Hejsan! I hopp om att slippa göra ett konto på tex sweclockers så provar jag här först. I dagsläget så har jag ett standard nätverk i hemmet, men vill göra det mer anpassat för mina behov. I dag så har jag det uppbyggt såhär: Modem --> router --> switch --> 1st trådlös accesspunkt och x antal datauttag i huset. Det jag vill göra är att ha 3st VLAN uppdelade på nätverket. VLAN1 för "vanliga nätverket", VLAN2 för gäster som ansluter via trådlös accesspunkt och VLAN3 för kameraövervakning. Dessa 3 VLAN ska inte kunna prata med varandra, dvs jag isolerar dom från varandra. Dock så ska accesspunkten fungera på både "vanliga nätverket" och gäster, men då olika SSID och separerade från varandra. Delarna jag har idag är: Router: Teltonika RUT240 Accesspunkt: Ubiquiti ap-ac pro Switch: gammal standard osmart Efter att ha läst en del själv och försökt förstå så är det egentligen bara en smart switch med VLAN funktion som saknas för att kunna fullända mina behov? Eller jag är ute och cyklar? Det ska se ut enligt texten nedan: Router --> switch --> VLAN1 ---> datauttag + accesspunkten ....................|------> VLAN2 ---> accesspunkten med annat SSID ....................|------> VLAN3 ---> övervakningssystem Någon kunnig här som hade velat dela med sig av sin kunskap? Stort tack på förhand!
Ja vad jag kan utläsa om Teltonika RUT240 så ska denna ha stöd för port-baserad VLAN konfiguration, dvs att man taggar ut VLAN på så många portar som fysiska nät som du vill ha. Detta innebär att du kan klara dig med tre osmarta switchar i ditt fall. Den ska även kunna tagga ut alla VLAN på en port vilket då skulle kräva en smart switch gör att splitta ut VLAN:en på portarna på denna. Jag misstänker att det default LAN som routern ger ut nu är VLAN 1 vilket du kan välja om du vill fortsätta använda för hemmanätverket och skapa två till för gäster och kamera/automatisering. Jag brukar själv låta VLAN 1 få fungera som ett mgmt02 där UniFi enheterna endast når UniFi kontrollern för adoption när jag sätter upp nät med FortiGate eller USG brandväggar/routrar. Jag har för övrigt en Fortigate 60D ute på Tradera om du vill passa på att uppgradera dig till seriösare router än din Teltonika, sök bara på FG-60D så hittar du den.
Tack för svar! Räcker det med en lager 2 switch för att göra det jag vill, eller måste det vara lager 3? För en som bara hållit på med vanligt hemnätverk så är detta lite överkurs när man inte har någon att få hjälp av .
Vlan är lager 2, fast det måste vara en "smart" layer 2 switch för att klara vlan. Layer 3 är routing.