Hallå, jag har ett ganska specifikt problem som jag inte vet om man ska beskylla
Tele2 eller Samsung för. Om någon representant därifrån läser här så får ni gärna sparka igång era tekniker att felsöka...
Jag reser nån gång per vecka med tåg mellan Gävle och Uppsala och har då min LTE som mobilt bredband. Fungerar finfint Gävle -> Uppsala, vissa täckningsproblem på några delsträckor men inget uppseendeväckande. Kan utan större problem köra Remote Desktop mot jobbet.
Problemen kommer när jag ska hemåt igen. Några mil norr om Uppsala så tappar jag kontakten med 3G-nätet (dålig mottagning), men sen kommer den aldrig tillbaka igen. Det spelar ingen roll vad jag hittar på, datatrafiken är stendöd.
- Att försöka byta Nätverksoperatör, eller ens kolla den listan funkar inte, den söker i en oändlighet.
- Slå av/på datatrafik verkar inte ens fungera.
- Flygplansläge förändrar ingenting, datatrafiken är i samma oresponsiva läge när jag slår av det igen.
- Att byta till enbart WCDMA går inte det heller, jag får bara ett felmeddelande med det otroligt informativa "Nätet är upptaget, försök senare" (?).
- Enda utvägen är att bita i det sura äpplet och starta om telefonen. Därefter fungerar det (oftast) igen.
Jag kör utan 4G via *#2236#, vilket har minskat övriga problem rejält, men det här kvarstår. Notera att det alltså inte går galet på samma sträcka åt andra hållet, vilket förvirrar mig nåt oerhört. Rent generellt har jag sämre mottagning Uppsala->Gävle jämfört med Gävle->Uppsala, vilket jag inte heller kan förstå.
Vad skulle detta kunna bero på, och hur fixar man det utan reboot?
Är det någon annan medlem här som har testat samma resa, och som får samma eller olika resultat?
Click to expand...