Någon kunnig ang förstärkare ?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Adder, 1 apr 2012.

1. Adder

Adder Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Jag har en HK AVR 142 som är någon månad gammal.

Har flera saker som jag inte blir klok på om någon vänlig själ har några bra svar ?

Jag använder komponent in för att ansluta X-boxet samt Wiit. Men Wiit har inte digitalt ljud ut dvs vanliga rca röd/vit och jag kan inte välja analogt ljud när jag använder HDMI eller komponent.

Kopplar jag Wiit direkt till tvn dvs komponent in samt ljud in röd/vit in i tv blir allt som de ska. Men gör jag så att jag kopplar bild dvs RGB in förstärkaren sen ut till tv så får jag inte ljud ut även fast jag har kvar ljud in röd/vit i tvn. Varför är de så ? Gör förstärkaren om bildsignalen på något sätt ? De ska väl bara föra över signalen.

Här är en beskrivande bild:

Nästa sak är just komponent och HDMI de ligger undre "samma" knapp/meny/val.
    Dvs använder jag HDMI 1 till digital tv boxen och har en ljud inställning på den och vill spela så blir HDMI 1 Kompnent 1 in och således dessa ljud inställningar. Vilket betyder att jag måste byta stup i ett =/ Vart ligger logiken i de ?

Nu till råga på allt verkar de som HDMIn har pajjat. Helt plötsligt fungera inte digital tv boxen, fick ingen bild ut. Vet inte varför men de hoppa igång till slut.
    Dagen efter fungera inget via HDMI. Har testat olika prylar dator, xbox, media spelare, digital tv box samt bytt hdmi kablar kors och tvärs. Men står bara ingen signal på tvn. Kopplar jag datorn via HDMI direkt till tvn så fungerar de direkt. Samt att idag när jag testa så funka de prima..
    Har den sackat ihop eller någon som har något förslag på vad som kan vara vajsing ? Segt att lämna in den som garanti ärende så är de t ex tvn som inte ville.

2. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Känns lite rörigt i din förklaring med vad gäller din första fråga så förväntar sig säkert tv'n ljud via ingången du kopplat bilden till när du kör via förstärkaren.
    Varför inte koppla ljudet via förstärkaren också?

Kan även vara så att du kan gå in i tv:ns meny och där ändra vilket ljud du vill ha till en viss ingång.

Du kan bifoga lite mer information såsom bilder lr modellinfo

3. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Det är för att din förstärkare HK AVR 142 inte stödjer ljud via HDMI/Komponent, tyvärr.
    Andra problemet skulle jag faktiskt också vilja veta, funkade från början, sen helt plötsligt så slutade det att fungera och har inga andra att testa om HDMI på TVn är sönder eller ej. Så därmed inte orkat bry mig om vidare felsökning. :(

4. Adder

Adder Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Som dt33 skrev så kodar inte stärkaren av ljud.
    Så ev därför kan jag inte välja analogt ljud in.

Men något jag inte kan förstå är hur i hela friden det fungerar perfekt om jag kopplar allt direkt till tvn men inte om jag "skarvar" bild signalen vid förstärkaren.