor på taket (inte ett ljust mötesrum if you know what I mean), kväll utomhus (mörkt=inget ljus utifrån). Vi kan kalla det för en normal "mysbelysning" så som det är på restauranger.

Min slutsats: Google/HTC har misslyckats totalt med kameran. I övrigt är jag nöjd med telefonen.

2. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Lustigt, våra erfarenheter av Nexusens kamera är närmast de rakt motsatta. Vi var i vår recension av Nexus One på det stora hela nöjda med kameran.

Dock skall det sägas att den är direkt usel i mörker. Bättre än en kamera utan blixt, men bilderna är inte direkt användbara annat än om man kör dem genom ett bildbehandlingsprogram och krymper dem rejält.

3. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

jag har sett youtube videos som jämför iphone och n1 bilder/film (kamera) och där såg n1 ut att vara bättre.

4. Qwerty

Qwerty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Finns det någon sida där man kan se bilder tagna med N1?

5. Farmfield

Farmfield Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

http://news.cnet.com/8301-27076_3-10431279-248.html

Jag blev dock förvånad. Jag var helt säker på att iPhone skulle bräcka N1 med utgångspunkt ifrån att Apple valt deras kamera med utgångspunkt från bildkvaliten snarare än maximalt med megapixlar...

6. Rundcirkel

Rundcirkel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Även jag har sett jämförelser o då vann N1 varje gång, varför jag är rejält besviken. Jag ska lägga upp bilderna så fort iPhonekillen skickar dom.

7. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tänk även att se samma bild på två olika skärmar =/ o_O samma

8. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Sedan när har någon iPhone haft bra kamera?

9. topgun

topgun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tycker att bilderna blir bra. Om de är lika bra som iphones är mera en subjektiv uppfattning flesta reviews pekar just på att att kameran är minst lika bra. Videoinspelning är defenitivt lika om inte bättre med nexus one.

Däremot kan man klart säga att Iphone och nexus one inte har en chans mot samsungs kameramobiler. Bara man jämför med gammla Omnia Hd så blir det löjligt och det är en 10månader gammal mobil!

Hadde Google slagit påsarna ihop med Samsung hadde vi förmodligen sett en riktig killer mobil alla kategorier. HTC har aldrig leverat bra kameramobiler (förutom nexus one). Jämfört med andra android mobiler så är nexus one just nu ialla fall den bästa kameramobilen

10. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

:ehm: :mad: Nexus one ÄR INTE EN KAMERA-MOBIL! den är en SUPER PHONE , alltså den har andra saker den är bra på (och ska bli även bättre <3)

11. sarkath

sarkath Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tips - Om du får blå bilder så måste du ändra vitbalansen manuellt, ibland även på riktiga kameror så fungerar inte AWB (auto white balanace) klockrent.

12. Woxx

Woxx Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Är det bara jag som har problem med LED-flashen? Testade att fota med kameran på en fest igår och inte en enda gång gick flashen igång. Använde standardappen och växlade mellan auto och on på flash. Är det någon annan som upplevt samma sak?