Fråga: Någon mer som inte kan köra Google Talk på S3an?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Kalven, 16 okt 2012.

1. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Är jäkligt nöjd med S3an men har ett problem som stör mig. Google Talk-appen fungerar inte överhuvudtaget, den kraschar så fort jag klickar på en kontakt.

Jag har de senaste uppdateringarna på telefonen, dock inte JB.

Telefonen är inte rootad eller flashad så det går knappast att flasha Gapps etc.

Edit: [​IMG]

Last edited: 16 okt 2012
  2. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Inte problem med att den kraschar men ibland när jag får ett meddelande så kan jag se det och till viss del läsa det i notifieringsfältet men när jag sen går in i Talk appen så finns det inget nytt meddelande från den kontakten.

Har du testat att rensa Talkappen i program och rensa cache

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

3. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Hade jag inte testat, men tyvärr hjälpte det inte. Jag får väl vänta på JB och se om det åtgärdas där. Jävligt trist för Talk använder jag en hel del annars.

4. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    903
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
  5. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Yes sir! Dessvärre funkade det inte.

6. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag har läst om en annan som hade detta problem också. Jag minns inte exakt hur han gjorde men jag har för mig att han tog bort sitt Google-konto ifrån Inställningar -> Konton -> Ta bort Google-kontot där och sedan la tillbaka det så funkade det.

Jag dock ej hitta just den tråden där de pratade om detta men jag vill minnas att ovan löste Talken för liraren. Vad du också kan prova är att rensa cache och programdata för Googles Framework och se om det funkar för dig.

Tänk på att om du tar bort google konto så slutar telefonen synka med gmailen.. men du lägger ju tillbaka den igen så de bör inte bli något problem.

Något som lär lösa ditt problem defenitivt är en total återställning men de sopar ju bort allt på mobilen förstås. Så de vill man ju bara göra som sista utväg.

Kalven gillar detta.
  7. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Tack för tipset, jag ska testa det ikväll! Jag hoppas verkligen det fungerar!

Edit: Kunde inte hålla mig så jag testade. Det fungerade!!! Tack så hemskt mycket, I'm back!

Edit 2: Äh, det fungerade bara någon minut. Typiskt!

Last edited: 17 okt 2012
  8. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Du får nog göra en backup på dina saker och dra en återställning tyvärr i så fall. Fan va segt men jag kan inte komma på något annat som du kan prova. :(

9. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Fasen också... Men en backup på mina saker, går det att göra ens? Så att appar osv finns kvar om jag fabriksåterställer den? Trodde bara det gick på ios. Eller menar du nolla den helt och sedan lägga in allt helt från början?

10. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Om du rootar luren så kan du göra en backup på allt i princip. Både Program + Program Data. Men har du inte Root kan du bara göra Backup på Program men inte Program Data. Vilket betyder du förlorar Highscores, saves osv.. Allt som är lagrat på /data partitionen i telefonen. Det som ligger lagrat under /sdcard och under /extSdcard går inte förlorat dock.

Så de suger lite men det finns en förklarning till varför det är så här. I Android så tillåts inte appar pilla i andra appars programfiler. Man kör alla appar i så kallade sandbox miljöer där dom är helt isolerade ifrån varandra. Så för att få två appar att prata med varandra, som ibland är nödvändigt, så använder man så kallade API:er som är så kallade protokoll som är definerade av Google. Du kan bara nyttja dessa API:er och inte några egenpåhittade.

Man har gjort så här för att hålla säkerheten hög. Vad man borde ha gjort kan man ju resonera är iaf att bygga en bra backupfunktion som ligger på systemnivå (körs som root/admin) och denna går då att kalla på då man vill göra backuper. Detta finns dock ej idag. Orsaken gissar jag är att Google menar nog att en sådan här backup skulle man ju kunna utnyttja och modifiera sina backupfiler och sedan ladda tillbaka modifierade filer tillbaka i systemet.

Det finns massor med orsaker till varför de är som de men jag hoppas google i framtiden tar sig i kragen och fixar cloud backup för alla. Så om man gör en återställning/nollar telefonen eller super bort den så finns ALLT hos google och inte bara bilder/musik.

Så dina alternativ är att Roota mobilen och kunna ta backup på allt eller så gör du bara backup på:

Program installationsfilerna
    SMS / MMS
    Favoriter
    Kontakter
    Media (Musik/Bilder)

Ett bra program om du inte vill Roota är My Backup Pro. Det finns en Trail version som funkar i 30 dagar. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.rerware.android.MyBackup

Om du har Root så funkar även My Backup Pro eller det mer populära verktyget Titanium Backup Pro.

Kalven gillar detta.
  11. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Misstänkte att svaret var root! Har tidigare haft root (och CM) på mina Androider men var den här gången sugen på att försöka undvika det. Men det verkar inte gå! Jag avvaktar till efter JB, har det inte ordnat sig då så får jag väl "formatera"! Funkar inte det får det bli root.

12. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Låter som en plan :)
    Root är så jävla användbart så jag klarar inte ha en Android utan det. Men jag förstår att inte alla är så sugna på det då det ändå finns en liten risk att tillverkaren kan bli strulig vid ett eventuellt verkstadsbesök om mobilen skulle lägga av. Min erfarenhet ifrån folk här på forumet är dock att Samsung är rätt schysta.

Själv använder jag root till just Backuper, Reklamfritt surf och allmänt nörderi och testande. ;)