N1 - X10

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av Gojz, 6 feb 2010.

1. Gojz

Gojz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Vad är fördelarna/nackdelarna mellan dessa två telefoner? :confused:

2. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 618
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    fördelarna är nackdelen att få söka lite själv först

3. mmanson

mmanson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

+1 ;)

4. gudas

gudas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 mini
    ...och jag som hade sett fram emot goa listor med vad folk tyckte om för- resp nackdelar. Kanske bara jag och TS som tycker det är en bra idé.

Så här är mina personliga uppfattningar:

X10 vs Nexus One
    +X10: Högre upplösning på skärmen gör att lite, lite mer ryms på skärmen
    +X10: Kameran verkar snäppet vassare på bild och video
    +X10: Snygg som få!
    -X10: Uppdateringar, uppdateringar...tyvärr kommer nog SE inte lägga ut allt för mycket på uppdateringar vilket kanske innebär max en OS-uppdatering
    -X10: Placeringen av USB-porten borde ha varit i botten, inte i toppen

+N1: Troligen snabba uppdateringar
    +N1: Stort community
    +N1: Utan att ha känt på någon av dem verkar N1 ligga skönare i hand och ficka
    -N1: Kameran snäppet sämre och har ful yttre design

5. johan_lilje

johan_lilje Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

kan väl tillägga då att N1 ser bra mycket trevligare ut i handen än på bild. den är dessutom i ett riktigt smidigt format. sen kan jag också nämna amoledskärmen som en fördel för N1.

N1 är antagligen billigare än vad X10 blir och man kan köpa den redan nu (till skillnad från X10 vars lanseringsdatum ständigt skjuts upp)

Till X10's fördel kan man väl nämna att musikspelaren i android antagligen är sämre än mediascape och jag tycker inte det finns något program på market som är riktigt bra. Själv kör jag mixzing istället för androids egna då den har bättre stöd för albumomslag. Fast det ska nämnas att androids inbyggda spelare ändå är ganska trevlig (mycket trevligare än vad jag hade hört innan)

Har inte testat X10 så har lite svårt att jämföra dem egentligen.

6. zippiz

zippiz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tja, det där sammanfattar det väl rätt så bra... men jag tycker nog att X10 ser ut att ligga skönare i handen o dessutom behöver man ju inte skämmas för designen precis. Fattar inte hur de tänkte när de tog fram Nexus One faktiskt (förlåt, jag vet att det är en personlig åsikt, men den är skitful)

Tja, vi får väl se hur det blir med uppdateringar på X10, SE gick ju precis ut med en lista på vad de ska göra med X2 så det finns hopp om att de blivit bättre på det här faktiskt. Sen får vi hoppas på lite hemkockta roms även till X10 (vilket jag ser som något roligt när man skaffar sig en smartphone, att pilla lite menar jag).

Sen finns ju Bravo också, men vad jag vet har inte ens HTC offentliggjort den? Designen är ju iaf bättre än Nexus men då har du nog samma problem med uppdateringar som du är rädd för på X10.

Jag tror dock inte du kommer uppleva det som några större problem, hur uppförstorat är tex inte hela grejen med att X10 inte har 2.x vid lanseringen.

Jag lägger min röst på X10, framför allt eftersom jag gillar SE, vill ha bästa möjliga kamera (på en mobil som jag hoppas ha över ett år) gillar att skärmen är lite större också, tycker time o media-scape verkar trevligt samt att den faktiskt är väldigt, väldigt snygg :innocent:

7. Gojz

Gojz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Tycker X10 verkar lockande, ändå är väl priset, någon sa att man kan köpa en Nexus, vart då?. Går ju bara o köpa i USA?.

2.0 eller 1.6 gör mig inget faktiskt, dom gick ju ut o sa att den ska få 2.0 så det kommer nog :)

8. johan_lilje

johan_lilje Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jo den säljs bara i usa men det finns flera sätt att komma runt det. I forumsdelen om n1 finns det en tråd där de som köpt den listar importsätt och vad de fått betala.

Själv beställde jag min via borderlinx UK och har än så länge bara fått betala 4450:- men det kan mycket väl komma en räkning på brittisk moms (17,5%). Och det är nog billigare än vad X10 kommer kosta när den kommer.

Och dessutom har n1 mer minne än X10.

zippiz: har du sett en n1 i verkligheten eller bara på bild? När jag bara hade sett den på bild tyckte jag också att den var ganska ful men när jag väl hade den i handen insåg jag att den var ganska snygg. Påminner ganska mycket om heron fast mer slimmad och utan hakan

9. gudas

gudas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 mini
    4450:- känns som ett svårslaget pris! Synd att man är så fast vid att ha en vettig kamera (min iPhone 3G-kamera är fruktansvärd). X10 ser ut att vid lansering gå att köpa för 5700:- vilket är ett ganska ok pris ändå.

10. zippiz

zippiz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Johan, nä jag har inte sett N1 mer än på bild men har läst flera som tycker precis som du. Att den ser rätt bra ut i verkligheten... dock tycker jag X10 är riktigt snygg, o hört den ska vara underbar i verkligheten :)

Förresten så har X10 fysiska knappar istället för touchtramset, vilket jag också ser som en fördel.

11. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 222
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Touhknappar och jag kommer inte heller överens, så det där håller jag med dig om. Det vill säga att X10:ans taktila knappsats verkligen är en fördel.

Ja, under 6 000:- är faktiskt överraskande. Nu återstår förstås att se vad som händer på releasedagen, men ligger priserna däromkring är det väldigt fint. Jag skulle tro att Nexus One kommer ligga på minst 5 000 i Sverige med moms, dvs om den nu släpps här innan Q2 löper mot sitt slut.

12. zippiz

zippiz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hellre knappar som är svåra att nå,
    än knappar man inte kan trycka på... ;)

Nä, har ju inte testat någon av telefonerna men står nog ändå fast vid att jag föredrar riktigt knappar. Lyser ju dessutom mellan knapparna så de är lätta att hitta när det är mörkt.

Kommer ju dessutom kännas mysigare att spela tex emulator när man har en knapp att trycka på.

13. Gojz

Gojz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Touchknappar är hopplöst :) Ska bli kul att fingra på en X10 när den kommer, man börjar bli rätt sugen :cool:

14. krutbjörn

krutbjörn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Wear Active2
    För att balansera diskussionen en smula, jag har sedan i torsdags då jag fick min Nexus inte en enda gång fått upprepa ett tryck på touchknapparna och bara två gånger råkat komma åt hemknappen istället för mellanslag när jag skriver på tangentbordet. Och den är snygg i riktiga livet! Men - X10 verkar lite glammig förstås!

15. Gojz

Gojz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Det är väl en vanesak som allt annat antar jag :) Bara provat äldre varianter av touchknappar och dom avskyr jag!.

Men ska nog fingra på en X10 innan jag köper en :)

16. exore

exore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Bara att instämma att touchknappar är ett minus för N1, men den har en trackball vilket kan vara väldigt nice då man skriver tycker jag. Och under 600 får nog räknas som ett helt okej pris, jag kommer ihåg då jag köpte min k750 2005 för 4000 då kändes det väldigt mycket.

Sedan kan också sonyericsson behöva en hjälpande hand.

17. Gojz

Gojz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Något som hört om dom ska släppa mer information om X10 i barcelona nästa vecka? :cool:

18. Fredde S

Fredde S Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Pratade med tre:s support idag, de ska släppa x-10:an vecka 15... Tänk om SE kunde leverera någon gång. Jag kan inte vänta så länge eftersom jag har fått Android abstinens!

19. Gojz

Gojz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

En nackdel X10 har är ju att den inte har FM radio vad det verkar, däremot Mini och Pro har det samt Desire.

Usel av SE och inte ha det i stora X10.n känns det som. Dom vägrar svar på frågor om stora X10, säger att den inte är lanserad? men det är den väl?

20. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

N1an är snygg i verkligheten (men inte på bild, det håller jag med om)

USB i toppen är bra om man skall ha den i fodral, men att docka den i bilen är ju inte tal om såvida inte en liggande docka dyker upp.

Var själv mycket tveksam till touchknapparna, men de fungerar riktigt bra!

X10 lär skall ha en bättre (Ericssons egen) bluetooth än vad vanilla-android stödjer. Likaså är kameran bättre.

Skulle dock inte byta bort min betydligt billigare N1a...