Hej, Är helt ny ägare av ZTE Blade. När vi fick den fanns ett svenskt tangentbord med ljus färg; Den föreslog dessutom ord när man skrev. Jag "råkade trycka" på något och så fick vi ett helt nytt tangentbord .. Har nu lyckats gå tillbaka genom att: - trycka i textinmatningsrutan - välja inmatningsmetod Android tangentbord Har också gått in i Inställningar: - valt svenska på Välj språkkod Men jag får inte tillbaka åäö - hade det en stund och sedan när jag grejade försvann det. Likaså är tangentbordet ff mörkt och det är inte hela världen. Detta bör vara ett vanligt problem ... eller? Någon som kan instruera oss nybörjare? Gärna övertydligt - steg för steg så att även en nybörjare fattar. Tack på förhand!
Tack Redzo! Men om jag redan har haft funktionen - så som den var grundinställd; Skall det vara nödvändigt att ladda ner något nytt? Det här är en telefon köpt på Tele2. De råkade ha två nyinkomna ex varav jag knep ett.
Säker på att du inte menar "TouchPal" som är det andra förinstallerade tangentbordet. Det följde iaf med på min Telia-bladen och är som du beskriver: ljust, med svensk layout och har ordförslag.
;o) Jag är inte säker på något med denna nya apparat. Just nu befinner den sig med sin nya ägare på jobbet. Hon blev inte förtjust när jag "förstörde" tangentbordet igår. Prövar Ditt tips direkt när ZTE:n kommer hem idag. Blir intressant att se om åäö kommer tillbaka då ....
Om du har touchpal så finns det en "kugghjulsknapp" där det antingen kan stå "en" eller "sv" som logiskt nog står för engelska eller svenska. Du kanske råkat trycka in dem ?
Har nu gjort diverse försök utan framgång. Laddade ner Skandinaviskt tangentbord och när jag går in i inställningar finns nu en grön bock på Skandinaviskt tangentbord men jag ser inget sådant varken i Anteckningar eller Whatsapp när jag kollar. Har gått in i Välj språkkod och tryckt på Svenska - men det sysns ingen bock eller notering. Därunder på Textinställningar är det heller ingen bock eller markering på vad som är valt trots att jag trycker på Touch pad och får upp inställningar med gröna bockar ... Vad gör jag för fel tror ni?
Nu har jag kommit en bit. Försökte läsa manualen och där står att man skall hålla ner fingret i inmatningsfältet och använda popupfunktionen. Det gjorde jag och kunde nu välja skandinaviskt tangentbord. Har nu ett ljust sådant men ett å ett norsk ö och ett danskt ä ;o) Nu har jag kommit en bra bit ... men det skulle vara fint att ha vanliga åäö - aldrig blir jag riktigt nöjd..
Valde nu tillbaka till XT9-textinmatning och plötsligt finns de där - de svenska bokstäverna. Nu får det vara bra även om ordförslagen är borta. Tack till er som hjälp till och att detta forumet finns!
Lullebulle, Du skriver till någon - och kanske fler sådana finns som läser detta - som behöver instruktioner i punktform för en sådan åtgärd. Det är långt över min nivå. Nu är mitt klart men kanske någon annan har nytta av instruktionen. Jag kan också tillägga att de här små fina förslagen på ord kom tillbaka av sig själv. Förmodligen bor det en hjälpare i telefonen för jag gjorde inte något mer än skrev ;o)
Vadå, behöver du/dom/nån instruktioner för att gå in i inställningar? :E Då är det illa.. Vanilla 2.1: Inställningar -> Nationella inställningar & text -> Scandinavian Keyboard
;o) Om Du tycker det är illa kanske Du inte känner till vilka som idag köper telefoner... men tack ändå! Är ute på jobb och ZTE:n är hos ägarinnan så jag får kolla detta när jag kommer hem. Blir bara nyfiken på vad "Vanilla 2.1:" betyder; Står det så i ZTE:n eller är det någon intern kod Du vill dela med Dig av till en Baby Droid?
Nja, "vanilla" säger man till ROMs (själva operativsystemet) som inte har ett modifierat UI, som till exempel alla HTC telefoner har (dom kallar sitt UI Sense). 2.1 står för Android versionen, vilket är 2.1 (även kallat Eclair). ZTE Blade med Stock ROM har några menyalternativ som är modifierade. UI = User Interface Stock ROM = ROM som föjer med telefonen vid nyköp