Fråga: Någon som gått från N4 till N5?

Discussion in 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' started by ftangstrom, Nov 25, 2013.

1. ftangstrom

ftangstrom Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Och om ni har, vad tycker ni? Är det värt pengarna?

N4 med 4.4 och nya Google luncher installerat gör dem väldigt lika.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

2. -Henric

-Henric Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

En vän till mig fick sin Nexus 5 för ett litet tag sedan och jag har fått chansen att känna på den en liten stund. Jag är glad att jag inte beställde en, utan är kvar på min 4 :) Visst, det är en superbra telefon, men jag finner ingen motivation för mig att uppgradera.

3. Pexer

Pexer Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

4g och full HD skärm gjorde att jag ville uppgradera. Framförallt 4g känns viktigare nu än när 4:an kom.
    Ska bli kul att hålla dom i handen och jämföra!

ftangstrom likes this.
  4. TassM

TassM Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag bytte från N4 till N5, huvudsakligen för att jag gillar nya leksaker, jämförelse efter tre veckor:

Ergonomi: Eftersom den är några millimeter längre så hamnar tyngdpunkten en aning högre upp. Jag måste därför hålla den lite annorlunda för att det inte ska kännas som att den ska ramla bakåt. Irriterande första dagarna men sedan känns det helt naturligt. Tyvärr har dom övergivit de lätt rundade kanterna på skärmen vilket jag tycker är synd då det var väldigt behagligt att svepa in från sidan på N4, på N5 "fastnar" tummen titt som tätt när man gör detta. N5 väger lite mindre vilket alltid är positivt.

Design: Ungefär samma underbara material över hela baksidan som N4 har på kanterna. Den glider inte på lutande ytor och känns mycket bättre att ta på, mjuk och skön. Jag är med andra ord glad att glaset på baksidan är borta. Tyvärr sticker kameran ut en liten bit vilket gör att den inte ligger platt på bordsskivan utan vickar lite fram och tillbaka, å andra sidan förhindrar detta förmodligen repor. Ringen runt kameran sticker ut ytterligare en aning för att förhindra repor på kameran. Högtalaren sitter på nederkanten istället för baksidan så den kan ligga på bordet utan att ljudet dämpas. 3.5mm uttaget, power och volymknapparna sitter på ungefär samma ställe. Knapparna klickar skönt när man trycker på dem, klar förbättring från N4.

Skärm: Större. Lite skarpare samt bättre färger. Om man inte jämför dem sida vid sida hade jag förmodligen inte lagt märke till detta. Betraktningsvinklarna är dock betydligt bättre på N5. Jag upplever att skärmen är ungefär lika hal på N5 som på N4.

Trådlös laddning, WCP-400 (laddbollen) från N4 fungerar utmärkt. Det enda man måste tänka på är att placera N5 "långt ner" (inte mer än några mm mellan bord och telefon) för att den ska börja ladda.

Kamera: Den tar väldigt väldigt bra bilder, stor förbättring jämfört med N4. Den tar även förvånansvärt bra bilder i dåligt ljus. MEN, som så många andra har sagt så är kameran långsam och har ibland (långt ifrån alltid) problem att fokusera. Tar du bilder på stillastående föremål är den minst lika bra som vilken annan telefonkamera som helst, tar du däremot bilder på föremål i rörelse så är det mycket svårt att få en bra bild överhuvudtaget. Således är jag ibland nöjd och ibland missnöjd...
    OIS hjälper även mycket när man filmar, filmerna blir mycket mindre skakiga.

GPS: Jag har inte testat tillräckligt för att ha en åsikt.

Prestanda: N5 är naturligtvis snabbare än N4. Eftersom N4 fortfarande är riktigt snabb kan jag dock inte påstå att skillnaden är anmärkningsvärd. Det märks dock att appar startar lite snabbare, scrollning är lite mjukare, hemsidor laddar färdigt lite snabbare, etc.
    Jag spelar aldrig några spel så jag kan inte uttala mig om prestandan där.

Batteri: N5 har lite bättre batteritid, hur mycket av detta som beror på att batteriet i min N4 har använts i ett års tid kan jag dock inte svara på. Gissningsvis är skärmtiden ungefär densamma men standbytiden bättre på N5. Batteriet är 10% större och således borde det rimligtvis ta ungefär 10% längre tid att ladda med samma laddare.

WiFi: Jag får marginellt starkare signal med N5.

Samtalskvalitet: Jag använder sällan telefonen som telefon så jag kan tyvärr inte göra en meningsfull jämförelse.

Högtalare: Ljudkvaliteten är enligt mig ungefär densamma. Tack vare högtalarens placering kan N5 utan problem ligga platt på ett bord vilket inte var möjligt med N4.

Allmänt: Jag är nöjd med min nya leksak och ångrar inte mitt köp

Jag svarar gärna på frågor, förvänta er dock inte att jag orkar köra några speciella tester.

Euran70, atomicboy, Englund81 and 4 others like this.
  5. ftangstrom

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Grym recension! Tack för det. Blir att byta upp mig. N5an är på väg så blir att sälja N4an istället.

Var orolig för att batteriet skulle vara sämre med 4G och 1080p. Men så var det alltså inte :) jag behöver nämligen lite mer kräm.

6. drkrupp

drkrupp Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag är också orolig att batteriet ska räcka kortare än N4. Det är väl egentligen enda som gör att jag inte beställt en N5 ännu.

7. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Har knappt hunnit använda N5an men nåt man inte blir glad över är skärmen och kanske högtalaren.

Skärmen är äckligt gul om man jämför sida vid sida mot N4. Kanske inte märks så mycket om man inte jämför dock :P Svärtan och betraktningsvinklarna (när det gäller svart) är lite sämre också.

Högtalaren har inte alls lika hög volym tyvärr men helt ok ljud, skorrar dock ibland på vissa frekvenser.

Sen är ikonerna STORA så det får plats färre ikoner trots större skärm och högre upplösning, pensionärsligan som designat eller? Ser FÖRJÄVLIGT ut iaf.

Noice cancellation verkar även bugga en del också.

Vart inte supernöjd direkt men jag saknade amoleden från GN vid bytet till N4 också men det gör jag inte längre så man kanske ändrar sig här med :P

Synd dock att dom inte kan göra en budget Nexus och en top of the line :(

Nåt positivt är att den är snabbare än N4 och kameran är klart bättre! Tycker inte den är så himla seg som man läst om, ibland drar den jämnt med N4 och ibland är den 0.5 sek efter.
    Den är även skönare att hålla i men jag saknar att skärmen böjs ned mot kanterna.
    Juste, batteriet verkar bättre också :)

Euran70 likes this.
  8. ftangstrom

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Du har liknande åsikter som jag. Jag har använt min 2 dar nu. Inte nöjd med volymen på högtalaren. Var bättre på N4. Drog man upp max vart det såklart rätt så burkigt men sänkte man 1 eller 2 steg så vart det bättre och det är när N5 ligger jämt tyvärr. Kan inte ens välja att dra ner isåfall. Men ska lägga till att det är dugligt och ingen katastrof.

Sen tycker jag skärmen är bra. Visst läcker den vid svart men har aldrig helt svart förutom när den startas så det är inget att bry sig om. Väldigt skarp och fin. Tycker inte den är gul. Kanske om jag jämnförde men varför skulle jag hålla 2 telefoner bredvid varandra?

Kameran är rätt seg att fokusera. Var samma I N4 tyckte jag men N5 tar bättre bilder när den väl fått den extra sekunden att fokusera. Är nöjd med det.

Saknar dock som dig den mjuka kanten vid glaset. Saknar också den mer rundade formen på N4. Men är inget jag stör mig på med N5 men var så "len" och "mjuk" att hålla N4. Denna är bara len med sin sjukt schysst baksida.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Euran70 likes this.
  9. ftangstrom

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Sen är batteritiden svår att säga något om efter 2 dar men hittills samma som N4 eller något sämre till och med. Men är inte orolig för den har nog inte nått sin fulla potential än med bara 2 laddcykler och har inte installerat Snapdragon battery saver ännu för vill se om det verkligen är skillnad. Så med de 2 sakerna sen om 1-2 veckor når jag säkerligen nivåer som N4 aldrig gjorde.

10. Dimitri

Dimitri Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har precis bytt till N5 efter jag haft N4.
    Jag var jätte nöjd med fyran, iaf tills jag uppdaterade till 4.4 kitkat. Batteritiden var bra, alla apps funkade som de skulle. Efter uppdatering till 4.4, allt gick åt skogen, batteri tiden i standby, sjönk från 5 och 1/2 dagar till 3 dagar. Hade 2st dialers och även om jag valde vilket jag skulle använda som default, den höll på fråga varje gång vilket jag skulle använda.
    Om jag till exempel spelade nåt och sedan återkom till homescreen (genom att trycka på hem knappen) och fick ett samtal, efter jag avslutade samtalet återgick jag t-bax i spelet, wtf..
    Om man ska jämföra N4 4.3 med N5 då blir det intressant, men inte om man har haft en N4 med kitkat.
    Jag är ganska nöjd med min nuvarande telefon, blev överraskad om hur snabb den kan vara jämfört med andra flaggskepp som finns ute just nu.
    Det enda mindre positiva jag skulle säga om N5 skulle vara i samband med ljud kvaliteten som inte är riktigt som den borde va och när man filmar på nattetid, video kvaliteten blir mindre bra.
    Sist men inte minst, baksidan på Nexus 4 var väldig fin jämfört med Nexus 5 som inte säger så mycket, det är bara synd att de har inte gjort nåt med det på Nexus 5 oxxå, just saying..

Euran70 likes this.
  11. ftangstrom

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Jag hade också 4.4 på min N4 men var as nöjd. Kändes något rappare och vart ju vitt och fint där uppe. Sen drog jag ner nya launchern själv eftersom den inte ingick i uppdateringen konstigt nog. Då fick man känslan att man bytte också.

Euran70 likes this.
  12. gute88

gute88 Teen Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 6T
    N4 har ett skönare grepp att hålla i skulle jag påstå tack vare de rundade kanterna.

Tapatalkd by Google Nexus 5

13. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Tycker inte ens man behöver jämföra för är se gulheten :P

14. pki

pki Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Pixel 9 Pro XL
    Platta:
    Samsung Tab S10+
    Tycker nästan skärmen e skönare att titta se på än på 4an. Mjukare på någotvis. Är hittills riktigt nöjd med att jag bytte upp mig från.

15. aeqvist

aeqvist Adult Droid Medlem

Telefon:
    S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    S9+
    Tycker skärmen är betydligt bättre än n4, mycket bättre färger och betraktningsvinklar. Hade dock sålt min n4 innan men är 100% att den skärmen var sämre. Svärtan är mycket bättre på n5 också.

Sen är den snabbare också, högtalaren har mycket bättre ljud men lägre. Inget som stör mig dock.

Ljudet i bilen över bt är också en uppgradering.

Även batteriet håller längre än n4

Jag är väldigt nöjd med bytet och förstår inte alls alla klagomål :)