Problem: Någon som har icke-orginal headset där alla knappar funkar?

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av Musten, 3 maj 2014.

1. Musten

Musten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag vill inte använda det kassa headsetet man fick med i paketet från Tele2 utan jag vill ha kvar mina Samsung hörlurar men jag får inte play/pause knappen att funka utan den höjer bara ljudet, precis som ljudknapparna redan funkar. Finns det någon lösning eller är det bara att dra ner nån app för att fixa det? Sonys app funkar ju inte som man använder. Har den där Musik på Språng aktiverad, fast den hjälper ju inget då den kör igång Walkman appen o musik därifrån, även när man håller på å ringa ett samtal.

Blir irriterad på att den har så många fina inställningar men som man inte kan programmera lite som man vill. Någon som har nån lösning?

2. Andresin

Andresin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

3. davidian

davidian Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Alltså fungerar knapparna på din Z2:a?

Jag fick just mina Sabotage Royale for android och knapparna fungerar inte alls.

4. Samuel Fröhler

Samuel Fröhler Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Min funkar fint. Vet att Sony har två Z:2or ?
    Kan det vara så att du har den där man har ett annat 3.5mm hörlursuttag. Sony har ju tagit fram en Z2 modell där man har en egen hörlurs ingång som har 4 olika bläck på kontakten (normal hörlur med mic har 3) där det fjärde skall dämpa ljud utifrån ala Bose, men detta har gjort att dom har en egen 3.5mm kontakt dvs inga andra lurar/ märken än deras egna funkar
    :-(

5. Brask

Brask Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Andra lurar fungerar allt.. Det som inte fungerar ar med andra lurar är brusreduceringen.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

6. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    På mina a-jay five fungerar fungerar alla knappar

Skickat från min D6503 via Tapatalk

7. Hessi

Hessi Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    346

MINA ENHETER

Xiaomi Piston borde fungera. Mycket populära hörlurar på XDA och head-fi som sägs ha riktigt bra ljud.

Finns dock många kopior av dessa lurar, så bästa sidan att beställa dem från är nog Penoaudio.

8. Mr-F

Mr-F Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    414
    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Har inga problem med mina headset. Har flera olika, både sladdbundna & trådlöst av flera olika märken utöver Sonys egna. Sonys använder jag inte.

9. Macki

Macki Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    134

MINA ENHETER

Provade nyss med ett LG-headset (Fick med G2) och det funka fint. Men annars har jag kört med Sonys SBH20 bluetooth-headset till mina senaste telefoner och det funkar såklart kanon med Z2an :)

10. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    vill bara förtydliga att det naturligtvis inte finns två olika versioner av Z2. Om du stoppar in pluggen från en av Sonys brusreducerande lurar med fyra bleck i en Z2 så känner den av det och om du pluggar in ett par vanliga lurar med tre bleck på kontakten så ignorerar den brusreduceringen bara.

Samsungs standardheadset hade åtminstone förut fyra bleck den med och där den fjärde delen användes för mikrofonen - kanske är det därför som TS lurar inte trivs med Z2?

11. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Du kan även plugga i en hörlur som saknar mikrofon och därmed bara har tre poler i kontakten, dvs manteln, en ring och den runda spetsen, telefonen känner av det också. Försöker du stoppa i en gammal SonyEricsson-hörlur med den gamla kopplingen där jord och mikrofon bytt plats, så känner den av det också, men är tyvärr inte så smart att den kopplar om utan meddelar bara att hörluren inte är kompatibel.
    Jag tror att alla hörlurar som har knappar är konstruerade så att när man trycker på någon av knapparna så kortsluts mikrofonkontakten med jord med en resistans som är specifik för just den knappen. Gamla trådbundna fjärrkontroller till hemelektronik brukade fungera enligt samma princip. Jag är inte säker på ifall det finns en fastställd standard på vilka resistanser det ska vara, t.ex. 10 Kohm för "play" (obs, påhittat värde), men det kan ju vara en sån sak som gör att knapparna inte tycks fungera ifall luren inte är från samma tillverkare som telefonen.
    Min gamla Xperia X10 mini Pro hade en helt unik hörlurskontakt, som förutom den vanliga 3,5 mm-delen hade en tillbyggnad med några extra kontaktbleck för olika manöverfunktioner. Det gjorde att hörlurarna inte passade i någon annan telefon och att andra hörlurar med knappar inte fungerade i denna telefon. Såvitt jag vet så var det bara denna telefonmodell som hade denna udda lösning.

12. ExCeed

ExCeed Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 5
    ROM:
    org
    Platta:
    Samsung Galaxy S10.5
    ROM:
    Stock (root)
    Jag fick hem mina idag, men jag får inte ens fram nått njud ur dem, om jag inte håller mitt knappen i tryckt. annars kommer ljudet ur högtalarna. Dock funkar de i min gamla S2:a...