Någon som bytt från Symbian (helst Symbian Belle) till Android?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid82, 18 apr 2012.

1. Droid82

Droid82 Guest

Hej allihopa, en helt ny medlem här! :)

Efter att min Nokia N8 som jag köpte främst för kameran gav upp så köpte jag en Nokia Lumia 800 och kort och gott så är Windows Phone :)() och speciellt den telefonen ett enormt nerköp från N8:an(<3), kan fylla ett A4 med problem och buggar och begränsningar med Lumian som stör mig.

Jag köpte en till N8 billigt för att hantera den "akuta krisen" den tänkte jag använda tills jag bestämt mig för vilken min nästa telefon ska bli, dvs en ny telefon ska inhandlas så snart som möjligt.

Först tänkte jag köpa en pureview för kameran men frågan är ju hur smart det är att ansluta sig till ett "dött" operativsystem så nu har jag börjat titta på Android.

Finns det någon här som har erfarenhet av byte från Symbian (helst Symbian Belle) till Android och kan berätta om erfarenheter?
    Eller kanske någon som har specifikt köpråd för en helt ny androidanvändare? :-)

Mvh Jonas. :cool:

2. Murer

Murer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Symbian har stöd från Nokia flertalet år till så det behöver du inte vara orolig för om du köper en pureview.

Det enda jag kan säga om de olika operativsystemen är att Symbian känns bra mycket mer lättdrivet och batterivänligare än Android. Därför har jag mindre planer på att byta min aningen slitna N8 mot en Razr Maxx som har ett biffigt batteri. Det enda tråkiga är ju att det är svårt att få tag i matchande kamerakvalité i androidvärlden. :ehm:

3. Droid82

Droid82 Guest

Tack för ditt svar. :-) Ja det är verkligen en grym kamera i N8:an, det får nog kanske bli att behålla N8:an alternativt köpa en Pureview (om den nu är nästa steg vad gäller kamerakvalite, vi får väl se testerna då den kommer) tills det kommer en likvärdig kamera i Androidvärlden.

Mvh Jonas.

4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du vill ha en riktigt bra kamera lär du nog vänta lite med en Android. Jag tror att en Pureview skulle passa bättre. Gällande batteri så börjar de nyare Androiderna ha kraftfullare batterier samtidigt som komponenterna blir batterisnålare, det gör att man börjar någ Symbians batteritid -man har dock en bra bit kvar, men det är påväg.

Om du vill komma ifrån Symbian och vill ha en helt OK kamera så finns ju Xperia S och One X som båda, enligt mig, är några av de bästa kameratelefonerna med Android!

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

5. Dawe

Dawe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag håller med föregående talare vad gäller kamerorna. Däremot är android bra mycket bättre än symbian på många sätt. Jag gick från en nokia n97 mini till en htc legend. Numera har jag dock htc desire s och en samsung galaxy tab 10.1 som jag skriver detta på fast funderar på att sälja båda och skaffa en htc one x ist.

Jag tycker att android är betydligt mer anpassningsbart och har bättre notifikations system än symbian samt att app utbudet och kvaliteten på apparna är bra mycket högre än symbian. Däremot finns det vissa saker jag saknar med n97 mini telefonen. Fast inte alls lika mycket längre iommi att utvecklingen verkligen går framåt hela tiden med android. Men de saker som var bättre på den var batteritiden och kalendern och sedan tangentbordet som höll en klass för sig jag har aldrigt ägt eller prövats en mobil som haft bättre fysiskt tangentbord än den.

Ta reda på vad som är viktigt för dig. Är det kamera och battertid så är n8 bättre på båda medan det mesta andra är tvärt om till fördel för android.

6. Murer

Murer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Nokia N97 hade ju det sunkigaste operativsystemet för touchlurar som någonsin existerat - Symbian Series 60 release 5. Nokia N8 kör nu Symbian^3 Belle vilket är bra mycket skönare och polerat.

En annan anledning till varför Nokia alltid varit en stor spelare för mig är deras karttjänst som levererar utmärkta kartor (Navteq-kartor) för offlinevisning. Det är bara att välja det land och region man vill ha nedladdat. :)

Den främsta anledningen till varför jag vill byta ifrån Symbian är för att jag vill ha en duglig webbläsare till hands, och en skärm med högre upplösning så att inte hela surfningen blir ett scrollhelvete. Tyvärr kommer PureViewen ha lika låga skärmupplösning som N8 vilket får den att dö framför mållinjen enligt mig.

Nu får vi bara hoppas på att telefontillverkarnas nästa race blir att tävla om batteritid. För mig är Razr Maxx en kandidat nu, måste bara känna på skärmen innan så att jag inte lider av pentile. Kamerakravet får ta uppehåll för min del. :D

7. Dawe

Dawe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jo det är sant och jag vet att n8 kör symbian3 jag väntade länge på den luren och skulle köpa den men ledsnade på förseningar osv. N97 mini fick uppgraderat symbian os inte långt efter att jag sålde min och jämfört med stora n97 så var den bättre på många punkter.

Hur som havererade surfare man mycket så är det minst 4.3tums skärm och någolunda hög upplösning som gäller dvs minimum iaf enligt mina egna krav. Det är en av anledningarna att jag vill byta ut min desire s som visserligen är mycket bättre att surfa på en nokias n8 med tanke på att alla android webläsare är mycket mycket bättre och att den ändå har 3.7tums skärm med 800x480 upplösning