Fråga: Någon nackdel med STAMINA-läget?

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av Mastodontfilmsmatz, 17 okt 2014.

1. Mastodontfilmsmatz

Mastodontfilmsmatz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Hej alla experter!
    Har just fixat mig en Z2. Funderar lite på stamina-läget... Vad förlorar man egentligen på att ha det aktiverat jämt? Om man inte bockar i "utökad användning" (som ger sämre prestanda) så ser jag inte problemet, eftersom alla funktioner ändå aktiveras så fort jag väcker skärmen... Hur resonerar ni om det här?

2. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Jag har alltid det på. Har vitlistat dom appar som jag vill ska kunna arbeta i bakgrunden. Sparar en del batteri helt klart att ha det på hela tiden..

3. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 334

MINA ENHETER

Har aldrig haft det på i någon av mina Xperia telefoner. Batteriet räcker 2 dagar för mig utan det så jag ser inget behov av att sätta begränsningar. Kan säkert finnas användningsområden för det men så länge jag kan ladda varje natt ser jag inget behov av det

4. Mastodontfilmsmatz

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Jag har inte heller något problem med batteritiden, men jag har hellre 25 timmar batteri än 24 så att säga, om det inte finns någon nackdel med det.

Det jag undrar är alltså: om det inte finns något nackdel med att ha stamina-läget på, varför då inte ha det som default på telefonen?

Vid vilket tillfälle blir det liksom "fan jag hade stamina på, så därför gick det inte att göra X, eller X blev sämre".

Kan man motivera att INTE aktivera stamima-funktionen ("utökad användning" ej ibockad).

5. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Nackdel, nej. Så länge du vitlistar dom appar du vill ska hämta data i bakgrunden. Alltså om du t ex vill att mail ska hämtas och notifiera dig om att du har nytt mail även fast skärmen är av så vitlistar du mail-appen. Annars så hämtar den inte data förrens du slår på skärmen.

Jag håller med dig. Hellre 25 timmar och 30 minuters batteritid än 24 timmar t ex.

6. Mastodontfilmsmatz

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Ok, Marrooned, då är det som jag trodde typ. Tack. Ska testa att aktivera Stamina och se skillnaden på batteritid. Kanon.

7. Parika

Parika Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Någon som vet hur STAMINA fungerar om man har två profiler på plattan? Båda ligger ju så att säga aktiva. Är det "huvudprofilen" som styr, eller måste man ha samma STAMINA inställningar på båda om det ska fungera. Jag lär väl inte som ägare av huvudprofilen kunna vitlista min sambos appar på den andra profilen. Eller?

EDIT: Såg att jag av misstag skrivit i telefontråden. Frågan gäller naturligtvis Z2 Tablet. Sorry, my bad :(

Last edited: 5 nov 2014