Problem: Nätverkskabel i samma tomrör som kraftmatning

Diskussion i 'Allmänt' startad av toobiiias, 17 aug 2024.

1. toobiiias

toobiiias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    455

MINA ENHETER

Som rubriken lyder så har jag dragit en S/FTP kabel i samma tomrör som matningen till en elcentral som är ungefär 4-6mm2 lösa FK kablar L1, L2, L3 och N (vilket man helst inte ska göra men hade inget annat tomrör mellan källare och entréplan)

Har försökt kontaktera själv efter en B koppling i båda ändar och nu även testat att kontaktera med verktygsfria kontakter men jag får ingen connection i ändarna..

Kan det vara så pass att en skärmad kabel är mer känslig mot magnetisering än en oskärmad kabel?

2. toobiiias

Mottagna gillanden:
    455

MINA ENHETER

Uppdatering

Testade att klippa av en bit och koppla igen med verktygsfria kontakterna i båda ändar (1m kabel) men den får ändå ingen anslutning.

Kan det vara så att skärmad kabel får man inte klippa och göra hur som helst?

Kabeln som jag använder mig utav är denna Nätverkskabel | CAT6-standard | Nedis | Jula

3. toobiiias

Mottagna gillanden:
    455

MINA ENHETER

Insåg nu att jag har UTP kontakter och att det är säkert därför det inte fungerar..

Last edited: 17 aug 2024
  4. pacc

pacc Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    410
    bernard och jogge gillar detta.
  5. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Min första tanke är att om man köper färdiga patchkablar så är det inte säkert att tillverkaren följer någon standard för kabelarea, så dina kontakter kanske inte passar. I det scenariot är det troligast är att arean är för liten för att spara koppar. Den kan uppfylla cat6 ändå i de längder som de levererar.

Jag köper bara patchkabel på rulle för att veta vad man får. Dessutom har jag instrument som mäter att det verkligen är kontakt efter pressning. Drar jag kabel för fast montering använder jag enbart solid (enkardelig) installationskabel och sätter uttag. Det är det bästa sättet.

6. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 857
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är inte godkänt att dra en nätverkskabel tillsammans med lösa FK-kablar i ett rör. Hade elmatningen bestått av mantlad kabel hade det varit OK. Men nu har du bara ett lager isolering godkänt för 400V mellan starkström och nätverkstrådar. Det anses som en risk, man bör alltid ha dubbla lager av godkänd isolering runt starkström för att det ska vara säkert.

Vad gäller problemen med att få kontakt i nätverkskabeln så borde det funka om man kopplar rätt och får ordentlig kontakt. Det viktigaste är att du kopplar exakt lika i båda ändar. Man brukar följa standard 568-B men det viktigaste är som sagt att det blir lika i båda ändar.

Skärmad nätverkskabel är för det allra mesta helt onödigt och kan ställa till problem. Jag hade föredragit en oskärmad nätverkskabel även om den går parallellt med elledningar. Det ska till ganska extrema miljöer typ industri om det ska vara befogat att använda skärmad nätverkskabel.

Ett problem kan vara att du verkar ha använt en färdig nätverkskabel och klippt av en eller båda kontakterna på den? Sådana kablar kan ha väldigt mjuka trådar som kan vara svårt att klämma ordentligt med nya kontakter. Ska man vara riktigt noga ska det helst vara olika typ av RJ-45 kontakter för solid och mångtrådig nätverkskabel. Det är lätt att få dålig kontakt om man försöker kontaktera flexibel mjuk flertrådig nätverkskabel.

Det är bättre som någon skrev att köpa nätverkskabel med solida trådar på metervara. Den är lättare att kontaktera.

trjberg och bernard gillar detta.
  7. toobiiias

Mottagna gillanden:
    455

MINA ENHETER

@pacc@pacc @MultiMan@MultiMan @svenix@svenix

Yes jag är medveten om risker osv. Helt öm i tummar efter x antal försök med kontaktering igår, har lärt mig B kopplingen utantill i huvudet.

Var iväg och köpte FTP kontakter på Kjell förut, drog bak skärmarna från kabelpar, tvinnade "bi-ledaren" som var runt kabelparen och drog bak den med.

Trädde på likt jag gjort tidigare så att metallhöljet på kontakten fick kontakt med skärm och bi-ledaren. Och sedan klippte bort överflöd som jag såg någon kontakterings-guru gjorde på tuben.

Fick det att hoppa igång på första försöket.. skön känsla när man tror att man är totalt värdelös men det var bara att jag hade fel kontakter :)

trjberg, svenix och bernard gillar detta.