När "flyter" android på lika bra som iOS?

Diskussion i 'Allmänt' startad av matokt, 2 nov 2010.

1. matokt

matokt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Hade en Hero förut och nu kör jag iphone 4 då:)x)
    Iaf! Saknar vissa saker o så med android men kom o tänka på en sak..
    Varför flyter inte android på lika mjukt som ios? alltså typ när man ska byta skärmar eller scrolla i webbläsaren elelr liknande... det är inte i närheten lika mjukt ju... finns ju mobiler med bättre specs än iphone väl så det kanske är android i sig som mjukvara som begränsar?

2. Blup

Blup Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det stämmer att mjukvaran begränsar, menyerna osv i Android är inte GPU-accelererade.

Så jag fattat det hela, någon får gärna utveckla eller rätta mitt knapphändiga svar.:)

3. matokt

matokt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Jaha, för det är ju det som är det mest tråkiga med android tycker man ju nu när jag tittar tillbaka då jag använde det...
    Bara vänta då tills såna saker fixas och android blir mer "komplett"

4. Blup

Blup Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det stämmer bra. Dock tycker jag att allt flyter sjukt mycket bättre med launcher pro än vad det gör om jag provar med Htc sense. Men som du säger så är det en av de stora sakerna som kan och måste förbättras.

När man kollar på hur allt flyter ur denna synpunkten, så känns det i ärlighetens namn som att android befinner sig lite i beta fortfarande ...

Står fast vid att någon gärna får komplettera mitt första inlägg då jag också är intresserad av dettta.:)

Last edited: 2 nov 2010
  5. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Nu är ju Hero betydligt sämre än iphone 4, och är väl lite små laggig med inte lika bra anpassat sense. Så jag antar att du testat en snapdragon-mobil (htc desire, google nexus one eller liknande)?

Iphone 4 flyter säkert bra. Men min tjejs iphone 3gs kan lagga ibland, specielt i animationerna när man öppnar/stänger en app etc.

Tror att lagget är ganska jämnt mellan iphone och android. Dock har nog apple lagt betydligt mer resurser för att dölja det, så att det kan lagga,och ändå kännas mjukt så att säga. Tror detta är anledningen till att android "laggar" mer. Apple har dolt lagget bättre.

Vet när en animation laggar på iphonen så hackar den till i ett läge, medans när en animation laggar på min desire så småhackar den hela vägen istället, vilket gör att det märks mer.

Det är skillnaden mellan android och iphone. Android kan det mesta, du kan ändra allt och anpassa som du vill. Medans hos iphone har man endast tagit med det nödvändiga. Man kan smsa, ringa, surfa och lyssna på musik samt ladda ned appar. Inte så många funktioner, så det är lättare att optimera allt bättre kan jag tänka mig. Android kan du ju ändra precis som du vill.

6. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Just det, det glömde jag. Android använder endast processorn till att visa animationer, scroll och menyer osv, trotts att det ofta finns en grafikdel som gör detta jobbet betydligt bättre. Har för mig att jag läst att nästa generation android (android 2.3/3.0(?) gingerbread) har stöd för gpu-accelerering.

Antar att iphone stödjer detta

7. matokt

matokt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Ja, har testat med htc desire och liknande, även samsung galaxy tab. 3gs är t.om "mjukare" än de senaste android-lurarna..
    Vet att android har fler möjligheter än ios, men mycket i android känns halvfärdigt och många saker tar lång tid att göra eller så känns det som det bara? iOS känns så enkelt liksom, men efter bindningstiden på iphonen är slut är det intressant att se hur långt android kommit :)

8. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    IPhone är absolut mjukare och jag önskar att Android kommer att kunna dölja detta med tiden.

9. Blup

Blup Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Har också läst detta att Android (Gingerbread) kommer att stödja gpu-accelerering, sen om det är rykten eller inte, det kan man ju faktiskt aldrig vara helt säker på.

Men det känns som att detta skulle vara till stor fördel för androids framtid, om man tänker på att wp7 är på ingång. Dock vet man ju inte hur bra Microsoft lyckas, än.

Det är många som är inne på ditt spår om man läser runt lite i "android vs iphone" pajkastnings-trådarna, att iphone lyckas dölja sina laddningstider osv mycket bättre än vad android gör. Så det kan nog stämma bra det du säger om detta också.

Hoppas som sagt att android blir mjukare, inom en snar framtid.

Last edited: 3 nov 2010
  10. Crimzoneyed

Crimzoneyed Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Sen har ju IOS(iphone os) 2 år mer på nacken :P

11. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Kör en Desire med Launcher Pro, och hemskärmarna (om man nu kan kalla det så på iphone) flyter mycket bättre hos mig än på polarens iphone4. Sen vet jag att det finns andra saker som flyter bättre på iphone4.

Men jag har sagt det förrut och säger det igen. Apple bygger varenda litet kretskort och varenda liten etta och nolla i mobilen. Dom kontrollerar vad som får köras och hur det ska köras. Allt annat än ett 100procentigt resultat är i mina ögon uteslutet.

Får jag "bara 99%" flyt i min lur som kommer ifrån en öppen och hälsosam marknad där fri konkurrens får styra fram den bästa tekniken, kvalitén och priset. En marknad där inte varenda såld produkt gynnar ett slutet mjuk- och hårdvarumonopol, som genom en ond cirkel av utvecklade program höjer plattformen, vilket i sin tur gör den ännumer lukrativ att utveckla till, och andra friare plattformar mindre intressanta att utveckla till, så kan jag leva utan den sista procenten "smörklicksflyt".
    Fixar Google in GPU accelerering så all the better. Men jag ville bara poängtera min syn på saken.

12. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Google känner tydligen inte till att man kan låta GPU'n sköta interfacet vilket fruktföretaget gör...

13. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Google har undersökt frågan många gånger:

Såhär svarar Romain Guy i en issue som ni också kan sätta en stjärna i och pressa bl.a google att få detta att hända :

"This is something we've investigated a couple of years ago already and that we revisit
    regularly. Of course we thought of using the GPU, but there are non-trivial issues on
    many Android devices (a G1-class device for instance supports only one OpenGL
    context at a time, which would prevent you from using any OpenGL based app like
    games or augmented reality apps.) In our past experiments we even found many
    cases in which using the GPU was slower than normal rendering.

New devices might allow us to overcome the past limitations that made GPU support
    a not-so-good solution.

The "choppiness" and "lagginess" you are mentioning are more often related to heavy
    garbage collection than drawing performance."

Länken till Issue:n : http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=6914

14. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Det finns ett enkelt svar på denna fråga, som även gäller på apples övriga produkter.
    Apple = En mjukvara. En hårdvara.
    => Mjukvaran går att optimera till "hand-i-handske" perfektion men sen har du ingen valfrihet när det du ska köpa hårdvara.

Android = En mjukvara. Flera hårdvaror.
    => Inte lika bra optimeringsmöjligheter vilket leder till att mjukvaran är svårare att individanpassa, men å andra sidan du kan välja mellan massor av telefoner och annan hårdvara.

Slutsatsen är att det är svårt att få båda delarna - Både varierad hårdvara OCH perfekt optimerad mjukvara. Men Android ligger väldigt nära detta enligt mig. Så det är lite upp till oss och välja.. Vill vi ha samma telefon som alla andra eller vill vi kunna välja? Jag väljer i alla fall definitivt det senare.

15. ZilverZurfarn

ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    ...ungefär som att jämföra en TV-spelskonsoll med en Windows-dator. Med betydligt sämre hårdvara kan en konsoll leverera en komplett glitchfri och sömlös upplevelse, medan även den senaste PC-hårdvaran, med grafikkort dyrare än hela konsollen+3 spel, kan upplevas som laggig vid spelande.

16. matokt

matokt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Ruttet om dom inte lyckas fixa detta i framtida versioner av Android, hela android känns B i det avseendet när man använder en iPhone

17. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det beror ju på vad man prioriterar också.

18. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

suck, ja skit i mitt svar ovan bara...

Jag är övertygad om att detta kommer att lösas då det INTE är ett problem, det kommer baseras på ett api som kommer nyttja GPU OAVSETT chipset (som ju oftast ändå är qualcomms!)
    Vi kommer få gui-acceleration förr eller senare.

19. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

är det någon som tänker på att nexus lurar är faktiskt utvecklad av Google så är operativet med. Så hur kommer det sig då att de inte anpassar sina egna grejer som de ska vara. Jag säger detta med tanke på att Apple gör både luren och systemet och Google gör samma sak egentligen. Jo jag är medveten att de inte tillverkar nexus men de bestämmer väl allt som finns i den och hur den ska se ut mm. Rätta om fel.

20. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Ja, på sätt toch vis. Men en konsoll och en dator har ju inte samma användningsområde. Men däremot skulle man kunna dra samma paraleller mellan Windows och MacOS.