Nästa buss (app för länstrafiken kronobergs wap.nastabuss.se)

Diskussion i 'Applikationer' startad av the_bean, 13 jun 2011.

1. the_bean

the_bean Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Gjorde denna appen för några veckor sedan och har haft mycket nytta av den så troligen finns det fler som kan uppskatta den.

Så vad gör den?
    Länstrafiken Kronoberg lanserade för ett tag sedan en wap-sida ( wap.nastabuss.se ) där man enkelt skulle kunna kolla när nästa buss går från en viss hållplats.

Själv tycker jag dock att sidan är lite jobbig att använda i mobilen även om man lägger ett bokmärke till den och antalet hållplatser är stort. Så jag ville ha ett smidigare sätt för att se busstiderna för de hållplatser jag ofta åker ifrån.

Hur fungerar den?
    Första gången man startar appen laddar den ner listan över hållplatser och sparar den lokalt. Detta sparar mycket tid då listan innehåller väldigt många hållplatser och tar lite tid att få ner på en 3g uppkoppling.

När nerladdningen är klar visas en tom sida med ett sökfält. Utrymmet under sökrutan används för att lista ens favorithållplatser. För att lägga till en favorit söker man upp den med sökfunktionen och helt enkelt klickar på den.

Busstiderna får man sen upp genom att klicka på hållplatsen i favoritlistan. Appen öppnar då länstrafikens wapsida för vald hållplats i ett nytt "fönster" med en WebView.

Appen har fungerat lite som en lekstuga för mig där jag försökt lära mig lite mer om animeringar på views etc så konstiga buggar kan finnas. Den har dock fungerat felfritt för mig än så länge.

Länk:
    Enjoy!

Mvh
    /Kent