Någon som är duktig på 9-patch / ninepatch

Diskussion i 'Teman och grafik' startad av PatrikS, 20 sept 2010.

1. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Jag kanske skulle behöva hjälp med att göra 9-patch-knappar med markerad samt nedtryckt läge.
    Jag har gjort ett hyfsat försök med en men sen blir det lurigt med intryckt knapp och markerad knapp.

2. alioooop

alioooop Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Oj tar tbx de jag skrev, läste fel :) jag är inte heller så bra på design så kan tyvärr inte hjälpa :(

Sent from my HTC Hero using Tapatalk

3. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hur menar du? Bara själva grafiken eller hur 9-patch fungerar? Jag har nog tyvärr ingen möjlighet att hjälpa till med grafiken men kan en del om hur 9-patch funkar (och det är underbart, enklare att fixa direkt i ex. Photoshop än i Google:s program dock).

4. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Åhå? Jag gav mig en gång i tiden på det där med Googles program (tror jag det var) och en rutten tutorial på 17 förvirrade punkter eller så, och det slutade bara med att jag tröttnade och struntade i det.

5. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Ja deras program är inte särskilt bra.

9-patch bygger på att man skapar en "ram" runt sitt innehåll som enbart får vara antingen svart eller transparent. Det svarta berättar vart bilden ska skalas. Man kan även redan här beskriva objektets padding.

Vad jag vill minnas så beskriver "ramen" till vänster/uppe skalning, höger/nere padding. Här är ett exempel som jag gjort en gång i tiden;

I det här fallet kommer pratbubblan skalas fram till "pilen", inte skala pilen och sedan skala resten (se toppen). Paddingen kommer att vara något innanför de rundade hörnen (se högra sidan) men enbart det under rundningen kommer att skalas (se vänstra sidan).

Jag minns inte om jag någonsin testat den i Android men i teorin ska den funka. Mycket enklare att rita ut i Photoshop och sen döper man helt enkelt filen till .9.png så fixar Android resten. Om man gjort något galet (ex. bara skapat "ramen" vänster/topp istället för runt hela objektet) så kommer Eclipse ge en typ 200 fel däremot.

6. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Detta skall testas vid tillfälle. Betydligt enklare än Googles skräpprogram och den tutorialen jag använde.