När ska man spara data?

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by Maxxan, Oct 1, 2010.

1. Maxxan

Maxxan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag håller på med en app som kommer spara en del data till en json-fil, nån stans runt 100-200K. När är det bäst att välja att spara datan så jag garanterat vet att det kommer sparas, men samtidigt inte att det sker onödigt ofta?

Appen är typ shoppinglista, att man kollar lite snabbt, släcker skärmen, kollar igen, gör något i listan, släcker skärmen osv.

Just nu har jag det i onSaveInstance, men då sparas det ganska ofta eftersom det sparas så fort man släcker skärmen eller klickar på en sak i listan (ett intent körs igång då).

Finns det något ställe som är bättre? onPause/onStop verkar hända ungefär lika ofta. OnDestroy ska man tydligen inte använda till detta.

Hur mycket batteri gissar ni att det tar att spara ett antal strängar/tal till en 100K json-fil? Vill ju inte suga ut batteriet bara för att appen sparar ofta.

2. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Varför ska du spara data hela tiden? Borde du inte bara göra det när något ändras. Kanske missförstått vad appen ska göra men verkar lite dumt att spara om en shoppinglista hela tiden.

3. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja faktiskt, försök att se till att veta om något ändrats, vad är användarens uppfattning om att något bör sparas.
    Du kan inte dela upp filen i flera olika filer?

Last edited: Oct 1, 2010
  4. Talisman

Talisman Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Shoppinglistan bör du ju spara i molnet. Frågan är vad du har för spännande idéer, det redan finns utmärkta appar för det?

5. Maxxan

Maxxan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är "typ" shoppinglist för att bäst beskriva hur appen funkar. Men man interagerar och ändrar i listan ganska ofta, så skulle man spara när användaren ändrar så skulle det ske ännu oftare än det görs nu.

Dela upp är kanske ett alternativ, en fil per lista..