Någon mer än jag som vill tjäna pengar på att göra program

Diskussion i 'Allmänt' startad av MrBase, 19 jul 2010.

1. MrBase

MrBase Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fattar inte att det ska vara så svårt att Google att släppa betalapps i Sverige. Visst jag kan köpa ett amerikansk simkort - annan rom å allt vad det nu går att göra. Men jag vill att "ALLA" ska kunna köpa program jag gör. Visst kan jag göra ett litet program gratis men gå blir det mer demo , precis som allt annat FREE som finns på Market. Ska jag lägga ner massa tid på grafik, musik och kodning så gör jag ju det för att få tillbaks lite. Jag betalar gärna själv för ett "bra" program. Tanken är ju som på IPhone att man ska kunna tjäna på ett program som kostar 7kr, då det istället är många som laddar ner.
    Det är framtiden , se bara på spelmasiker där det mer blir att man laddar ner spelen för en mindre peng. Varför kan inte google ge oss denna möjlighet, snälla jag viiill inte byta till IPhone *snyft*

2. Sportmats

Sportmats Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag föredrar Android just på grund av allt gratismaterial. Allt gratis är härligt och jag skulle inte LADDA HEM EN ENDA APP om jag skulle få betala för den. Därför har jag så svårt att begripa varför folk tjatar så inihelsicke om betalappar. Det vore döden för Android om de började ta betalt för sina appar. Folk är inte villiga att betala för såna här saker på nätet. Dessa ska vara gratis, så är det bara. Det vore ett självmord av Android att införa betalaappar.

3. diordnA

diordnA Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jo en betalappar känns ju som om det har varit dags för länge nu. Visst finns det mycket gratisappar på market men dom flesta är ju bara skit så visst hade det varit kul med tillgång till appar och spel som folk faktiskt har ansträngt sig lite när dom har kodat.

4. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Tvärtom så är betalapps en av de mest förfrågade funktionerna med android just nu. Faktum är att väldigt många är villiga att slänga iväg en femma för en app elller ett spel.

Om betalapps skulle komma till Sverige, och övriga världen som fortfarande står utan, så skulle det leda till att fler utvecklare skulle överväga att göra apps till android (Ett bra exempel i inlägget ovan ditt.), och Fler utvecklare betyder större Market vilket leder till fler apps både på betalsidan och gratissidan. Det resulterar även i bättre kvalitet i market, då det, förutom hobbyprogrammerare, lockar endel större företag att porta sina apps till den sidan.

Betalapps skulle även betyda att utvecklare som tidigare har utvecklat till konkurerande plattformar börjar med androidutveckling. Portningar av apps från andra plattformar betyder en lättare övergång till android från dessa.

Det finns förstås även fler fördelar med betalapps, och även om betalapps skulle introduceras i övriga världen så betyder det inte att gratisappsen skulle försvinna. Troligtvis inte ens sjunka i antal eller kvalitet. Det finns ingen som tvingar dig att betala för en app.

5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 887
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I undersökningen på sajten som pågår just nu så är det 50%+ som uppger att de som allra mest saknar betalapps i Android, så visst finns där en rejäl och sund efterfrågan.

Varför Google dröjer så är är inget annat än en ren gåta, men det är uppenbart att man fastnat någonstans i processen, frågan är bara var och hur länge till det skall dröja...

6. Sportmats

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har väldigt många bra gratisappar på min mobil. Trafik-info och Train Info och Sthlm Travelling är utmärkta exempel på att det går att skapa bra gratisappar utan att de behöver kosta någonting.

7. Sportmats

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Skulle det finnas betalaapps att välja på och det finns en fullt likvärdig app gratis, så kan jag garantera att folk väljer gratisappen. Se på all illegal nedladdning av musik och filmer. Folk vill inte betala ens om det rör sig om tio spänn.
    Man betalar ju redan en abonnemangsavgift. Varför ska man då betala extra för att få apps till sin lur? Då ska dessa ju givetvis ingå i abonnemanget. Det skulle vara precis som att behöva betala entré för att gå in på ICA för att köpa mjölk. Betala för att få tillgång att betala något annat. Det säger sig själv att det inte fungerar. Jag skulle vilja se hur många kunder den ICA-handlare får som väljer att ta ut entréavgift för att folk skulle få handla hos denne.

Last edited: 19 jul 2010
  8. knabb

knabb Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tror du har fel där, några kronor för ett program är inget som kommer att hindra människor från att ladda hem ett program. Det är fortfarande så att det mest kommer troligen fortfarande vara gratis på market.

9. knabb

knabb Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nja, snarare som att för att du betalat för windows så ska allt vara gratis som är kompatibelt med windows, som exempelvis musik mm.

10. diordnA

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Sicken tur att du är nöjd med dina gratisappar då. Får jag då fråga vad problemet är om vi andra får betalappar? Du kan väl fortsätta med gratisversionerna? Själv stöter jag då och då på appar som jag bara kan ladda ner i handikappad "Lite"-version eftersom fullversionen inte är tillgänglig här, och ja, jag tycker inte att 10-20:- som dessa kostar är något att bråka om.

11. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Du får nog tänka ett steg längre här. Anledningen till att du har tillgång till applikationer som är gratis är att privatpersoner lägger ner tid på att utveckla dessa utan att få betalt. Sen finns det gratis applikationer som vissa medie-företag och liknande släpper för att dom räknar med att tjäna på det i längden.

Ditt abonnemang betalar inte för några applikationer, utan för servicen att du har tillgång till det mobila nätet, kunna ringa, surfa, skicka sms osv.

12. diordnA

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja eller att allt borde vara gratis på ICA bara för att man har betalat pengar till någon annan för att ta sig dit.

13. Sportmats

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu tänkte du väl inte till riktigt... om man promenerar till ICA har man ju knappast betalat pengar till någon annan för ta att ta sig dit.

14. Sportmats

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Varför kan inte folk säga som det är i stället. De är GIRIGA efter stålar. Varför ska det vara så svårt att erkänna det. Fy f-n för girigt folk som bara tänker på att sko sig på andra.

15. Sportmats

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

*sniff, sniff* Luktar inte så lite girighet och att sko sig på andra lång väg om ditt inlägg.

16. diordnA

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Undrar vem det är som inte har tänkt till här egentligen.

17. diordnA

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Varför kan inte DU säga som det är istället. DU är en SNÅL jävel. Fy f-n för fattiglappar som bara tänker på att parasitera på andras arbete.

18. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag ska nu avslöja några saker som kanske kommer att få hela din värld att raseras...

I de flesta större länder finns redan betalapps i deras market, det betyder inte att dem inte har tillgång till gratisapps:en bara för det.

Android Markets störata konkurrent Appstore har inte bara betalapps, det finns gratisapps även där. Dock så har jag för mig att man måste betala en utvecklaravgift för att få lägga upp saker på appstore, dessutom så är det en rätt hård censur där, men ändå.

Jag föredrar också att ta gratisalternativet om det finns, men jag vill gärna ha möjligheten att kunna betala nån dollar om jag hittar en "killerapp", kanske även mer ifall den är ruskigt oumbärlig.

Sen ville trådskaparen inte i första hand ha bara betalapps på market, han ville ha möjligheten att kunna ta betalt för sina egenutvecklade apps. Så du är lite off topic där egentligen...

19. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Det kan väl liknas med kontantkort isåfall. Där betalar du ingen abbonenmangsavgift. Ett abbonemang är som en taxi i exemlpet ovan. De har inget med ICA att göra, men du betalar för att komma dit.

Varför ska man behöva jobba i hundratals timmar utan att få tillbaka något alls på det? De som är giriga är väl ändå de som inte kan slänga ut en tia i en engångsavgift till en person som har slitit häcken av sig. Det är inte en kostnad som ruinerar någon. För en person som har slängt ut upp till 5000 kr för en telefon, men inte vill berala en tia för ett program är väl girigt om något.

20. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jobbar du uteslutande ideellt eller tjänar du faktiskt, hemska hemska, pengar på ditt arbete?

Om du inte förstått det än så är världen lite uppbyggd på att man får lön för arbete. Förr i tiden var det byteshandel. Nu är det pengar.

Det är för mig helt solklart att en människa som jobbar fram en produkt skall ha betalt för mödan lagd. Var finns annars motivationen till att arbeta hårdare på en produkt?

Det är väl snarare otroligt girigt av dig då du tror att du skall kunna få allt gratis.