När kan swedroid sikta in sig på lite seriös bevakning?

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av mikasjoman, 4 jun 2010.

1. mikasjoman

mikasjoman Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Alltså - Swedroid is THE SHIT. Det vet vi alla.

Men det mesta är hype, och lite analys. Analyserna av telefonerna är ju tokbra, måste jag erkänna, men det skrivs ovanligt lite om bristerna i Android tycker jag. God analys bottnar alltid i någon form kritik.

Har själv använt två android telefoner, och jag kan nog komma en hög av klagomål på mina android telefoner. Crappy UI, slött, buggy jämf iPhone osv. För att inte tala om hur långt tid det tar att lära sig utveckla för platformen. Eller mitt personliga hat mot rastergrafiken, som jag omöjligt kan placera i en enhet 2010.

Ser också lite jämförande analys, t.ex. där någon skriver om vilka fördelar och nackdelar som kommer ur att Google inte gör någon kvalitetskontroll (eller censur om man vill kalla det så).

Tack för ett grymt Swedroid! Hoppas ni ökar på analyssidan.

Mvh

2. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

+1 håller med dig

3. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Visst vore det intressant att läsa något sådant. Du är varmt välkommet att göra det själv om du vill då swedroid alltid välkomnar nya skribenter.

4. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Kan nog hålla med om mycket övrigt, men vad syftar du på här egentligen?

Jag förutsätter att du inte jämför med iPhone, som har tagit fram ett helt nytt språk, som syntax-mässigt kraftigt avviker från de flesta andra språk, och dessutom kräver att man utvecklar på en mac...?

Android bygger ju på java, som är ett av de överlägset mest etablerade objektorienterade programmeringsspråken; med lite egna API:er ovanpå det (såklart). Jag tycker snarare det känns som att de har ansträngt sig för att nå ut till så många programmerare som möjligt. Så vad är det du kritiserar här? Att det är svårt att lära sig programmera över huvud taget...?

5. speakman

speakman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Nja Objective-C är väl inte direkt ett nytt språk. Däremot är det betydligt mer optimerat än Java, vilket kan vara orsaken till att iPhonen har den respons som den har.

Androids Java är dock en gudagåva. Hela konceptet med hur apparna skrivs är ju både genomtänkt och rätt enkelt att komma igång med även för en icke Java-kodare. Har själv aldrig skrivit en rad Java men har inga problem att hänga med i böckerna för Androidutvecklare.

En annan fördel med att all Java körs under en virtuell maskin är att man inte längre är beroende av arkitekturen i hårdvaran. Med Android kan man enkelt byta arkitektur om det utvecklas någon nyare och bättre, medans iPhone-appar kräver att den kompileras specifikt för den nya arkitekturen.

Det hänger väl förvisso ihop med Appels idé om att själva stå för både hårdvara och mjukvara...men nu ramlade vi nog en bit bort från trådämnet är jag rädd. :)

PS: Kul att se dig här, Mika! / DN @ skype

6. CogD

CogD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Även om Objective-C Har funnits länge så används det ju i princip bara till NeXTSTEP-derivat vilket gör att det länge har varit ett relativt smalt språk.

Själv ser jag (som ickeprogramerare) java som den största nackdelen med android.
    Det är på tok för stor prestandaförlust och allt måste skrivas specifikt till android.
    Jag hade mycket hellre sett att det var C som gällde, skulle ge betydligt bättre prestanda och det skulle vara en smal sak (antar jag) att porta existerande linuxprogram. Kolla t.ex. Maemo/MeeGo där du som jag har förstått det kan använda det mesta av Debians repository för ARM bara genom att kompilera om det eller till och med köra ett program som ändrar det som behöver ändras i färdiga paket.
    Tanken men Java är väl helt okej, men det var ju bara för något år sen stationära datorer blev kraftfulla nog för att man skulle orka köra saker skrivna i java.

7. speakman

speakman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Som yrkesprogrammerare i C sedan 10+ år kan jag säga att det är allt annat än smal sak att porta saker mellan arkitekturer. :)

Faktum är att C är ett språk på så pass låg nivå att man ibland pratar om "porterbar assembler". Du saknar helt tillgång till garbage collectors och annat som de flesta kodare av högnivåspråk tar förgivna. Kortfattat innebär det att programmeraren har ofantligt mycket mer "ansvar" för sin kod skriven i C än ett högnivåspråk som Java. Man ska nästan vara magiker för att kunna göra minnesläckor i Java, medans man väldigt lätt kan råka skapa det i C. För att ta ett av många exempel.

Maemo använder Debians pakethanteringssystem, men även deb-paket måste vara kompilerade för den exakta målplattformen - det är inget som görs med automatik. MeeGo däremot har trillat över till rpm (av någon märklig anledning).

Den stora fördelen med Java i Android är att det blir så himla lätt för vem-som-helst med lite grundläggande programmerarkunskaper att ta fram en simpel applikation. Att man kan fokusera till 90% på funktion och 10% på kodteknik, medans C skulle kräva de omvända siffrorna. Det är ingen lek där ute i pekardjungeln vill jag lova. :)

Därför tror jag också Android kommer dominera i mängden små men användbara appar, eftersom det är sånt snabbt och litet steg att koda dem. Och inte minst gratis (och fritt) vilket gynnar den open souce/free software-värld jag själv värdesätter högt.

Med 2.2/FroYo följer en Java JIT som innebär att den on-the-fly bygger native maskinkod av java-koden på målplattformen, vilket ju faktiskt blir ganska likt färdigkompilerad C. Benchmarks visar ju också på stark prestandaboost med FroYo, så särskilt långt ifrån C-kod är vi nog snart inte. :)

8. CogD

CogD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tror absolut inte att det är lätt att porta mellan arkitekturer, men det borde vara lättare att än skriva nytt från grunden.
    Och det är ju inte direkt så att det är tomt i de olika linuxdistarnas ARM-repositorys.

Jag tror tvärtom, att just att androids java inte gynnar FOSS..eller ivarjefall gör att vi som användare inte gynnas av det utbud av kod och program som redan finns på samma sätt som om det hade varit mer likt ett GNU/linux-system.
    Sen tror jag nog också att ARM kommer dominera de handhållna plattformarna ett bra tag framöver. (även om det såklart vore trevligt med så energisnåla x86 att man kunde ha den i telefonen just för att allt finns för x86)

Sen skulle man väl kunna köra en JRE/JVM ovanpå ett system som i övrigt kör saker skrivna i C.
    Det är en lösning som jag helst skulle se.
    För jag är långt ifrån imponerad av prestandan eller programutbudet till android än så länge.
    Bara en sån sak att det inte finns ScummVM för 2.1 liksom.

9. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Tack för synpunkterna! Vi har faktiskt fört en del diskussioner kring detta, Bernard och jag, och det är onekligen något som vi vill satsa mer på framöver. Mer intervjuer, analyser, mer djup.

Problemet är främst att tiden inte räcker till att både skriva nyhetsnotiser OCH arbeta på djupare analyser. Det finns heller inga som helst ekonomiska möjligheter att anställa någon att hjälpa till då de få kronorna vi gör via vår Prisjaktbanner och operatörslänkar i samband med recensioner bara nätt och jämnt täcker driftskostnader och en och annan resa.

Om vi skall expandera med mer journalistiskt innehåll som intervjuer och analyser (vilket är något vi gärna skulle göra) så kommer detta antingen ske på bekostnad av sajtens löpande nyhetsrapportering, eller så tvingas vi till betydligt fler banners på sajten för att kunna betala någon att hjälpa till.

Jag vet inte hur ni, våra besökare, ställer er till mer banners. Vi fösöker hålla det till ett minimum för att inte skrämma iväg folk, eller tvinga dem till att adblocka oss, men samtidigt måste vi kunna täcka våra utgifter - det tror jag att nästan alla förstår.

10. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 294
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon: