Har någon dykt upp med brickade telefoner? Jag har inte läst någonting alls om det, vilket ger en ganska stabil och säker gång till att flasha etc. Har ni andra hört några rykten eller reparationer från brickningar?
Jag har inte hört om en brickning när någon bara försökt att byta OS-ROM, tror inte detta är möjligt överhuvudtaget om jag skall vara uppriktig. Det vore väl i så fall om man flashade en illasinnad ROM som vid boot förstörde saker.
Brickning kan väl i teorin bara uppstå om man sabbar bootloadern, vilket är fullt möjligt att göra efter som den (så vitt jag har förstått) är möjlig att flasha om. Men som bernard säger lär inte en installation av ett tragist os påverka bootloadern, och således ej heller bricka telefonen. Detta är alltså under förutsättning att jag har förstått rätt... Bootloadern är inte en del av os-romen utan ligger på separat flash, och kan flashas innan oset laddas? Oset har inte rätt att skriva till bootloadern? Om dessa två antaganden är korrekta, kan man inte bricka telefonen genom os-installation.
Ja, boot loadern ligger för sig, liksom baseband/radion, varför dessa flashas var för sig. Att byta boot loader/SPL för de med en nordisk/nyare Magic är dock inte aktuellt, de begränsningar som gjorde att man kunde få problem med att flasha stora ROM-filer verkar inte längre finnas i den nya boot loadern. Det skall alltså mycket till för att lyckas med en brickning.
Brickning är när enheten en mobil i detta fallet är helt död pga korrupt mjukvara. Finns mer att läsa på Wikipedia om bricking http://en.wikipedia.org/wiki/Bricking