Nätverksfel

Discussion in 'Allmänt' started by pjb, Feb 3, 2011.

1. pjb

pjb Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Undrar om det är fler som inte kan koppla upp mot internet via mobilt bredband i en smartphone?

Jag har en Samsung Spica och mobilt bredbands-abbonnemang med två simkort. Ett som jag använder i modemet till datorn och ett sk telefonkort som jag använder i Spican.
    Spican stänger jag av på kvällen och laddar och sätter på varje morgon.

Så till problemet; i går morse kunde den inte ansluta till internet och logga in på gmail. Utan det blev "Nätverksfel". Men signalstyrekmätaren visade fullt så den var ansluten till 3G Sweden (Tele2) men datatrafiksindikatorn till vänster om den (två pilar upp/ner och 3G el H/G/E) var borta. Att starta om telefonen hjälpte inte.

Senare kunde jag gå över till WiFi och logga in och surfa som vanligt och när jag då gick ur WiFi och automatiskt tillbaka till mobila bredbandet (tele2) fick jag tillbaka datanätverket och den indikatorn med H/3G funkade.
    Idag var det likadant det funkade inte men när jag gick över till WiFi och sedan tillbaka till mobilt fick jag kontakt med nätverket trots att jag inte hade anslutit mig mot ett WiFi-nätverk.

Det verkar som Tele2 el 3G Sweden gjort en uppdatering på natten mellan 1-2 februari för det var problem med 3G-nätet i Stockholm igår och jag kunde inte heller surfa i min andra telefon (vanligt mobilt telefon-abbonemang) förrän jag startade om trots att det gick bra att ringa.

Är det fler som har eller har haft samma problem i Stockholmsområdet eller på andra platser och ev vet vad det beror på? Vad är det för fel?

Dessutom verkar de ha räknat datamängdstrafiken dubbelt upp den 1 febr. Så också på mobila bredbandet till datorn som har funkat utan problem.